Nekromanti Här kommer ....

Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Om någon minns mitt inlägg om tecknade figurer för ett tag sen?
Nähepp
Här kommer en liten början/ett utkast
Så slakta mig bara när ni läst det.../images/icons/sick.gif
 

Rising

Vila i frid
Joined
15 Aug 2001
Messages
12,763
Location
End of the green line
Nja, det är inte riktigt spelbart ännu...

Okej, här kommer lite respons. Först vill jag bara säga att din idé med rollspelet är kul och har en massa potential. Dock, eftersom det är en så konstig spelidé så kräver den att bli beskriven med en hel del struktur. Spelarna måste känna att de lirar efter samma naturlagar som spelledaren; därför är det oerhört viktigt att alla runt spelbordet har ungefär samma begrepp om vad man kan göra, vad man inte kan göra och vad som är farligt för ens rollperson. Hade det här varit ett friformssystem som utspelade sig i vår verklighet då hade det varit annorlunda. Alla har ju ungefär samma åsikter om vad som är omöjligt för en människa att göra och vad man dör av, osv. I ditt rollspel står hela tanken och faller på att alla verkligen förstår hur livet i den tecknade världen fungerar. Det måste finnas riklinjer och förslag för hur mycket bläckpoäng det kostar att göra si eller så, till exempel. Jag skulle i alla fall bli galen om min rollperson hoppade ner i en grop med vargar och köpte högt värde i karate för att kunna försvara mig tills jag plockat upp mitt lyckomynt som jag tappat i gropen, å sedan få höra av spelledaren att det kostat så mycket att jag inte har poäng kvar för att kunna hoppa upp ur gropen igen.

Visst, i ditt rollspel kommer det väl alltid vara spelledarens vilja som slutligen avgör, men det måste finnas någon form av förståelse mellan alla runt spelbordet. Det är lurigt att skriva ett sån't här klurigt rollspel, jag vet, det påminner en hel del om mitt eget Mytomnesia. Man tycker ju som konstruktör att spelet är så fritt att man inte borde behöva skriva så mycket som i ett tärningsdödamonster-rollspel, men istället blir det så att man tvingas beskriva sina spelmoment riktigt, riktigt otroligt ingående för att det inte ska uppstå missförstånd någonstans. Det är svinjobbigt! Det hade varit mycket enklare att bara spåna fram tio sidor med monster och långa utrustningslistor.

Själv har jag kommit fram till att det är mycket bra att KATEGORISERA vad som gäller för olika typer av handlingar, och att dra en riktigt, riktigt massa exempel. Om man delar in handlingar i "ren barnlek (kostar inget BP)", "viktigt för handlingen (kostar si å så BP)", "övermänsklig bedrift (kostar rätt mycket BP. Fummelrisken är markant)", "förändra verkligheten, trotsa naturlagar (kostar fetloads med BP)" eller vad du nu tycker att det är för riktlinjer som gäller, så har man mer att gå på.

Okej, med detta sagt har jag en del synpunkter:

Läsbarhet, min gode herr!
En ren småsak, därför är det enkelt för dig att korrigera. Det "tecknade" teckensnitt du använt i rollspelet är nästintill oläslig. Den är rätt effektiv i rubriker och mellanrubriker, så du skulle fortsätta kunna ha den på vissa ställen, men när det gäller den löpande brödtexten föreslår jag att du byter till något av de vanligare teckensnitten. Ta "times" och var lite tråkig. Det är ju iaf ett löjligt bra teckensnitt. Sedan ska du omedelbart ta och sluta använda kursivering när du skriver långa textstycken. Det gör det bara onödigt svårt att läsa.

Var inte för konstig
Slump genom sedlars serienummer kanske låter jättekul, men det är det inte. Nej, när vi ändå har tärningar kan vi lika gärna använda dem. Dessutom framgår det inte riktigt klart hur man skall ta ett nummer från en sedel överhuvudtaget. Jag föreslår dock att du loosar hela systemet med sedlar (eftersom det är tidsödande och ditt spel behöver fart och fläkt) och använder T10 istället.

Problemet med BP
Det är lite klurigt med att ha en enda variabel för allting. Tänk dig att du har lite BP kvar. Du rider genom ett bergsmassiv och plötsligt ser du hur några indianer rullar ner ett stort klippblock mot din rollperson!

Om du nu köper en färdighet och försöker undkomma klippblocket, tja, då förlorar du en del BP. Om du vill ha ett högt värde i färdigheten kostar det dessutom rätt mycket, och du riskerar att förlora skitmycket BP om du får klave.

Om du stannar kvar får du klippblocket i huvudet och kan säga "ajajaj, vem släckte lyset?" eller någon annan fånig kommentar och sedan dra av ett par BP för skadans skull. Hur man än gör så förlorar man alltså BP! Om man försöker hoppa undan men misslyckas så förlorar man på köpet riktigt ordentligt med BP! Finns det ens en poäng att försöka?

Allt hänger alltså på hur mycket BP man förlorar av en skada. Du har inga sådana riktlinjer någonstans i ditt regelmaterial.

