entomophobiac
Low Prep High Play
Så nu har jag arrangerat rollspel för första (men garanterat inte sista) gången!
Bland det roligaste jag gjort, även om jag själv fick spelleda för lite för min smak.
Det är ett par saker jag tänker ta med mig till nästa gång, för att jag tror det hade hjälpt arrangemanget i år, och kanske är det något som någon annan kan ha nytta av:
1. Gör reklam! Jag började jobba med en video som skulle visa idén, men hann aldrig färdigt med den i rimlig tid. För att väcka intresse med något som ingen känner till sedan innan så behövs reklam. Gör reklam.
2. Var tydlig med avsikten. Gustav måste dö är lite annorlunda. Har sett det kallats allt från brädspel till friform. Hade det funnits en paragraf eller två om intentionen så hade det hjälpt både spelledare och intresserade spelare att ta till sig vad idén var.
3. Skriv kortfattat. De första utkasten för Gustav hade tonvis med onödigt (om än historiskt) material, och det slutgiltiga scenariot lider lite av samma sak. Faktan är i slutänden ointressant för alla som inte är lika insnöade som du själv - det intressanta är hur gruppen ska kunna ha roligt med materialet i 2-4 timmar. Jag lärde mig nästan detta... Men inför framtiden kommer det vara mindre material.
4. Lyssna på rävarna. Jag fick enorm hjälp från två vänner som arrangerat en hel del på konvent. Detta var helt ovärderligt. Genom att inte tro att jag visste bättre så blev scenariot många gånger mer tillgängligt för spelgrupperna.
5. Lyssna *inte* på rävarna. Ibland är de rätt gnälliga och konservativa också.
Bland det roligaste jag gjort, även om jag själv fick spelleda för lite för min smak.
Det är ett par saker jag tänker ta med mig till nästa gång, för att jag tror det hade hjälpt arrangemanget i år, och kanske är det något som någon annan kan ha nytta av:
1. Gör reklam! Jag började jobba med en video som skulle visa idén, men hann aldrig färdigt med den i rimlig tid. För att väcka intresse med något som ingen känner till sedan innan så behövs reklam. Gör reklam.
2. Var tydlig med avsikten. Gustav måste dö är lite annorlunda. Har sett det kallats allt från brädspel till friform. Hade det funnits en paragraf eller två om intentionen så hade det hjälpt både spelledare och intresserade spelare att ta till sig vad idén var.
3. Skriv kortfattat. De första utkasten för Gustav hade tonvis med onödigt (om än historiskt) material, och det slutgiltiga scenariot lider lite av samma sak. Faktan är i slutänden ointressant för alla som inte är lika insnöade som du själv - det intressanta är hur gruppen ska kunna ha roligt med materialet i 2-4 timmar. Jag lärde mig nästan detta... Men inför framtiden kommer det vara mindre material.
4. Lyssna på rävarna. Jag fick enorm hjälp från två vänner som arrangerat en hel del på konvent. Detta var helt ovärderligt. Genom att inte tro att jag visste bättre så blev scenariot många gånger mer tillgängligt för spelgrupperna.
5. Lyssna *inte* på rävarna. Ibland är de rätt gnälliga och konservativa också.