Nekromanti GURPS och dylikt - Hur?

Renfield

Swordsman
Om man skapar en spelvärld som skall användas till generella system, som till exempel GURPS [känner inte till så många generella], hur går det till i praktiken?
För att förklara hur jag menar:
Behöver man bifoga några riktlinjer för vart i skalan på systemet olika kreatur och dylikt ligger?
Behöver man köpa själva regelboken för att kunna göra det, eller finns det nerladdningsbara "anvisningar"?

Och också, är det någon som helst form av lagbrott a lá copyright eller upphovsrätt att hänvisa till ett annat befintligt regelsystem, som till exempel DoD6E elle Eon, och bara ge hänvisningar till detta? Och kanske ge ut "kompletterande" moduler som inte är officiella men som bygger på en existerande värld, om man inte tar med just deras material och förklarar att produkten inte är officiell?

Krille

Lord
"Behöver man bifoga några riktlinjer för vart i skalan på systemet olika kreatur och dylikt ligger?"

Inte om det ingår i regelsystemet som du använder.

"Behöver man köpa själva regelboken för att kunna göra det, eller finns det nerladdningsbara "anvisningar"?"

Det beror helt på regelsystem. GURPS har sitt GURPS Lite som går att ladda ner från www.sjgames.com.

"Och också, är det någon som helst form av lagbrott a lá copyright eller upphovsrätt att hänvisa till ett annat befintligt regelsystem, som till exempel DoD6E elle Eon, och bara ge hänvisningar till detta?"

Det finns ett potentiellt brott, och det är "varumärkesintrång". Många företag är rätt måna om att skydda sina varumärken. Förmågan att se mellan fingrarna beror på 1) hur lite pengar du tjänar på det, samt 2) hur mycket pengar de tjänar på sitt varumärke. Ju mer pengar du tjänar på din modul och ju mer pengar de tjänar på sitt varumärke desto större är risken för skarpladdade tunga attackadvokater.

Regelsystem delas ut med en "varsågod-och-använd"-licens, som helt enkelt säger att du får använda regelsystemen under vissa omständigheter. Om ingenting annat sägs så gäller "privat bruk endast", men det finns undantag. Till exempel får du använda d20-systemet med varumärke om allt om du följer licensen för det, och OGL-licensen helt fritt om du följer reglerna för det. FUDGE finns också fritt (vill minnas att det var under GPL).

Krille

Lord
Ett litet tips till

Se till att du är bekant med regelsystemet som används och dess eventuella konstigheter och smaker. Regelsystem har ofta lustigheter för sig, och känner man inte till dem så kan det mycket väl hända knasigheter som att regelsystemet egentligen inte passar alls.

Renfield

Swordsman
Hmm. Assistansrekrytering?

Om jag någon gång lyckas få klart produkten [spelvärlden], skulle det vara någon möjlighet att få hjälp med just det? Eftersom jag är allt annat än bekant med något gratissystem, menar jag. Jag har inte tänkt göra annat än ett "hafs-slafs-regelverk" att ha med i själva produkten..

Krille

Lord
Re: Hmm. Assistansrekrytering?

"Om jag någon gång lyckas få klart produkten [spelvärlden], skulle det vara någon möjlighet att få hjälp med just det?"

Det skulle förvåna mig rätt mycket om du inte fick hjälp om du frågade.