Ens tecknare
Tja, det känns som om spelledaren får alldeles för mycket att säga till om här. Är han borta? Sjukskriven? Toppen? Inspirerad? Vem vet, det är ju helt och hållet upp till spelledaren... Hmm, jag vet inte. Är det inte lite väl löst?

Spelexempel
Jo, det är för löst beskrivet som det är nu för att man (eller i vart fall jag) skall kunna speltesta det. Försök få in lite spelexempel, lite förslag på vad som är rimligt och orimligt, hur mycket BP man tar skada av i olika lägen, hur hög svårighetsgraden är för olika aktiviteter, vad ett föremål kan tänkas kosta i BP, hur många smällar man ska behöve ge innan en fiende går ner för räkning osv.

Kort sagt: Det du har nu är egentligen bara tankarna bakom spelet i samlad form. Nu gäller det att också GÖRA spelet, på ett sätt så att alla fattar vad du är ute efter.

Det är en kul början, ett roligt projekt och om du bara får till den där förståelsen mellan både spelare och spelledaren om hur världen fungerar i rollspelet så har du säkert ett riktigt spännande och nydanande rollspel. Så kör på!

/Rising
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Nja, det är inte riktigt spelbart ännu...

Hm, vill bara för tillfället ha respons på det jag kommit på.
Näe, spelledaren kommer att ha mindre makt än vad det verkar, då tecknare kommer att slumpas fram när man skapar figuren, samma sak med Bläckpoängen, den kommer också att slumpas fram när man skapar sin stackars figur. Alla färdigheter kommer att ha poängkostnader.
Exemplet för den framrullande stenen är ju ganska bra, man kan ju välja att hoppa undan, säg att hoppa kostar 2 poäng och man vill ta så mycket man vågar, d.v.s. 5. då kostar den 10 att köpa och två att underhålla i rundorna efter. Å andra sidan, gör man en galant manöver, d.v.s. lyckas riktigt snyggt så får man tillbaks en del av dessa poäng, kanske t.o.m. mer än vad man spenderade.
eller så har man kanske en förmåga, Superstark, eller gräva,förmågor är billigare att använda än färdigheter, men kostar mer att införskaffa. så man kan försöka krossa den eller försöka hinna gräva ner sig.
Vet att det är lite ......ostrukturerat än så länge....
Tanken är nog någonstans runt 50 BP från början tror jag...
Färdigheter kostar 1 - 5 BP beroende på hur "svåra" de är.

Vapen är inte påbörjade ännu, men det beror på ens tecknare, hur mycket skada de tillfogar och så vidare. Vad det gäller att komma upp ur gropen så kan man tillfälligt ta bort en förmåga och klättra upp, eller hoppa.
Samma sak om man blir skadad och hamnar på 0. Då ryker fördelar och nackdelar till höger och vänster och först efter det så hoppar man in i nästa episod.
Någon mer klarhet?
 

Tyr

Hero
Joined
14 Oct 2000
Messages
1,647
Location
Karlskrona
Som jag har förstått det så är det snarare tecknaren än seriefiguren som är rollpersonen, eftersom seriefiguren beror helt på hur skicklig tecknaren är. Är det så? Eller har seriefiguren något som gör honom unik jämtemot andra seriefigurer? Jag har inget problem med detta om så inte är fallet, jag är snarare nyfiken.

När det gäller slumpen så håller jag med Rising. Om det är något rollspelssystem som är i behov av att vara snabbt och enkelt så är det till ett cartoon-rollspel. När jag läste om rollspelet så tyckte jag att det skulle passa bra med T10+bläckpoäng*(mod.?)+egen förmåga(?) över en svårighet för att lyckas med handlingar. Det skulle ge den snabbhet som rollspelet behöver. Låt oss säga att stenbumlingen i Risings inlägg är svårighet 10 och att varje spenderat bläckpoäng ger 2 på slaget. Spelaren får reda på detta och funderar...han skulle kunna bränna 5 bläckpoäng och vara helt säker på att han klarar det...men han var ju tvungen att spendera 15 bläckpoäng tidigare i äventyret för att överleva bulldozern han blev överkörd av(?!). Pga detta snålar han och inkasserar 3 bläckpoäng för denna händelse och hoppas på att 1T10+6 ska övervinna 10 i svårighet.

När det gäller att få tillbaka bläckpoäng också...blir man helt återställd tills nästa äventyr?
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Nja, tecknaren är viktig i vissa skeenden, d.v.s. om man ska frammana något eller kanske när figuren helar sig efter att ha blivit svårt skadad.
Tanken är att det ska gå och komma Bläckpoäng hela tiden, man får bläckpoäng för snygga manövrar, kanske också mer än vad man spenderar. Vidare kommer figurerna ha egna egenskaper som gör dem unika, som man köper för bläckpoäng och kostar lite att underhålla när man har dem igång.
Lyckas man över förväntan i ett äventyr blir man mer än återställd, man kan få mer Bläckpoäng än vad man hade från början, men det är förstås helt beroende på hur det går.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Re: Här kommer lite bludder

Kollade in ditt dokument, verkar som en kul grej. Det vore roligt att se ett sådant här projekt lyfta någon gång...

