Nekromanti Händelser längs vägen

Joellef

Veteran
Är det någon som har något bra förslag på vad man kan låta rollpersonerna råka ut för när de är på resande fot, för att liva upp resans gång?

Jag kan själv berätta vad jag har hittat på åt dem vid ett tillfälle.

På vägen mellan Fala och Camard fick de syn på en häst som stod bunden vid ett litet skogsparti en bit ifrån vägen. Nyfikna som de var började två av dem undersöka situationen och följde spår en liten bit längs skogsbrynet. En av dem stannade kvar och vaktade deras egna hästar. Han överraskades då av en barsk röst bakom honom som sade "Låt mig ta min häst och rida härifrån så slipper du problem". När han vände sig om fick han syn på en tirak med ett bylte i handen som hoppade upp på sin häst och red iväg. Han började givetvis ropa på sina kamrater och krigiska som de var satte de efter tiraken och började skjuta mot honom. Jag lät dock tiraken komma undan.

De fortsatte sin färd men knappt 200 m efter stället där de stötte på tiraken hör de de kvidanden och stönande från skogsbrynet igen. De tog sig dit och hittade två skadade män som sade att de hade blivit rånade av en tirak. Ytterligare två män, som hade sprungit sin väg under bråket med tiraken, klev fram ur buskarna. Magikern i sällskapet förband och helade dem och som tack vände de fyra männen sig mot dem, med dragna vapen och spända bågar, och sade "Eftersom vi inte lyckades sno tirakens pengar så tar vi era istället".

Sensmoral: Männen var rövare och tiraken bara ett oskyldigt, om än svårfångat offer. Det är inte alltid tiraken som är bad-guy!

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är alltid kul att lura rollpersonerna genom att spela på deras fördomar.

Att bli överfallna av rövare eller monster är annars en klassisk resehändelse. Här är några fler förslag:

1. Det blåser upp till storm och rollpersonerna tvingas söka skydd i en liten by längs vägen. De erbjuds att tillbringa natten hos en av byns invånare. Denne person kan sedan vara vampyr, galen sektledare eller bara allmänt mystisk.

2. Rollpersonerna upptäcker tv män som står böjda över någonting vid vägkanten. När de närmar sig så upptäcker de att personerna står böjda över kropp. Efter en kort strid och lite snokande så upptäcker de att det är en död kurir som har ett viktigt meddelande till någon högt uppsatt person. Vad det står i meddelandet är upp till SL...

3. Rollpersonerna räddar en förnäm adelskvinna ifrån rövaröverfall. Adelskvinnan är en gammal ogift ungmö i övre medelålder. Hon insisterar att rollpersonerna ska följa med henne hem så att hon kan tacka dem på ett korrekt sätt. Under färden till hennes bostad så försöker hon att förföra någon av de "oslipade och ruffiga men ack så manliga" rollpersonerna. De tvingas sedan tillbringa en plågsam eftermiddag med henne och hennes minst sagt excentriska släkt på någon närliggande herrgård.

Det var allt för den här gången. Återkommer med fler ideér senare.

Storuggla

Champion
Re: Händelser längs vägen i vilken tid?

<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>

Rollpersonerna upptäcker tv män som står böjda över någonting vid vägkanten.

<hr></blockquote>

/images/icons/hairy.gif
Från vilket bolag? SVT? TV4? CNN? BBC?

Storuggla, kunde inte låta bli...

walium

Ganska töntig, faktiskt
Merde! Mina snabba fingrar sviker mig igen![nt]

NT = No Text (Ingen text)

Moonshadow

Warrior
Sensmoral?

Vilken mesig tirak som inte tog dö på dom när han tydligen hade changsen. som spelare måste jag också tilläga att det är störande med situationer då det verkar som något annat bara för att luras jag menar i 99 fall är ju tiraken skurken. Vem tänkte nu rånar vi en tirak bara för att lura förbipasserande?

Bullowar

Veteran
något som kan vara roligt är att spela lite på spelarnas paranoia... om man låter dom möta någon som inte alls har med äventyret att göra, så kan lite missförstånd och misstänksamhet leda till mord eller andra otrevliga saker..

Khobo

Veteran
Re: Sensmoral?

"Vilken mesig tirak som inte tog dö på dom när han tydligen hade changsen"

Varför döda dem? Det räckte uppenbarligen med att slå ner dem. Man behöver inte döda alla man slåss mot.

"som spelare måste jag också tilläga att det är störande med situationer då det verkar som något annat bara för att luras"

Ja alla har olika spelstilar. Själv tycker jag det kan vara ganska roligt när allt inte är som det verkar.

"Vem tänkte nu rånar vi en tirak bara för att lura förbipasserande?"

Som jag såg det så försökte de råna tiraken men misslyckades, och när rollpersonerna anlände gav de sig på dem istället. Tiraken hade aldrig något med någon "plan" att göra.

Mattias