Nekromanti Gumshoe utan spends?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag läser just nu igenom Ashen Stars, nya Gumshoespelet, och jag gillar det. Massor.

Men; det finns ju ett litet aber med Gumshoe, och det är spends. Jag gillar inte att spelarna ska sitta och jonglera metaresurser; jag gillar min immersion för mycket.

Så, vad kan man göra? I Mutant City Blues (har jag för mig) introduceras i princip ett asjobbigt system där SL jonglerar poängen istället. Verkar inte så kul.

Så... det finns i princip två delsystem i Gumshoe som använder spends. Dels har vi leta-ledtrådar, dels har vi action-dostuff, dvs färdigheterna man tävlar med och så.

Leta ledtrådar vill jag lösa såhär:

Man cappar Investigative Skills till 3. Generellt rekommenderar spelen ändå inte att man har mer än max 3-4.

1 motsvarar basnivå.
2 är riktigt proffs
3 är expert

Har man 1 hittar man ledtrådarna, men måste antagligen ta dem till ett proffs eller en expert för att få mer detaljer. Ledtrådar kan förses med olika nivåer; vissa kanske inte har så mycket mer än nivå 1-information, medan andra kräver vidare undersökningar. Genom att ta extra tid i labbet eller så, så kan man simulera en nivå högre än man har.

Det här systemet gör att rollpersonerna måste lära känna och förlita sig på spelledarpersoner. De kommer inte att kunna se till så att minst en i gänget har 3 i alla undersökande färdigheter. Plötsligt har vi SLP:er att ha relationer till, råka i luven med, ta en öl efter jobbet med och så vidare.

Men, hur löser jag vanliga färdigheter? Min instinkt säger mig att bara köra på att poängen inte spenderas, att man helt enkelt alltid plussar på värdet rakt av. Då blir rollpersonerna generellt mycket mer kompetenta; ska man isåfall kompensera med färre poäng?

Eller finns det nån smartare lösning, som inte kräver så mycket bokföring?

Genesis

Ni dés ni maître
Möller har redan ett färdigt hack som tar bort spends ur Gumshoe. Jag lirade det på SSK och det funkar utmärkt om man gillar deckargåtor (vilket jag inte riktigt gör, men det är ju en annan sak. Möllers Gumshoe är riktigt välgjort).

rjonas

Hero
Token ring. Att man har spends är ju ändå bara för att en högljudd spelare inte ska få ta allt utrymme. Om man ha en token som man skickar vidare uppnår man samma resultat. Kalla det för Edge och skicka runt en totem. Med förbehåll för att jag inte har en susning om hur Gumshoe funkar.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Men, hur löser jag vanliga färdigheter? Min instinkt säger mig att bara köra på att poängen inte spenderas, att man helt enkelt alltid plussar på värdet rakt av. Då blir rollpersonerna generellt mycket mer kompetenta; ska man isåfall kompensera med färre poäng?

Eller finns det nån smartare lösning, som inte kräver så mycket bokföring?
Måste det lösas? Jag tycker inte det.

Det fungerar inte att bara strunta i spends och köra fulla värden hela tiden. Då skulle alla alltid träffa, och i MCB skulle strålkrafter göra helvetiskt mycke skada. Eller något, jag förstår inte hur det ska funka.

Du skulle få bygga ett helt nytt tärningssystem. Det behöver iochförsig inte vara så avancerat, men ändå. Pendragon-slag med 1T10:or eller 1T12:or kanske? Värde 10 är rätt hyfsat i »gamla« systemet, så.

Nä, jag tycker att Gumshoes stridssystem fungerar rätt hyfsat.

(Och förresten, Genesis: »Mitt« Gumshoe är utarbetat i samarbete med krank ^^)

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Möller said:
Måste det lösas? Jag tycker inte det.
Tja, det beror ju på hur mycket immersion man vill ha. För mig förtas lite känslan om jag som spelare ska sitta och tänka metastrukturer och poäng medan jag spelar...

Möller said:
Det fungerar inte att bara strunta i spends och köra fulla värden hela tiden. Då skulle alla alltid träffa, och i MCB skulle strålkrafter göra helvetiskt mycke skada. Eller något, jag förstår inte hur det ska funka.
Bra poäng.

