Nekromanti Gudasaga – Ett asbehändigt rollspel

ceruleanfive

Bläckfisk
Hej på er!

Guran89 och jag har börjat hamra ihop ett mikrorollspel, där man spelar nordiska gudar som äventyrar och kivas. Det vore superuppskattat om ni har tid att slänga ett öga och komma med lite feedback!

Gudasaga är ett fornnordiskt mytologiskt mikrorollspel om eskapader och rivalitet, om list och självbespegling. Ni gestaltar egenskapade asar, asynjor och vaner. Tillsammans ger ni er ut på äventyr i de nio världarna. Men var och en av er vill vara den gudom som får störst ära – inte sällan på frändernas bekostnad.
PDF: https://www.dropbox.com/s/08942s192v...201.1.pdf?dl=0
Facebook: https://www.facebook.com/GodtaleRPG/

kwarnberg

Swordsman
I helgen speltestades Gudasaga. Vi har börjat en liten tradition att skriva om sagan som skapades under spelmötet till små krönikor. Dels för att visa vilka sorters sagor spelet berättar, men mest för att vi tycker att berättelserna som skapas är så mysiga att vi verkligen vill dela med oss av dem. En viktig del av sagotraditionen i nordisk mytologi är ju just att sagorna berättas vidare.

Här kommer första krönikan.

-------------------------------

Sagan om hur Heimdalls horn blev stulet och återfunnet.

Spelguden Funja och skaldekonstens gud Ygge vandrade i Asgård när de såg att Heimdall kom emot dem med upprörd min. Han vände sin väska ut och in som att han letade efter något.

”Jag tycks ha förlorat Gjallarhornet.”

Heimdall misstänkte att det var Loke som låg bakom, och att han smugit sig ner till Mannheim. Funja och Ygge bestämde sig för att hjälpa Heimdall och reste efter Loke för att hämta tillbaka hornet.

I Mannheim fann de den skog där Heimdall senast skådat Lokes närvaro, men han fanns ingenstans att finna. Funja hade en mantel som lät honom förvandla sig till en mus, och han gjorde just det. Han började leta spår, men lyckades inte hitta några.

Med hjälp av sin mungiga som låter honom tala med djur rådfrågade Ygge i stället en räv vid namn Rödgrim, som berättade att Loke hade gömt sig i en väldig ek i skogens mitt. Så Funja och Ygge begav sig ditåt.

Mycket riktigt satt Loke inuti trädet, som visade sig innehålla en jättestor sal, större på insidan än vad av utsidan att döma möjligtvis kunde vara. Loke vägrade först berätta någonting om hornet, men Funja – den tålmodigaste av alla gudar – var väl medveten om Lokes dåliga tålamod. Han satte sig mittemot Loke med armarna i kors.

”Du kommer inte få gå någonstans förrän du berättar var du har gömt hornet. Jag kan vänta här i veckor om så behövs. Vi sitter här och gör ingenting tills du berättar.”

Och mycket riktigt gav Loke snart upp, uttråkad till den grad att han inte längre stod ut. Han berättade att han gömt hornet på en närliggande gård, och han ledde de två andra dit utan vidare protester.

Vid gården pekade Loke ut hornet som låg vid ett träd, men han vägrade närma sig det. Ygge anade oråd och bad Loke hämta hornet. Men Loke vägrade. Till slut gav Ygge upp och gick för att plocka upp det på egen hand, men hornet gick inte att lyfta! Hur han än tog i kunde han inte rubba hornet ens en millimeter! Funja tänkte att även om hornet är väldigt tungt borde det bli lättare att bära i musform, så han lade sin mantel över det och förvandlade det till en mus.

Det var med stor förvåning gudarna först såg hur hornet förvandlades till en stor sovande jätte innan det sedan blev till en liten mus. Loke skrattade åt sina egna påhitt. Han hade förvandlat en jätte att se ut som ett horn för att retas med de andra!

Men nu var Funjas och Ygges tålamod slut.

