Du är snäll. Mina "fina" teoretiska resonemang i den tråden var ju rena löjan. Men det var Rosens slutkläm också; att friform skulle spela friform för att det var "roligt". Alla har ju roligt, och man förlorar ju inget bara för att man lägger till tärningar. Hela tråden havererade från början. Man skulle ha stakat upp det ordentligt istället; inga fördomar, inga tomma förutsättningar, inga åsikter, inga skeva erfarenheter, inget bullshit utan bara ren fakta: "Vad kan man ha för olika mål med ens rollspelande?" Utifrån den punkten skulle man sedan kunna ha utkristalliserat de olika utmaningar som rollspelsmediet bjuder på: De spelmässiga avvägningarna, rollgestaltandet, osv... Och sedan visa hur slumpen kan hjälpa och stjälpa olika sidor av dessa målsättningar, varpå det på naturlig väg skulle visas att vissa typer av rollgestaltning, och vissa typer av avvägningar tjänar på att spelas utan andra osäkerhetsmoment än vad som finns i själva spelgruppen.min erfarenhet i ämnet är likadan som Rosens, och därför anser jag att Rosens argument var bättre än dina. Hans modell av verkligheten stämmer bättre överens med min empiri än dina fina teoretiska resonemang.
Jag tycker att det substantiella utgörs mer av vad man läser i varandras inlägg, och försöker förstå, än det man själv skriver. Däremot kommer det sig naturligt att när man inte vill försöka förstå något så får man sällan något mer givande att skriva än tomma floskler, förutfattade meningar eller korta interjektioner.Att man skriver ett två skärmsidors inlägg betyder inte att det per nödvändighet innehåller något mer substantiellt än vad som ryms i ett "Bläh" eller ett "Pfft"...
Jag fortsätter tills jag förstår vad som eventuellt finns att förstå.Jag fortsätter inte att babbla på om jag tycker att jag har sagt det hade att säga
Jag är rätt förtjust i Pirinens "Ärflo". Men här tänkte jag mest på det ljud som uppstår när man räcker ut tungan och gör ett pruttljud. I gamla "Opus" har jag för mig att man skrev just saker i stil med "Pblrt!" och liknande.Kräkljud stavas "blöurgh", förresten
SJG har ju hållit den takten i många år (bortsett från att de tills nu lyckligtvis inte beblandat sig med hardbacks). Jag har för mig att deras takt ligger på lite mindre än tre veckor mellan böckerna.Inte ens de annars största förlagen orkar med en hardback i månaden.
Jag vet inte hur du har lyckats missa det, men GU i GURPS står för Generic Universal. Ett par av aspekterna kring det är att man ska kunna använda GURPS regler till (nästan) vilken värld som helst och man ska kunna använda GURPS världsböcker med (nästan) vilka regler som helst.Nåja, det låter ju intressant, detta. Stod det något om vad de kommer att göra med alla gamla GURPS-böcker, som ju mer eller mindre blir "obsolete" efter detta? Ska de publicera nyutgåvor av alla dem?
Japp, det är tur att kavalleriet (i detta fall Texas Rangern Steve Jackson) rider in och ger dem på nöten med deras eget mynt!...så väntar man bara på trobergs obligatoriska predikan om hur de onda multinationella spelföretagen vill ta våra pengar genom att producera nya utgåvor.
Inte snygga, men tillräckliga. För allt vad jag bryr mig kunde jag varit utan illustrationer, de tillför bara extra kostnad och stjäl plats som kunde använts till text.Nä, Troberg är ju en GURPS-fanboy. Jag tror till och med att han tycker GURPS-illustrationerna är snygga, bara för att alla andra hatar dem.
Det där är ett tunt argument. Bara för att man inte vet något så betyder det inte att man inte kan ha en åsikt.Han brukar slå mig på käften varje gång jag skriver något elakt om GURPS iaf (rätt åt mig, jag vet ju egentligen inget om GURPS och borde således hålla truten).
Sånt säljer.Jag har dock svårt att se hur man kan tycka följande förslag till omslagsbilder för den nya utgåvan är snygga:
(snip)
Cyberpunktjej med dildogevär?
De bitarna är så små och simpla att de inte borde ge några större problem.Jag snackar förstås inte om världsdelarna av böckerna - de duger som de är, förstås - utan om regeldelarna. Och om det är som Steve säger att de nya utgåvorna ska innehålla många små och några stora förändringar - tja - då kan nog en uppdatering behövas.
Jo, iofs,men det är inget problem för mig. Jag använder inte regelböcker under pågående spel.Som jag har förstått det så har en del av anledningen till att man varit så tveksam till att göra om GURPS att alla korsreferenser i alla GURPS-böcker ju blir värdelösa.
Men GURPS använder ju inte verkliga enheter. De använder amerikanska.Man uppnår detta genom vissa minsta gemensamma nämnare, tex verkliga enheter på saker och ting,