Du har blivit kraftigt förnedrad, torterad och/eller lemlästad. Din älskade, din familj eller dina närmaste vänner har blivit mördade eller tagna ifrån dig på ett eller annat sätt. Kanske är det människorna närmast dig som svikit dig. Hur som helst gav du dig ut efter hämnd.
Berätta nu för mig vad som hände - ni som har varit igenom ett sådant här scenario i rollspelsform (som spelare eller som spelledare). Hur gick det? Hur pass mycket hatade ni källan för erat hat - eran nemesis? Vad hade personen/personerna gjort för att förtjäna erat hat? Hur utstuderad var eran hämnd? Fick ni den upprättelse ni ville ha?
Alla ni som känner för det kan även berätta hur ni tycker ett bra hämndscenario ska vara uppbyggt rent spelmässigt. Vilka egenskaper gör en bra nemesis? Hur bygger man upp ett sådant hat hos sina spelare? Hur görs bäst ett hämndscenario till en utdragen kamp, där spelarna svävar mellan hopp och förtvivlan?
Vad skulle du som spelare vilja ha ut av ett hämdscenario. Dra gärna några häftiga scener, som om det ni tänker på vore en film. Hur skulle slutscenen vara utformad och på vilket sätt vill du ta dig dit? Jag pratar nu om själva upplevelsen - vad en spelare vill ha möjlighet att uppleva, snarare än vad en spelledare vill ha instrument till att berätta. Du som spelare behöver stå mer i centrum.
Skriv dock främst av allt vad ni känner för, så länge temat är hämnd och till viss del kombinerat med rollspel (så pass mycket att det behagar moderatorerna åtminstonde). Nu tänker jag dock inte ställa fler frågor.
Berätta nu för mig vad som hände - ni som har varit igenom ett sådant här scenario i rollspelsform (som spelare eller som spelledare). Hur gick det? Hur pass mycket hatade ni källan för erat hat - eran nemesis? Vad hade personen/personerna gjort för att förtjäna erat hat? Hur utstuderad var eran hämnd? Fick ni den upprättelse ni ville ha?
Alla ni som känner för det kan även berätta hur ni tycker ett bra hämndscenario ska vara uppbyggt rent spelmässigt. Vilka egenskaper gör en bra nemesis? Hur bygger man upp ett sådant hat hos sina spelare? Hur görs bäst ett hämndscenario till en utdragen kamp, där spelarna svävar mellan hopp och förtvivlan?
Vad skulle du som spelare vilja ha ut av ett hämdscenario. Dra gärna några häftiga scener, som om det ni tänker på vore en film. Hur skulle slutscenen vara utformad och på vilket sätt vill du ta dig dit? Jag pratar nu om själva upplevelsen - vad en spelare vill ha möjlighet att uppleva, snarare än vad en spelledare vill ha instrument till att berätta. Du som spelare behöver stå mer i centrum.
Skriv dock främst av allt vad ni känner för, så länge temat är hämnd och till viss del kombinerat med rollspel (så pass mycket att det behagar moderatorerna åtminstonde). Nu tänker jag dock inte ställa fler frågor.