Nekromanti Guld istället för XP-cost?

Necross

Swashbuckler
Hej. Jag kör inte med XP i min D&D-kampanj, utan jag låter PC:na stiga i level när det känns vettigt (efter ett par äventyr och efter lite downtime).

Kruxet är att kreation av magiska föremål samt vissa spells kostar XP. Jag testar just nu att ersätta XP-kostnaden med en summa guld motsvarande XP-kostnaden gånger 10. Det verkar rimligt på låg nivå (en lvl 1 spell-scroll kostar 22,5 guld) men sen vet jag inte riktigt om det blir bra.

Någon som har testat detta? Eller har annat system? Tankar? Åsikter?

Duddmannen

Hero
Ingen XP någonstans

Det mest uppenbara vore väl ändå att skippa XP-kostnaden helt. Jag kör med XP för att gå upp i level men INTE på magiska föremål.

Jag tror att det går alldeles utmärkt att skippa XP även på magiska föremål, särskilt om du "friformar" level-gain. Låt saker ta tid istället, om det är viktigt att det ska finnas en annan "kostnad" än guld.

Pom

Swashbuckler
Det borde funka bra.

Jag delar också ut levels istället för XP och har helt sonika strukit XP-kostnaden helt för magiska föremål och aldrig märkt något problem.

Det blir förstås i teorin trubbel om kampanjen är guldrik och PC har mycket gott om tid mellan äventyren att snickar ihop oändliga förråd av exklusiva förbrukningsartiklar och liknande, men sådana hänsyn behöver man ju inte ta om man bara husreglar för eget bruk istället för att skriva vattentäta regler som skall hålla världens alla kobolder i styr.

Necross

Swashbuckler
Re: Ingen XP någonstans

Ah. Tid. Det hade jag nästan glömt som faktor. Naturligtvis. Tid.

Organ

Out of time, out of mind
Du kanske skulle laborera med tanken på att temorärt sänka kastarens level eller någon stat, på samma sätt som om denne blivit petad på av en vandöd. Om du är elak, eller om det är fråga om ett mycket mäktigt magiskt föremål, så kanske du skulle låta sänkningen vara permanent. :gremelak:

/Anders

Necross

Swashbuckler
Helt min stil! Jag skulle ju generellt vilja att D&D funkade mer så, mer Conan/Bill King-stajl. Makt ska kräva uppoffringar.

Tycker nog att vi magiker offrar tillräckligt mycket och tar tillräckligt stora risker redan.

morkbollen_UBBT

Warrior
Beroende kampanj typ så har jag kört med 1 permanent hp per 500 xp, vilket är ganska ok för magiska föremål, men inte för att göra andra saker, samt i en kampanj där spelarna hade lite mer mer tid, så ökade vi bara tiden det tog att skapa dom, samt att förmågor som kostade xp tog helt enkelt lång tid att forska fram.