En sak som slår mig är återigen utarbetandet av regler och mekanismer som styr och reglerar skeenden. Hoppa över det en stund om du kan, det är ändå väldigt lätt att återgå till senare.

Tänk istället på vad en serie är, en tecknad figur, vad bläcket representerar osv osv.

(Och här kommer mina personliga idéer, inget annat)

Vad är en seriefigur?
En tecknat väsen på papper (ja än så länge...) som representerar... , ja vadå?

Humor, Kalle Anka
Ironi, Rocky, Arne Anka
Slapstick, Tom&Jerry, Oggy&Kackerlackorna
Hjältar, Stålis
Anti-hjältar, Spawn
osv osv

Jag menar, du kan ju göra redan där att varje tecknad figur får särskilda Bläckpoäng efter vilken kategori de tillhör..
Serien/Tecknaren
I stället för ålder så tar man reda på hur många säsonger serien gått och får därefter Bläckpoäng. Om du någonsin får för dig att fixa till lite tabeller å stuff så kan du göra bakgrundstabeller som i många andra spel.
Ex. Har serien bytt tecknare? Var det bra eller dåligt? Seriefiguren kanske får fler kontakter då tecknaren har jobbat i branchen länge.
Eller tvärtom återigen, tecknaren stinker och figuren utvecklades inte under X-tidsfaktor.

Stil
Som redan nämnts ovan borde ju stil och genre påverka ganska rejält. Hur är karaktären?
Jag tycker att han/hon/den/det skall påverkas starkt av det ursprung den har, då detta medför att arketypen av en figur blir extremt tydlig.
Ex. Bamse (som redan har ett eget rollspel) skulle aldrig ta emot en muta för att "sudda" ut en annan karaktär.
Så när man spelar "Bamse" måste man helt enkelt hålla sig till den regeln också.
Bamse slår ingen, han snurrar dem bara i luften och talar dem till rätta igen....
Kan bli ganska kul om man är en liten grupp med olika intressen =)
Vill se Bamse brottas med Modesty Blaise om hur de ska förpassa Björnbusarna till de gamla arkiven....

Är karaktären svartvit eller i färg? Vilken skillnad gör det? Billigare att skapa figuren? Nackdel vid interaktion med andra då man uppfattas som lite grå? Form på figuren? Hur i ser den ut?
Jag sitter redan och drömmer om att spela Tummen, kanske i sällskap med någon cooling från Powerpuff-flickorna =)
Hur påverkar figurens dimensioner spelvärlden? Vilka "lagar" gäller i världen? I filmen om Roger Rabbit har vi massor av exempel på hur våra världsliga lagar är förändrade, hur ser det ut i detta spelet?

----
Jag gör ett hopp här till:

Det roliga
Ja just det, det ska ju vara kul att spela i detta spelet! Hur styrs världen? När jag faller dör jag inte utan blir bara platt i X rundor. Är det helt påhittade orginal-figurer eller kan man spela de typer som jag nämnde ovan? Hur dör man? Dör man? Utvecklas karaktären? (Ja, jag tänker mig en box om tre böcker som detaljerat beskriver alla yrkesval man kan göra när man kommit till tjongande-puttifnjutt Graden) Finns det datoranimerade typer oxå? Kanske båda? Eller det borde faktiskt ligga i tecknarens framgång på något vis...

Så hur spelar man? Kan man springa utanför serierutan? Får man bläddra till nästa sida utan att läsa alla textbubblorna och bara titta på bilderna om man vill?

Näe, nu har jag alldeles för många saker i skallen och för lite sömn i kroppen igen... Så jag slänger in det här i grytan och ser vad som sägs så kan vi väl hitta på något skoj med det här? Har redan ett tokschysst äventyr på G!

Och jag som skulle vara seriös inatt och skriva riktig fantasy...

That's All Folks!
 

Mask_UBBT

Hero
Joined
9 Dec 2001
Messages
1,795
Location
Tensta, Späckholm
Re: Här kommer lite bludder

"Anti-hjältar, Spawn"

Spawn är ingen anti-hjälte, ju!

Stig helmer Olsson är en anti-hjälte!

Spawn är en hjälte från ett annat perspektiv!

/Mask
"...Vi ger dej pengarna tillbaka om du inte är nöjd med bilderna(vilket vi till 99,9% vågar lova)!"
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Re: Här kommer lite bludder

Ersätt då "Spawn" i min tidigare text med valfri Anti-hjälte.
 

Jimmy

The One Ringkvist
Joined
23 Jul 2000
Messages
640
Location
.
Re: Här kommer lite bludder

Okej, men vad säger du då Lynxen?

Ska du göra något av det?
 
Joined
13 Apr 2001
Messages
1,325
Location
Djupaste småland
Re: Här kommer lite bludder

Tänker nog iallafall att försöka även om jag för tillfället lider lite av...nån släng av skrivkramp - idéerna finns där, men det blir fel någonstans från skalle till nerskrivet
Blir inte riktigt som jag vill
Men jag har fått en hel del mer att tänka på som jag inte funderat på innan alls.
Vilket är bra.
 
Top