Nekromanti gubben är nästan gjord

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
hej nu har jag bestämt mig. tro det eller ej men det blev en krigarmagiker. egentligen gillar jag magiker men jag har varit lite efter med att läsa reglerna men nu har jag gjort det. men vad ska jag satasa på eftersom jag inte har mystik och magi så vet jagintevad jag ska satsa på för aspekt(men en kompis har mystik och magi). tack för alla som velat hjälpa mig det har faktiskt hjälpt. testade nästan alla förslag men fasnade på krigarmagiker/images/icons/kiss.gif
 

Sabelkatten

Swordsman
Joined
7 Sep 2000
Messages
653
Location
Sundbyberg
Sök på Eonforumet efter "magi" så borde du få upp några trådar om just det du letar efter.

Rent allmänt så är ju Ataxatropi väldigt användbart (teleportering och metamagiska effekter om du improviserar). Pyrotropi, Fototropi, Nekrotropi (hehe /images/icons/devil.gif) och Geotropi har en del kul effekter för strid. Biotropi är väldigt användbart när striden är över...

Ett hett tips är också en färdig besvärjelse för att minska utmattning. Det är ett hj*vla jobb att alstra astrotropi på dagen, och det är inte kul att kasta magi när man är trött... /images/icons/shocked.gif

/Henrik
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Jag föreslår Heliotropi om dagen då solen är uppe, så att du kan kasta någon besvärjelse som gör det svårare att träffa dig (effekten i M&M kallas för 'skimmer').
Sedan föreslår jag Astrotropi om natten så att du kan ta bort din utmattning, och sitta nattvakt groteskt länge.

Mitt sista förslag är att satsa mycket på någon närstridsfärdighet och ha magin som ett komplement till vapnet, snarare än att vapnet är ett komplement till magin.
Lycka till.
 

lyfalitrorjag

Veteran
Joined
24 Feb 2002
Messages
121
Location
lund
jag tänker nog använda fototropi och blända mina motståndare. som jag sen slåss mot( lite enklare att slåss mot folk som nästan inte ser nåt
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Eller så använder du kronotropi och gör någon dubbelt, fyra gånger eller åtta gånger så långsam... svårt att slåss om alla rör sig dubbelt så snabbt som en själv.
 
Joined
29 Nov 2001
Messages
1,337
Location
Göteborg
Geotropi är trevligt (öka skada) om man inte har något emot lite koboldigheter.... Men du är ju krigarmagiker.
Ataxatropi är en mycket trevlig aspekt. Dels teleportering som är vääldigt andändbar. (Sur SL: En hord tiraker kommer mot er. Magikern: *slår tärningar* jag är en bra bit bort.)
Exemplet gäller nog bara för en egoistiskt ohederlig magiker, men iaf
 

P|uT0NiUm

Swashbuckler
Joined
19 May 2000
Messages
2,145
Location
Inaktiv
Du tar Mystik & Magi, sedan letar du i appendixet efter effekten tidsförskjutning (heter nåt sånt, kommer inte ihåg namnet exakt). Det enda du behöver är kronotropi (för effekten tidsförskjutning) och ataxatropi (för att göra den från personlig till beröring). Om du kör med Krilles husregler behöver du också nomotropi för att göra en nomotropisk sfär.

För se så här fungerar formaliserad magi (tänker jämföra med improviserad, som är mycket mäktigare om man kan fler aspekter).

Skulle du göra en formaliserad besvärjelse skulle den se ut så här: Alstra kronotropi Ob4T6, Transformera Ob4T6, Besvärjelse Ob1T6, Besvärjelse Ob1T6, Besvärjelse Ob2T6. Detta gör att effekten tidsförskjutning blir till avstånd, 30 meter. Offret rör sig dubbelt så långsamt inom en minut.

Improviserad: Alstra ett kronotropiskt filament Ob1T6. Besvärjelse Ob1T6. Alstra tre ataxatropiska filament Ob3T6. Besvärjelse Ob1T6, Besvärjelse Ob2T6. Där fick du avstånd på exakt samma sak, fast med improviserad magi.

Det går lite långsammare, men det är extremt mycket mäktigare.

Det finns ingen regel som direkt säger att man får svårare att slåss om man rör sig dubbelt så långsamt, men om man tänker logiskt så inser man snart att man inte kan göra ett skit om motståndaren är dubbelt så snabb. Jag vet, regeln borde redigeras, men om din SL tillåter det så... /images/icons/wink.gif


En annan sak som enbart kräver ataxatropi. Förvandla någon till en fisk! Eftersom att inga TÅL-slag är inblandade så förvandlas offret till en fisk så fort man lyckas med besvärjelsen (just det, effekten heter Förvandling). En fisk kan egentligen inte röra sig på land (fast det står i M&M att offret inte får några nya egenskaper), den kan inte använda vapen eller tala.


För att inte nämna ett förtrollat svärd, gjort med en projektor som höjer huggskadan med... säg Ob4T6. Inge svårt om du skaffar 2 projektorer av fjärde magnituden och improviserar en besvärjelse med skärpa och provisorisera.


Där har du de koboldiskaste tipsen till en krigarmagiker. Effekter som blixt och förstena suger egentligen, blixt suger just därför att så fort motståndaren har läder på sig så reduceras skadan med -10, vadderat tyg -5. Förstena kräver ett slag mot TÅL, alltså ingen idé att försöka du behöver minst magnitud 4 för att vara någorlunda säker. En trukh förvandlat till en jättefisk däremot kan inget göra /images/icons/smile.gif.
Blödning är ganska effektiv, men då behöver du 1) Alstra nekrotropi (svårt!) 2) vänta tills offret blöder ihjäl.
Istället rekommenderas tidsförskjutning, förvandling, beröring, avstånd, teleportation (alltid bra att ha om man möter en mäktig fiende), skärpa och provisorisera som effekter. Till det bör du inte ha några offensiva magier, använd bara ett magiskt svärd.


Om du vill ha fler effekter under spelets gång och inte har någon panik, tänk då på att du kan slå Ob3T6 mot teoretisk magi och klura ut en effekt (som du inte kan) som du kan använda en gång. Varje försök tar en minut. Så där, nu kan göra regn och grejer också, så gnäller ingen på att du är koboldisk /images/icons/wink.gif.
 
Top