Nekromanti Gryning

Joined
27 Mar 2004
Messages
77
Location
Enköping
På en planet i en galax har en art utvecklad teknologi som lyder deras minsta vinkar, som ger dem mat när de behöver, reglerar temperaturen runt dem, städar deras boplatser och håller dem friska och långlivade. Maskinerna reparerar sig själva vid behov och en dag behövs inte längre några som överser systemet. Alla är fria att göra vad de vill och maskinerna gör sitt bästa för att hjälpa dem. Det tar många många år, men kunskapen om maskinerna dör till slut ut och vetenskapen ersätts av en tro att allt det som gör livet gott att leva för vår art är magi. Man behöver bara tänka något så sker det ju.
Århundraden går. Vidskepelse och gudadyrkan har ersatt teknologin. Deras galax har sedan tusentals år kolliderat med en annan men under de föregående århundradena har detta blivit allt mer synligt. Man tror att detta är något stort och farligt och nu när det kommer närmare har konstiga saker hänt. Växter dör, personer dör. Personer får panik, och ber till sina gudar om hjälp att slå tillbaka mot detta okända hot som anfaller dem.
Maskinfabrikerna surrar igång…

________________________________________________


För 8000 år sedan kom domedagen för det Irelliska imperiet i form av ett enormt stridsskepp. Planeter förstördes och oräkneliga miljarder dog och Imperiets flotta sköts till rymdstoft. I ett desperat försök att rädda sin civilisation skickades koloniskepp till alla potentiellt livsuppehållande planeter som man kände till. Man upptäckte att krigsskeppet verkade känna av aktiva livsformer, teknik och kommunikation och på de nya världarna slog man upp enorma fästningar med sensorstörande kraftfält och satte sig i stasis.
Sen ett par hundra år har Imperiet vaknat till liv och börjat återta kontakten med sina kolonier. Det går långsamt då mycket teknologi fallerat med tiden och stjärnkartorna inte är kompletta.

__________________________________________________

Snörike
I det snötäckta kull och bergslandskapet bor darhonnerna, långa, gängliga humanoider, med grovt knottrigt grått skinn. De har inga synorgan, utan upplever sin omvärld genom dofter, ljud, och vibrationer. Deras språk låter som raspanden och knarranden i olika tonlägen och tempon.
De lever i stora familjegrupper kallade korer som alla styrs på det sätt som de etablerat sedan tidigare. Darhonnerna som helhet styrs inte av någon, men på stora festmöten mellan flera korer möts korernas äldste för att utbyta information och diskutera.
Darhonnernas historia noterar tre tidsåldrar. Den gamla tiden var den varma tiden. Det var på den tiden darhonnerna gavs Snörike som sitt land, innan gudarna satte upp de genomskinliga magiska murarna.
Vinterns ankomst är den andra tidsåldern. Med den kom också många av de tänkare och tidiga civilisationsbildarna som byggt upp den samhällsordning som råder idag.
Den tredje åldern är nu. Snön har långsamt börja försvinna, det blir varmare. Och med värmen blir darhonnerna långsammare i både rörelse och tanke.
I floddalarna har flera korer gått sammat och konstruerat två stora byar och de bjuder in de korer som vill att komma dit och bo där.

Det finns två andra länder, på vardera sida om de magiska murarna, separerade av gudarnas palats.
På ena sidan finns regnbågsmännen. De finns i flera olika former och färger och de susar genom luften istället för att färdas på marken. De bor i stora städer av tjock metall, efterhärmandes gudarnas palats. De kommunicerar inte med darhonnerna, men verkar ibland titta på dem.
På andra sidan finns kimanerna. De är också humanoider, kortare, kraftigare än darhonnerna med hårmaner och sjungande vibrerande röster. Det sägs att de kommunicerade mycket med darhonnerna under tiden då vintern kom. Nu kommer de ibland till muren och kommunicerar helst med dem från floddalsbyarna.

Snörike kommer vara ett av tre rollspel satt i samma värld. De andra heter Eldslandet och Grönskans härskare, eller härskara.

__________________________________________________

Gryning
Det börjar uppstå hål i de magiska murarna. I gudarnas palats börjar ljus tändas bakom tornens fönster. Kimanerna och darhonnerna kan för första gången möta varandra. Händelserna i Gryning ändrar förhållandena för de olika arterna. De gör också att man kan spela Regnbågsmännen.

Gryning är en kampanjmodul till Snörike, Eldslandet och Grönskans härskare/härskara. Gryning är en metaberättelse. Man kan köra alla rollspelen separat utan den, utan den är bara en extra berättelse och utveckling om man vill ha den. Den är den första av 4 planerade metaberättelsemoduler. Äventyren som jag namndroppar nedan räknar med att i alla fall delar av Gryning inträffar.


Regnbågslandet
Regnbågsmännens land detaljeras.


Fasans borg (Äventyr)

Skräckens slott (Äventyr)

Sömnens stad (Äventyr)

Askans fästning (Äventyr)

Ljusets grav (Äventyr)

__________________________________________________

Mmm, namnet på de sista tre kampanjdelarna tänker jag inte droppa nu. Och det här är nästan allt jag har, så ni får hemskt gärna tycka, komma med förslag, bua ut koncept och allt sånt.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Ett svar, äntligen

Jag förstår inte riktigt varför det här inlägget inte fått något svar innan, men jag har skjutit på det länge nog nu.

