Nekromanti Här var det tomt?

Är detta en väldigt ny del av forumen eller är intresset för d20/D&D så här pass svalt i Sverige? Reagerade bara på ekot av min post :gremsmile:

Dimfrost

Special Circumstances
Standardinställningen är att bara visa trådar som har varit aktiva senaste veckan. Du kan ändra det med en liten knapp längst ner på sidan. Det finns rätt många gamla inlägg att läsa. :gremsmile:

/Dimfrost

Pom

Swashbuckler
Ja.

Det finns mycket intressant på rollspel.nu, men tyvärr ett par egendomligheter också. En av egendomligheterna är att man i diskussioner på d20-avdelningen då och då måste försvara att man tycker om systemet. I och med det faller liksom hela syftet med en särskild d20-avdelning.
Jag har tröttnat rejält på det och diskuterar numera D&D på annat håll (även om jag som synes ibland svarar på inlägg som dyker upp ). dndadventures.com t ex, är ett opretentiöst och trevligt forum för D&D-are av alla de slag.

Jag talar bara i egen sak här, även om jag vet åtminstone en annan forumit som resonerar som jag.

Krille

Super Moderator
Det inte så unika fenomenet på d20-forumet

"En av egendomligheterna är att man i diskussioner på d20-avdelningen då och då måste försvara att man tycker om systemet."

Möjligen är det egendomligt att man ska behöva göra det, men det är inte unikt för d20-forumet. Titta in på Eon-forumet, DoD-forumet eller skräckforumet nån gång. Jag tror inte heller att martyskap hjälper fenomenet heller. Däremot tror jag att det hjälper att titta på vad som faktiskt angrips: inte din preferens, utan regelsystemet. Så fort du inser att du på sin höjd behöver försvara systemet (och egentligen inte ens det: det räcker förmodligen med att inte explodera i uttryck som "jävla troll!" så fort någon ifrågasätter AC), inte din preferens vad gäller regelsystem, så blir det mycket enklare.

Och medan vi ändå talar martyskap...

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Äsch, det är sommar

Hallå!

Det är sommar, och de flesta av oss hänger inte på forumet lika mycket på sommaren som på andra tider av året.

Diskussionen går i vågor här och på andra forum, och ibland är det mycket snack här, ibland inte.

Magnus

Pom

Swashbuckler
Re: Det inte så unika fenomenet på d20-forumet

Titta in på Eon-forumet, DoD-forumet eller skräckforumet nån gång.
Skräck och DoD kikar jag in på ganska ofta, Eon ibland (har aldrig spelat det). Jag ser inget liknande på DoD eller Eon. Olika versioner av DoD ställs mot varandra ibland och det är väl inget fel i det. Skräckforumet är ju inte avsett för något speciellt system så där är det mer naturligt att diskutera vilka system som är bättre på det ena eller andra sättet.

Jag tror inte heller att martyskap hjälper fenomenet heller.
Nej, så varför stanna där man inte trivs?

Däremot tror jag att det hjälper att titta på vad som faktiskt angrips: inte din preferens, utan regelsystemet. Så fort du inser att du på sin höjd behöver försvara systemet (och egentligen inte ens det: det räcker förmodligen med att inte explodera i uttryck som "jävla troll!" så fort någon ifrågasätter AC), inte din preferens vad gäller regelsystem, så blir det mycket enklare.
Precis, det är regelsystemet som angrips. Det är bara det att om jag söker mig till ett d20-forum så är det för att diskutera d20-saker med andra som gillar d20. Det är inte svårt att försvara systemet. Men det är enformigt och tar tid och kraft från betydligt roligare saker.

"Jävla troll!" och liknande har jag aldrig skrivit. Men för all del, jag vet att folk har blivit ilskna över sådant här förut och hävt ur sig saker.

Men har man loggat in för att snacka fotboll känns det bara dumt att höra att ishockey har bättre skydd, eller att skytte sätter kulan i mål mycket snabbare.

walium

Ganska töntig, faktiskt
Trollometerns uppfinnare har talat!

"Så fort du inser att du på sin höjd behöver försvara systemet (och egentligen inte ens det: det räcker förmodligen med att inte explodera i uttryck som "jävla troll!" så fort någon ifrågasätter AC), inte din preferens vad gäller regelsystem, så blir det mycket enklare. "

Jag antar att det var absolut nödvändigt för dig att skriva ett sådant här inlägg för att inte få din sommar förstörd? Uppenbarligen finns det fler martyrer här på forumet än bara de som gillar D&D. Ska vi dra slutsatsen att ditt mer sofistikerade sätt att kalla någon för ett "jävla troll!" är undantaget ifrån all tänkbar kritik?

chrull

Stockholm Kartell
jippi!

En sån här diskussion ska vi verkligen ta här och nu. bara för att åigga upp stämningen på forumet ännu mer!

INTE.

lägg ned nyss.

Archer

Swashbuckler
Håller med.

Man söker sig till andra forum för att diskutera d20, men det gäller övriga rollspel som jag spelar med (de representeras inte på WRNU).
Att jag sedan är på G att börja arbeta (inte spikat ännu) för Code Monkeys Publishing kanske har något med saken att kare.....