Du tar Mystik & Magi, sedan letar du i appendixet efter effekten tidsförskjutning (heter nåt sånt, kommer inte ihåg namnet exakt). Det enda du behöver är kronotropi (för effekten tidsförskjutning) och ataxatropi (för att göra den från personlig till beröring). Om du kör med Krilles husregler behöver du också nomotropi för att göra en nomotropisk sfär.
För se så här fungerar formaliserad magi (tänker jämföra med improviserad, som är mycket mäktigare om man kan fler aspekter).
Skulle du göra en formaliserad besvärjelse skulle den se ut så här: Alstra kronotropi Ob4T6, Transformera Ob4T6, Besvärjelse Ob1T6, Besvärjelse Ob1T6, Besvärjelse Ob2T6. Detta gör att effekten tidsförskjutning blir till avstånd, 30 meter. Offret rör sig dubbelt så långsamt inom en minut.
Improviserad: Alstra ett kronotropiskt filament Ob1T6. Besvärjelse Ob1T6. Alstra tre ataxatropiska filament Ob3T6. Besvärjelse Ob1T6, Besvärjelse Ob2T6. Där fick du avstånd på exakt samma sak, fast med improviserad magi.
Det går lite långsammare, men det är extremt mycket mäktigare.
Det finns ingen regel som direkt säger att man får svårare att slåss om man rör sig dubbelt så långsamt, men om man tänker logiskt så inser man snart att man inte kan göra ett skit om motståndaren är dubbelt så snabb. Jag vet, regeln borde redigeras, men om din SL tillåter det så... /images/icons/wink.gif
En annan sak som enbart kräver ataxatropi. Förvandla någon till en fisk! Eftersom att inga TÅL-slag är inblandade så förvandlas offret till en fisk så fort man lyckas med besvärjelsen (just det, effekten heter Förvandling). En fisk kan egentligen inte röra sig på land (fast det står i M&M att offret inte får några nya egenskaper), den kan inte använda vapen eller tala.
För att inte nämna ett förtrollat svärd, gjort med en projektor som höjer huggskadan med... säg Ob4T6. Inge svårt om du skaffar 2 projektorer av fjärde magnituden och improviserar en besvärjelse med skärpa och provisorisera.
Där har du de koboldiskaste tipsen till en krigarmagiker. Effekter som blixt och förstena suger egentligen, blixt suger just därför att så fort motståndaren har läder på sig så reduceras skadan med -10, vadderat tyg -5. Förstena kräver ett slag mot TÅL, alltså ingen idé att försöka du behöver minst magnitud 4 för att vara någorlunda säker. En trukh förvandlat till en jättefisk däremot kan inget göra /images/icons/smile.gif.
Blödning är ganska effektiv, men då behöver du 1) Alstra nekrotropi (svårt!) 2) vänta tills offret blöder ihjäl.
Istället rekommenderas tidsförskjutning, förvandling, beröring, avstånd, teleportation (alltid bra att ha om man möter en mäktig fiende), skärpa och provisorisera som effekter. Till det bör du inte ha några offensiva magier, använd bara ett magiskt svärd.
Om du vill ha fler effekter under spelets gång och inte har någon panik, tänk då på att du kan slå Ob3T6 mot teoretisk magi och klura ut en effekt (som du inte kan) som du kan använda en gång. Varje försök tar en minut. Så där, nu kan göra regn och grejer också, så gnäller ingen på att du är koboldisk /images/icons/wink.gif.