Tja,
Rotsystem använder ett gumshoeliknande upplägg för ledtrådar men tärningspölar för färdighetsslag. Om, man har tre i en färdighet slår man tre tärningar. En tärning är lyckad om man slår 4,5 eller 6. Minst en lyckad tärning så är slaget lyckat. I tävlingar vinner den som får flest lyckade, får båda lika många så lyckas båda med något men ingen får något övertag. I strid gör t.ex. båda skada om de får lika många lyckade.
Rotsystem har också en "wild dice" som funkar typ som i SW - slår man en sexa med den så slår man en till tärning, visar den också en sexa slår man ytterligare en, etc.
(Skadan är generellt antalet lyckade tärningar, vapen ger +1 tärning på slaget i princip oavsett vad det är för vapen. Mycket simpelt system.)
Undersökande färdigheter är i Rotsystem något man bara använder fär att avgöra hur mycket information man får från varje ledtråd -- har man 1 i en undersökande färdighet så får man vad en amatör/hobbyist skulle få, vid nivå 3 vad en superexpert fått.
Gumshoes poängsystem är inte med överhuvudtaget.
Vet inte om det är vad du letade efter, men jag tänkte d6 + gumshoe och då kändes det bekant =)