Nekromanti GURPS fjärde utgåva kommer i augusti!

Nightowl

Champion
Från Steve Jackson Games' hemsida :
March 16, 2004: GURPS Fourth Edition To Release In August!
In August 2004, at GenCon, Steve Jackson Games will release GURPS Fourth Edition, starting with the two-volume Basic Set. Fans have been asking about a new edition for years, and we've always said it wouldn't happen until we could justify the change in terms of both rules and presentation. Well, we're there.

Sean Punch, GURPS Line Editor for the past nine years, and David Pulver, a key contributor responsible for many of the core GURPS supplements, took two years to break the system down and rebuild it, guided by a decade and a half of gamer feedback. The new rules are designed to enhance the key strengths of GURPS: compatibility with all genres and flexibility for the GM. You'll still recognize it, but a lot of little things - and a few big ones! - are different.

The physical quality of the line will take a big jump with the Fourth Edition. All books now on the schedule (and we're scheduling three years ahead) will be hardcover, with full-color interiors. And we won't accept any art that's not gorgeous. The two Basic Set books, for instance, will have cover art by John Zeleznik, who has done a lot of our best covers over the years.

The new-style GURPS books will be bigger - most of them over 200 pages - because fans continue to ask for more depth, and tell us "Get it all into one book." So after the Basic Set and GURPS GM's Screen are out, we'll release one BIG book per month, every month, like clockwork.

Erik :gremgrin:

vielleicht

Veteran
Jaha...

...så väntar man bara på trobergs obligatoriska predikan om hur de onda multinationella spelföretagen vill ta våra pengar genom att producera nya utgåvor. :gremgrin:

-V

Man Mountainman

Storsvagåret
Åh, jag trodde aldrig dom skulle göra det.

GURPS 3 är från vad? -86? Det märks att systemet har 18 år på nacken (eller hur många det nu är). Kanske kan man rentav gilla det nya systemet - det vore ju trevligt.

Nåja, det låter ju intressant, detta. Stod det något om vad de kommer att göra med alla gamla GURPS-böcker, som ju mer eller mindre blir "obsolete" efter detta? Ska de publicera nyutgåvor av alla dem?

Jag förstår inte riktigt varför de tänker satsa på så stora böcker. GURPS styrka har ju - som alla säkert vet - alltid varit att man kan köpa en liten easy-reference-manual till vilken genre som helst. Den här nya taktiken verkar vara ett steg bort från detta för oss rollspelare så användbara koncept. Men SJG:s marknadsstrateger har kanske kommit fram till att det kommer att vara mer profitabelt.

vielleicht

Veteran
Jag förstår inte riktigt varför de tänker satsa på så stora böcker. GURPS styrka har ju - som alla säkert vet - alltid varit att man kan köpa en liten easy-reference-manual till vilken genre som helst. Den här nya taktiken verkar vara ett steg bort från detta för oss rollspelare så användbara koncept. Men SJG:s marknadsstrateger har kanske kommit fram till att det kommer att vara mer profitabelt.
Poängen med de två tjocka grundböckerna är (om jag fattat saken rätt) att de kommer att innehålla information från grundboken, bägge kompendieböckerna, och lite annat smått och gott. Dvs, återigen behöver man bara grundreglerna, och inte (som nu ofta är fallet med GURPS 3) grundboken, två kompendieböcker, High Tech, Vehicles, m.fl. för att få ett komplett spel.

Och att vissa genreböcker expanderas ser jag inget fel med - vissa genrer (t.ex. fantasy och SF) är helt enkelt för breda för att kunna täckas in komplett på 150-200 sidor.

-V

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Det ska bli intressant

Reglern delas upp i två böcker, det kommer en fet hardback i månaden.

Låter som en plan för att dominera marknaden genom ren utmattningstaktik. Inte ens de annars största förlagen orkar med en hardback i månaden.

Lär bli dyrt för GURPS anhängare att hänga med i den takten.

Fast det ska bli kul att se hur det går! De var ju tvungna att förnya produkten för att hänga med. De senaste sifforna placerade GURPS på runt sjätte plats i försäljningen, med 3% andel av försäljningen. Det här är precis vad GURPS behöver!

Och så lite cool nya regler, förstås.

M.

Rising

Vila i frid
Re: Jaha...

...så väntar man bara på trobergs obligatoriska predikan om hur de onda multinationella spelföretagen vill ta våra pengar genom att producera nya utgåvor.
Nä, Troberg är ju en GURPS-fanboy. Jag tror till och med att han tycker GURPS-illustrationerna är snygga, bara för att alla andra hatar dem.

Han brukar slå mig på käften varje gång jag skriver något elakt om GURPS iaf (rätt åt mig, jag vet ju egentligen inget om GURPS och borde således hålla truten).

Storuggla

Champion
Re: Det ska bli intressant

"Och så lite cool nya regler, förstås."

