Nekromanti Gumshoe-sallad som spelsystem?

Mutanten

Hero
Jag läste om någon som kör en blandning av BRP och Gumshoe. Vad tror ni om att blanda Gumshoe och ex D6? Köra Gumshoe i äventyrets undersökande delar och D6 i de delar som är pang-pang?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tja, Rotsystem använder ett gumshoeliknande upplägg för ledtrådar men tärningspölar för färdighetsslag. Om, man har tre i en färdighet slår man tre tärningar. En tärning är lyckad om man slår 4,5 eller 6. Minst en lyckad tärning så är slaget lyckat. I tävlingar vinner den som får flest lyckade, får båda lika många så lyckas båda med något men ingen får något övertag. I strid gör t.ex. båda skada om de får lika många lyckade.

Rotsystem har också en "wild dice" som funkar typ som i SW - slår man en sexa med den så slår man en till tärning, visar den också en sexa slår man ytterligare en, etc.

(Skadan är generellt antalet lyckade tärningar, vapen ger +1 tärning på slaget i princip oavsett vad det är för vapen. Mycket simpelt system.)

Undersökande färdigheter är i Rotsystem något man bara använder fär att avgöra hur mycket information man får från varje ledtråd -- har man 1 i en undersökande färdighet så får man vad en amatör/hobbyist skulle få, vid nivå 3 vad en superexpert fått.

Gumshoes poängsystem är inte med överhuvudtaget.

Vet inte om det är vad du letade efter, men jag tänkte d6 + gumshoe och då kändes det bekant =)

Mutanten

Hero
Rotsystems spelsystem påminner väldigt mycket om brädspelet Arkham Horror. +xT6 för vapen. 5:or och 6:or är träffar.
Jag tänkte att det kunde vara kul att använda mer än en T6 utan att behöva modifiera hela Gumshoe. Därför undrade jag om det går att köra Open D6 i strid och Gumshoe i undersökande situationer eller om det förstör spelsystemet. Jag har inte läst Gumshoe så jag vet inte om det är möjligt att modifiera spelsystemet i vissa situationer ex strid eller om det kräver att man förändrar Gumshoe i grunden.