Jag funderar då på om man skulle kunna syssla med allmänna sänkningar... Hm. Ska fundera vidare.

Krank, för det första, jag vill bara hålla med om hur bra Ashen Stars är! Mitt ex kommer i början av denna vecka och under tiden så har jag tvingat mig att läsa pdf. Underbart spel.

En liten tanke som slog mig i det du skrev om att rp skulle förlita sig på slp's. Nå, tanken är god och jag kan se det tilltalande i det. Men det som gav mig en bismak var just detta att de måste FÖRLITA sig på dem; Att vara Lasers innebär ju att man blivit anställd för att kunna göra sådant som inte andra kan. Det känns som att en Laser-crew som måste slösa tid på att få clues analyserade av slp'er kommer få sänkt rep pga. tidsslöseri och att de blandar in andra i saken?

Bara tankar som slog mig.

Möller

Hubert Hortlax
Fast, detdär är ju bara att fixa med nivåer.

Om man kör Mutant City Blues »realistiskt«, med utredare som inte också är CSI-tekniker, ger man rollpersonerna få poäng till undersökande färdigheter. Då måste de söka upp en expert för varannan ledtråd, men eftersom poliser och kriminaltekniker samarbetar fint så är det inget som slöar ner spelet*.

I Ashen Star, liksom flertalet Gumshoe-spel gissar jag, är det som du säger mindre vettigt att söka hjälp ofta. Så då får rollpersonerna fler poäng till undersökande färdigheter, och behöver bara ibland söka hjälp.

*Till viss del vill vi ju dock slöa ner spelet. Vi vill rollspela, inte bara veta om vi lyckas stoppa skurken.

Självklart kan man ju reglera hur mycket hjälp av slp's de behöver. Men det var ordet -förlita- som fick mig att reagera antar jag.

Möller

Hubert Hortlax
Jag testade att göra en rollperson till Mutant City Blues med 28 poäng att spendera på undersökande färdigheter, lämpligt för en grupp på 3 rollpersoner alltså.

Jag ville känna lite på hur det skicklighets-nivån blir om färdigheterna har en skala 1-3. Att kalla in experter för att få extra ledtrådar från sociala färdigheter ser jag som närmast ogörbart i spel, så jag ville ha ett antal sociala på nivå 3.

Så, här är resultatet. Känns rätt lagom, va? Skicklig på att hitta ledtrådar i flera sociala situationer, riktigt bra på efterforskning och grundläggande kunskaper i endel annat.

Sen så har jag funderat på riktlinjer för hur många secondary clues man hittar. Skriver man egna äventyr så kan man ju ange behövd nivå själv. Men det känns som onödigt mycket extraarbete att försöka bedöma svårighetsgraden på varje ledtråd i ett färdigskrivet äventyr.

Core clues hittas redan med bara 1 i relevant färdighet, som vanligt. Korta secondary/oangivna* clues, som att snabbt fråga den uniformerade polisen som var först på plats vad han såg, hittas också med bara 1. Nivå 1 ger också utslag om att det finns mer att hitta med en högre nivå (men inte nödvändigtvis vilket).

I scener/platser med flera akademiska eller tekniska secondary clues hittas hälften med nivå 2, resten kräver nivå 3 samt rätt mycket tid.

Sociala scener, som förhör, med flera secondary clues
är jag mest osäker på. Jag funderar på att bara en secondary hittas med nivå 2 och hälften med nivå 3. Vid en andra, uppföljande scen hittas hälften med nivå 2 och allt med nivå 3. I en tredje scen hittas allt med nivå 2.

Alltså, säg att ett vittne som intervjuas bär på en core clue och fyra secondary. Core hittas med nivå 1. Har rollpersonen nivå 2 hittas också en secondary. Andra intervjun hittas ytterligare en secondary (hälften är alltså hittat). I tredje intervjun hittas de två sista secondary.

*Första scenariot i MCB-scenariosamlingen Brief Cases, det enda Gumshoe-scenario jag läst, är rätt förvirrande om det ska spelas by-the-book. Många ledtrådar anges aldrig vara core eller secondary, medan det finns core clues som förutsätter spendering.