Tja där hyser jag inga förhoppningar eftersom det är ett universalsystem som ska passa allt och alla och därmed blir utspädd jordgubbssaft i mina ögon, men om de kan göra ett smidigt system till mina GURPS Traveller-böcker så.. :gremsmile:

Storuggla, vill ha

Storuggla

Champion

" (rätt åt mig, jag vet ju egentligen inget om GURPS och borde således hålla truten). "

Om du höll truten om saker du inte visste något om skulle du fortfarande vara grisodlare på forumet :gremwink:

Storuggla, kastar sten i glashus

Storuggla

Champion

Fy vad uggly. Hemska. Fast de båda kan jag nästan få till att vara Traveller-bilder så... ja. Jag hoppas att de får något bättre om omslag i alla fall.

Storuggla, en mutter lös

Dimfrost

Special Circumstances

Omslag är ändå inte det värsta med de gamla GURPS-böckerna. Tvärtom är flera riktigt snygga, till exempel gamla grundboken och GURPS Mars. Illustrationerna inuti böckerna är naturligtvis en helt annan sak... :gremfrown:

/Dimfrost, borde visst vara ute och bekämpa brott nu

Storuggla

Champion

"Omslag är ändå inte det värsta med de gamla GURPS-böckerna. Tvärtom är flera riktigt snygga, till exempel gamla grundboken och GURPS Mars. Illustrationerna inuti böckerna är naturligtvis en helt annan sak.."

Se bara GURPS Traveller: Spaceports. Större delen av all interior art är datoranimerad, tocken dära 3d-modeller eller vad det nu heter. Snorläckert när det är SF och rymdskepp som gäller :gremsmile:
Men sen tar man den handritade konsten... ick. Men men, man köper väl inte GURPS för skönheten utan för texten, oftast.

Storuggla, skrevar

Dimfrost

Special Circumstances

Precis. GURPS Cabal är en av få GURPS-böcker som faktiskt har hyfsat snygga illustrationer. De lider tyvärr av dålig upplösning, men de är gjorda av samma snubbe som gjort framsidan till GURPS Mars, bland annat, med någon sorts teknik som använder photoshop eller liknande. Men sedan kommer det handritade kapitelintroduktioner, och de är ju... inte snygga.

/Dimfrost, men Cabal rockar ändå :tekopp:

Quan'talis

Swashbuckler

Tja där hyser jag inga förhoppningar eftersom det är ett universalsystem som ska passa allt och alla och därmed blir utspädd jordgubbssaft i mina ögon
Jag har hört många argument mot universalsystem, men att man får utspädd jordgubbssaft i ögonen av dem var något nytt. :gremlaugh:

Öhhh... on topic, var det visst.... hmm... tja.... nä, det blev inget den här gången

Honken

Hero

Reglern delas upp i två böcker, det kommer en fet hardback i månaden.

Bara 3 böcker? :gremtongue: Är de inte uppdelade i 10 + nu?? :gremsmile:

Låter som en plan för att dominera marknaden genom ren utmattningstaktik. Inte ens de annars största förlagen orkar med en hardback i månaden.

Bara hoppas att de material de ger ut inte försämras innehållsmässigt. De GURPS grejjer jag köpt tycker jag både känns genomtänkta och välskrivna. Det är iofs GURPS Traveller det mesta, men är det någon skillnad?

/Honken

Man Mountainman

Storsvagåret
Och att vissa genreböcker expanderas ser jag inget fel med

Nä, visst. Men det stod ju "The new-style GURPS books will be bigger - most of them over 200 pages". Som att alla böcker skulle bli större. Även sådana marginella produkter som "GURPS Atomic Horror"

Nightowl

Champion

Jag skulle ivrigt ifrågasätta om GURPS någonsin har kunnat kalla sig "universellt" i ordets rätta bemärkelse. Men jag tycker ju inte att the Storytelling System på något vis befordrar storytelling över andra system, så... :gremelak:

Erik

Rising

Vila i frid

Men jag tycker ju inte att the Storytelling System på något vis befordrar storytelling över andra system, så...
Pblrp... (jag vet inte hur man skriver pruttljud, så det där får duga)

Det är som att säga att Demi bara ska finnas i halvor, eller att Kalles Kaviar enbart får ägas av människor som heter Kalle.

Det andra felet du gjorde är att Storytellingsystemet faktiskt har precis den form av storyberättande verktyg som de siktat på, där "story" är en motsats till taktik och spelmässighet. Man kan visserligen mena andra saker med "story", men det är lika meningslöst som att säga att "Lätt & Lagom" måste heta något annat bara för att det väger relativt tungt i jämförelse med exempelvis en fjäder.

Så det var fel och dessutom fel i felet. Och så var det väl egentligen fel redan från början, för hur många universalprodukter tycker du egentligen är universella "i ordets rätta bemärkelse"? Universalknivar? Universalrengöringsmedel? Fel i felet som var fel i det ursprungliga felet.

Allt var fel, med andra ord, men jag misstänker att du tänkte inlägget mest som ett humoristiskt OT-inlägg. Då är det väl okej. Synd bara att det är så mycket OT just nu på forumet, och dessutom att alla har så förolämpande mycket fel.

Krille

Super Moderator

"Synd bara att det är så mycket OT just nu på forumet, och dessutom att alla har så förolämpande mycket fel."

Allt är som vanligt, med andra ord. :gremgrin: