Nekromanti Härledda attribut ? :( Eon IV

Trollkalle

Veteran
Hur fungerar tabellen för härledda attribut i Eon IV. Det är förmodligen bara jag som är dum i huvudet som inte förstår den men jag har suttit typ en timmeförsökt förstå mig på den men jag lyckas ej ????????

Blasphemy

Swashbuckler
Trollkalle;n109614 said:
Hur fungerar tabellen för härledda attribut i Eon IV. Det är förmodligen bara jag som är dum i huvudet som inte förstår den men jag har suttit typ en timmeförsökt förstå mig på den men jag lyckas ej ????????
Det finns sex härledde attribut i Eon IV, Förflyttning, Intryck, Kroppsbyggnad, Reaktion, Självkontroll och Vaksamhet.

De härledda attributen är baserade på två av grundattributen som du lägger ihop och därefter delar du summan med två (så du får medelvärdet mellan de två).

Exempelvis:
Styrka + Tålighet /2 = Kroppsbyggnad.

Så har du Styrka 3T6 och Tålighet 3T6+2 lägger du ihop dessa (6T6+2) och delar detta med två vilket blir Kroppsbyggnad 3T6+1.

Tabellen som följer med för härledde världen är en lathund där du lägger ihop två attribut och tar den summan och ser vad det härledda värdet blir.

Det du behöver komma ihåg är att så fort ett värde blir +4 övergår det till att bli 1T6.
DVS 1T6, 1T6+1, 1T6+2, 1T6+3, 2T6, 2T6+1 osv

Se också rollpersonsexemplet på sidan 63.

Hoppas det hjälpte lite.

jensofsweden

Stjärnmagiker
Exempel:
Intryck = (Utstrålning + Visdom) /2

Om din karaktär därmed har 4T6 i Utstrålning och 3T6+3 i Visdom blir detta (4T6+3T6+3)/2

4T6+3T6+3=7T6+3

7T6+3 / 2 = 3T6+3

Hur räknas detta ut då?

Jo 7T6 delat på två blir 3.5T6, i Eon blir varje +4 en ny T6 istället så 3.5T6 skrivs därmed ut som 3T6+2.

Kvar har vi +3 som vi även måste dela i två, detta blir då +1.5, men eftersom Eon inte använder decimaler avrundas detta nedåt till +1.

Lägg till denna +1 till resultatet vi redan har (3T6+2) och vi får fram att det härledda attributet Intryck är 3T6+3