Jag gillar konceptet. Själv är jag egentligen inte så mycket för att utgå från ickemänniskor som norm, men det är ju helt klart en smaksak. Men varför dela upp det hela på tre rollspel? Kommer de verkligen att vara så olika? Det känns mer naturligt med ett rollspel och tre kampanjmiljöer. I och för sig, nu när jag skriver det kommer jag att tänka på att samma invändning egentligen kanske borde kunna resas mot WoD, men å andra sidan ska de ju ha en gemensam grundbok i den nya satsningen också. :gremsmile:

Fasans borg, Skräckens slott osv får mig att tänka på Fighting Fantasy-soloäventyren från 80-talet; där fanns ju Fasans labyrint, Ondskans borg med flera. :gremwink:

Äh, det här blev väl inte så mycket, men ett svar är det i alla fall.


/Dimfrost
 
Joined
27 Mar 2004
Messages
77
Location
Enköping
Re: Ett svar, äntligen

Vad trevligt att personen som var inläggsinspiration (dvs hur jag försökte lägga upp beskrivningarna) svarade. Det är lite läskigt när man inte får något svar alls,. Man tänker "har jag skrivit nåt som avskräcker folk", "är det ointressant", eller "är det bara så "färdigt" att inga kommentarer får rum". Av vad folk sagt i rpgonline så verkar det vara det tredje (konstaterat efter två kommentarer, statistiskt underlag...öh, nej).

Jag avslöjade faktiskt mer än vad jag ville i det här inlägget, det var mycket funderande innan jag lade in bakgrunden för under spel ska den delen avslöjas i äventyr och kampanjer och jag tror på att överraska både spelare och spelledare. Bakgrunden kommer inte i något av de tre rollspelen utan först i kampanjen Gryning.

Varför ickemänniskor?
Enkelt, jag är läskigt nog någon som vill ha realism i min fantasi. Jag vill konstruera en miljö från grunden upp genom evolutionen och då finns det ingen plats för människor. Jag vet att man förlorar spelare då, men jag måste ju göra det på det sätt som känns rätt för mig. Så det blir olika arter av, ja inte blir det människor i alla fall, och så gott som jag kan prestera ska det inte bli några personifierade människopersonlighetsdrag, eller kulturer. (Om man ska ta sig vatten över huvudet ska man ta en hel ocean.)

Varför tre rollspel?
Rollspelen är skrivna ur varje kulturs synvinkel så när som på spelledardelen i dem. De är också väldigt olika i sitt fokus och jag ger hellre ut tre 100-sidiga rollspel än ett 300-sidigt (eller 260 eller vad det nu blir då inte regler och spelartips och sånt dupliceras). WoD har ju en gemensam grund i allt, att alla är människor i grunden, det har man inte här.
Snörike handlar om en döende kultur, familjer, utforskande, rikesbildande, en ny era.
Grönskans härskare/härskara handlar om plikt, instinkter, erövring, krig och överlägsenhet.
Eldslandet är det närmaste ett standardrollspel man kommer med en bredare inriktning. Det handlar om individer, politisk kamp, kamp mot yttre fiender och en tid där ett tidigare oskådat välstånd skapar klyftor och slitningar i ett samhälle där nästan alla ändå fått det bättre. Det handlar om subkulturer. Och, ja, det handlar en del om eld också.

Äventyrens namn.
Jag tänkte lite på tidiga rollspelsäventyr och på Ensamma Vargen-titlar främst när jag döpte äventyren, och anledningen till namnen är att med så mycket av spelet så långt från standardfantasyn så ville jag iaf ge en liten nudge till ursprunget. Så jag sparar prettonamnen som Höstarnas Sal och Höstarnas Hallar till andra projekt. (Fast det finns lite prettoismer i det här projektet också.)

Hmm, det blev visst en novell av det här svaret. Uppföljaren kommer nån gång efter att jag följt upp Livet efter USA[/] och Studie i Episka äventyr[/] troligen.
 

Dimfrost

Special Circumstances
Joined
29 Dec 2000
Messages
8,679
Location
Fallen Umber
Re: Ett svar, äntligen

Ja, jag gillade sättet du lade upp beskrivningarna på, vilket inte var helt oväntat kanske. :gremsmile: Det är märkligt vilka inlägg som får svar och vilka som inte får det, egentligen. Att mina senare Terone-inlägg inte fick särskilt många svar var ju inte så konstigt, eftersom de bara gav en inblick i något som egentligen var alldeles färdigt, så det är därför jag har övergått till att lägga upp dylika texter på hemsidan istället. Däremot saker som Gryning, som är helt nytt, borde kunna få en del svar, tycker man. Man måste anstränga sig för att ställa ledande frågor, och helst en hel bunt. Dessutom är en provocerande eller allmänt uppseendeväckande rubrik á la Rising ett klart plus. Nåja, det här är väl egentligen ämne nog för en egen tråd, egentligen...

Nu förstår jag bättre varför du vill göra tre olika rollspel. Det är häftigt att du har tänkt ut teman för spelen i ett tidigt skede. Stämningar och grundläggande konflikter är ju egentligen mycket viktigare än det ytliga bjäfset, alltså tidsperiod, teknologi, arter/folkslag och så vidare. Det är är en av alla de saker jag har lärt mig av Västmark: att en dynamisk och nischad värld är intressantare än en statisk.

Och visst är det en kul grej med namn som osar standardfantasy i spel som verkligen inte är det. :gremgrin:


/Dimfrost
 
Top