”Berätta var hornet är, annars förvandlar jag dig till en mus och Ygge kallar på räven Rödgrim att äta dig hel!” krävde Funja. Loke, som vid det här laget darrade av blotta tanken på att bli uppäten av räven pekade ut var det riktiga hornet fanns.

Heimdall blev mycket glad när Funja och Ygge återvände med hans horn. Var Loke tog vägen hann ingen se. Troligtvis är han iväg och planerar nya upptåg.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
OK. 10 minuspoäng till Lag Wilper. NU fattade jag undertiteln.

kwarnberg

Swordsman
Del två i vår serie spelkrönikor från spelmöten. Den här gången handlar sagan om när Frej försvann.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Sagan om den där gången Frej försvann

Fruktbarhetsguden Frej hade avlat fram ett lamm vid namn Ullfagre, vars ull växte ut lika snabbt som det klipptes. De två gudarna Gram och Godbarm – skräddarnas gud och entusiasmens gud – begav sig till Frejs gård för att beskåda underverket.

När de anlände var gården öde och grå. Frej syntes inte till och dörren stod på glänt.

Gram hukade då sig för att tala med linblommorna. De berättade att en förklädd jätte hade kommit till gården och rövat bort Frej. Gudarna begav sig således mot Jotunheim för att undsätta sin vän.

När de kom fram till bron som leder över den breda floden Illfingr kunde de se att någon hade lagt en bastant sten mitt på bron, som blockerade deras väg.

“Vad äter stenar? Jag kanske kan erbjuda dig något välsmakande?” sade Godbarm, med sin korg som alltid är fylld med delikat mat. Men stenar äter luft och tid, så stenen ville avböjde bestämt.

Gram erbjöd sig att sy ett varmt och mysigt mosstäcke åt stenen, men inte heller detta tilltalade stenen.

“Men blir du inte uttråkad här på bron? Vore det inte mer nöjsamt att rulla?” sade Godbarm uppmanande. Och det höll ju stenen med om, så den rullade skrockande iväg från bron.

Gudarna vandrade nu in i Jotunheim, men de visste inte var de skulle bege sig härnäst. De fick då syn på en väldig grävling som kikade upp ur sitt gryt. De frågade om grävlingen hade sett en jätte eller deras vän Frej passera där.

“Stick iväg! Jag vill inte prata med någon!” väste hon ilskt.

Men Gram – den snabbaste nålen i Asgård – erbjöd sig då att sy ett banér åt grävlingen, så fruktansvärt och skräckinjagande att ingen skulle våga störa henne.

Och banéret blev så fruktansvärt och så skräckinjagande att grävlingen själv flydde ned tillbaka i sitt gryt. “De gick till slottet på berget.” ropade hon skärrat.

Att bestiga det högresta berget skulle dock vara en mycket mödosam och vådlig strapats. Godbarm drog därför fram ett långt rep av korv ur sin korg och slungade det upp i luften. En stor korp bet tag om ena änden och bar de båda gudarna upp för berget, till slottet på dess topp.

De bultade på den kolossala porten. En jätte med svart, stripigt hår och svarta tår öppnade. “Vilka är ni och vad gör ni här?” frågade jätten.

“Om du släpper in oss ska jag sy dig ett par byxor som alla i Jotunheim kommer att avundas.” lovade Gram. När hans byxor var färdiga blev jätten så nöjd att han släppte in dem båda.

Inne i slottet fick de syn på Frej, som satt fängslad i en bur av trä. Jätten skrattade hånfullt och sa att han hade förtrollat Frej och att Frej nu var blott en människa. Han tog ett steg mot Gram och Godbarm. “Och nu ska jag göra detsamma med er!”

Raskt som vinden sydde Gram ihop jättens byxben, så att jätten snubblade och slog pannan rakt i slottets stengolv.

Godbarm ropade till Frej: “Du är ingen människa – du är en van! Bryt dig fri från förtrollningen och buren som håller dig fången!” Och Frej skingrade förtrollningen och sade åt buren att öppna sig.

De tre begav sig sedan hem till Asgård, där de firade med en storslagen fest och skrävlade om sina bragder. Och jättarna hade än en gång lärt sig hur dåraktigt det är att ofreda gudarna.