Nekromanti Guildmage - Magic the Gathering klass

Bassejr

Hero
Joined
8 Jun 2012
Messages
847
Location
Eskilstuna
  • Ska Guildmagen vara en Spontaneous caster, eller behöva förbereda sina spells?
  • Hur ska jag ballansera Hit die, starting wealth, armor/weapon proficiency, etc?
  • Vad för övriga special abilities och effekter ska jag ge klassen, som inte gör den övermäktig, men gör att skillträdet ser lite mer fullt ut än fyra rubriker med "Välj en till färg, eller stanna på en färg du redan har"?*
 

Cybot

Mest spelbar
Joined
19 Oct 2001
Messages
4,729
Location
Helsingborg
Jag tycker att du ska skippa den där iden med fler spells per dag men att varje gång man väljer färg så får man en förmåga som man kan använda som en spell-like ability.
När man väljer samma färg som man har valt en gång tidigare så får man använda de här spelllike abilties fler gånger.

Så. Vid level 1 så får en Red guildmage Burning hands som han kan använda 4 gånger per dag (eller något annat antal).
Vid level 6 så kan han antingen välja att fortsätta vara Red, och får då Fireball 2x OCH hans Burning Hands går upp till 8 gånger per dag. Vid level 12 så får han använda Burning hands 16 gånger per dag och Fireball 4 gånger per dag och summona en Huge Fire Elemental 2 gånger per dag. Vid level 19 så kan han kasta Burning hands ett obegränsat antal gånger (once per round), Fireballa 8 gånger per dag, summona Huge Fire Elementals 4 gånger per dag och kasta Meteor Swarm 2 gånger per dag.

Säg att han valde Grönt istället vid level 12. Då hade han kunnat använda gröna spells som spell-like ability så hade han fått Antimagic Field (eller kanske Greater Heroism. Eller Summon Animal VI. Spellsen känns alla ganska gröna) två gånger per dag, men hans burning hands hade fortfarande legat på 8x och han hade fortfarande bara kunnat kasta Fireball 2x per dag.

Eller så kan du köra med att man måste förbereda spells men att varje gång man får välja ny färg så får man också välja en spell av rätt färg som man kan spontaneous casta. Men första gången man väljer rött så får man välja en 1st level spell, andra en 2nd level, tredje en 3rd och så vidare.

Eller så skulle du kunna göra så att för varje nivå i ens färg så kan man lägga till en nivå av metamagic feat på en spell gratis så länge den totala spellleveln inte är högre än det man normalt skulle ha kunnat kasta.
Man får varje gång man väljer färg också välja en gratis metamagic feat.
Så om man har valt Rött tre gånger och varit level 12 så kan man kasta en Maximized Fireball men fortfarande bara spenderat en level 3 spell-slot (men man skulle inte ha kunnat casta en Maximized Wall of Fire då det skulle ha varit spellnivå 7 och spelarens max hade fortfarande varit 6). Som vanligt när det gäller metamagic för spontaneous casters så hade det tagit en full runda och inte en standard action.
Hade man istället valt 2x Rött och 1x Grönt så hade man kunnat boosta röda spells 2 levels med metamagic (utan att använda högre level spellslots) men gröna bara 1 level.
 
Top