Nekromanti Hälsa, kapitalism, tredje världen och sånt

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Tritiumutsläpp

3) Inget avfall. Reaktorn blir radioaktiv om man väljer en neutrongivande reaktion, och kommer därför behöva hanteras varsamt, men även där är det mindre farligt än fusion. Istället för att vara farligt i århundraden så skulle en fusionsreaktor vara farlig i femtio år efter avställning, och lika hemsk som aska efter 300 år. I övrigt har man inget avfall alls, och inget behov av slutförvaring eller uppbearbetning.
Enligt en av mina kollegor här på SSI finns det en del problem med tritium (radioaktivt väte) som uppstår i processen. Fast det kan inte jämföras med det avfall som bildas i fissionsreaktorer.

Krille

Super Moderator
Re: Tritiumutsläpp

Enligt en av mina kollegor här på SSI finns det en del problem med tritium (radioaktivt väte) som uppstår i processen. Fast det kan inte jämföras med det avfall som bildas i fissionsreaktorer.
Nä, precis - det handlar fortfarande om gram. Ur radioaktivitetssynpunkt så är problemet med den neutronbestrålade reaktorn förmodligen större.

En fördel med tritium är att det finns ett kommersiellt användningsområde för det, och att man förmodligen kan göra sig en hacka på det. För närvarande är priset ca $30 000 per gram.

Faktum är att man i nuläget är rätt oroade över att det är brist på tritium för de första deuterium-tritium-experimenten, så en tritium-genererande reaktion kanske till och med är önskvärd för att motverka den bristen.

Arfert

Facit
Re: Tankeförbud och fusion

jag hade också hört siffran 2033... det ver därför jag föreslog ett "apolloprojekt" för att speeda upp det... "vi ska ha en man på månen innan decenniet är slut"-modellen. Om nu vår ras överlevnad hänger på det.

Mekanurg

När jag var ung för 30 år sedan, sade man att fusionskraften skulle bli funktionabel om ca trettio år. Så det där 25-30års-perspektivet tycks vara konstant, oavsett vilket "nu" man har som avstamp. Tyvärr. Jag skulle gärna ha sett fusionskraft idag.

Big Marco

Läskig
Re: Om det här med fissionskraft.

Det där med redundans i säkerhetssystemen verkar folk inte begripa sig på

Jag tyckte precis som du fram tills jag fick ta del av ett samtal med en av chefsingenjörerna på ett av Sveriges kärnkraftverk. Det som var hans största aber är att alla de tekniker som behärskar (den ålderdomliga) tekniken, och som "känner" kraftverken, är på väg bort, ut i pensionering. Och den nya kullen som skall in besitter inte den grundkunskap som den gamla kullen har och därför kommer att göra en massa misstag, mest små men också några stora.

Så jag är inte helt trygg även om jag är för kärnkraften.

kefka

Hero

Men vi ligger så hopplöst efter, på grund av tankeförbudet, att det mig veterligen inte forskas även om man numera får
Jag vet inte om du menar specifikt på nya reaktorer eller på kärnkraftsteknik i allmänhet. Om det är det sistnämnda kan jag säga att det inte stämmer. I Sverige finns det instutioner som forskar mot kärnkraft på Calmers,KTH och Uppsala. Även annars vet jag inte om vi ligger så långt efter att det är hopplöst att forska på det. Med var långa historia av kommersiell kärnkraft i elbolagen, Westinghouse (gammla ABB atom), SKI och Studsvik, så skulle jag nog säga att det finns kompentens om man har resurser och viljan att satsa, dessutom kan man alltid ta in kompentens utifrån.

2033 verkar ganska så optimistiskt, även för generation IV fissionsreaktorer skulle det årtalet vara mycket bra. Problemet är att det inte bara handlar om ekonomi och byråkrati, det finns endel teknisk utveckling som måste ske och sådan är alltid svår att schemalägga. Ett exempel är materialfrågan, hur värt är det att bygga en reaktor som man bara kan använda i 10-20 år innan den måste stängas pga degradering av konstruktionsmaterialet? Hursomhelst, det sker mycket forskning utanför "lilla" Sverige och det är ett spännande ämne.

Mekanurg

Redundansproblem

Jag tyckte precis som du fram tills jag fick ta del av ett samtal med en av chefsingenjörerna på ett av Sveriges kärnkraftverk. Det som var hans största aber är att alla de tekniker som behärskar (den ålderdomliga) tekniken, och som "känner" kraftverken, är på väg bort, ut i pensionering. Och den nya kullen som skall in besitter inte den grundkunskap som den gamla kullen har och därför kommer att göra en massa misstag, mest små men också några stora.

Så jag är inte helt trygg även om jag är för kärnkraften.
Jag jobbar på Strålskyddsinstitutets beredskapsenhet och har sett saken inifrån. Jag delar Marcos uppfattning av flera skäl. Det finns mycket som kan "skita sig" i ett så superkomplext system som ett kärnkraftverk, redundans eller inte.

I augusti förra året tappade US Air Force bort sex kärnvapen under ca ett dygn. Detta berodde på ett att ett antal personer gjorde sex klantigheter i serie. Redundansen funkade illa.

Hunk

Hero
Californien=vänster?

Californien är politiskt sett en blandning mellan Goldwaterkonservatism och liberalism, d.v.s. man är hyfsat vänster i sociala frågor, men relativt höger i fiskala. Inte ens i sociala frågor är Californien jättevänster (om man t.ex. jämför med New England) - man tillämpar ju t.ex. dödsstraff och rätt hårda straff i övrigt. Däremot har man den klassiska Westernmentaliteten att staten inte skall blanda sig i allför mycket i folks privatliv (vilket sydstatskonservativa inte brukar ha). Arferts jämförelse med de svenska moderaterna är inte helt fel. Det skulle t.ex. inte chocka mig om McCain vinner i Californien till hösten (även om jag ser en Obamaseger som troligare). Sedan finns det såklart enklaver i Californien som är extremvänster (t.ex. San Fransisco), men det finns också starkt konservativa delar. Av dem jag har träffat som är uppväxta i Californien har alla utom en varit republikaner och undantaget var från just Frisco (ja, jag vet - anektdotisk bevisföring men mycket tveksamt urval :gremtongue:). Staten är ju hyfsat stor, så den rymmer en hel del...

Mekanurg

Men skurken Scaramanga har en flygande bil, nicht wa? (Nu har jag inte sett filmen på 20 år så mina minnesbilder är oklara.)

Arfert

Facit

hmm du kan ha rätt.. men var det inte en sån där man sätter på vingar och propeller på? Så att det egentigen är ett flygplan.

Jag talar om RIKTIGA flygbilar. Som de i Bladerunner... eller i The Fifth Element.

Organ

Out of time, out of mind

Jorå, du minns rätt. Det är Tomas som nu måste erkänna att han tyckte filmen var för läskig och att han inte vågade se klart hela. :gremtongue:

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Lite väl OT kanske? ...

Har ni inte glidit ifrån ursprungsämnet lite väl mycket nu?

(Och, jo, det går att vara OT på OT-forumet.)

Selly

Level 5 Laser Lotus
Re: Om det här med fissionskraft.

”Jag tyckte precis som du fram tills jag fick ta del av ett samtal med en av chefsingenjörerna på ett av Sveriges kärnkraftverk. Det som var hans största aber är att alla de tekniker som behärskar (den ålderdomliga) tekniken, och som ’känner’ kraftverken, är på väg bort, ut i pensionering. Och den nya kullen som skall in besitter inte den grundkunskap som den gamla kullen har och därför kommer att göra en massa misstag, mest små men också några stora.”

Uppfattningen jag har fått, från samtal med folk som har bättre koll än jag själv, är att kärnkraftverk i mångt och mycket är designade för att vara just idiotsäkra; d.v.s., även om man så medvetet skulle gå in för att sabotera så är väl i stort sett det värsta man skulle kunna ställa till med (efter ett antal timmar) att innehållet i reaktorn förvandlas till en stor smält klump som sakta äter sig neråt. Exakt hur lätt den skulle vara att stoppa vet man inte, eftersom det aldrig hänt, men förmodligen så skulle golvet hålla, och i värsta fall så får vi en stor uran-jord-klump några meter ner i marken under verket.

Så jag säger alltså inte emot dig, utan menar bara att min uppfattning är att de misstag som eventuellt skulle kunna ske är ganska marginella på det stora hela.

En liten orelaterad observation: Över 20 svar i den här deltråden och inga otrevligheter överhuvudtaget, det var ju en trevlig överraskning. <font size="1">^__^</font size>

Selly

Level 5 Laser Lotus
Errare humanum est.

”I augusti förra året tappade US Air Force bort sex kärnvapen under ca ett dygn. Detta berodde på ett att ett antal personer gjorde sex klantigheter i serie. Redundansen funkade illa.”

Jag tycker inte att det är en alltför sund liknelse, ty även om USAF må ha haft redundans i rutinerna, så är detta inte jämförbart med säkerhetssystemen i ett kärnkraftverk. I det ena fallet har vi mänskliga fel, i det andra har vi ett par hundra ton stål och betong.