Tre solar
Hero
Tänk dig ett traditionellt fantasyspel, tex D&D eller DoD, eller ett traditionellt "generiskt" system i en fantasyvariant. Det har grundegenskaper som ungefär är mellan 1 och 20 (vanligen 3-18): Styrka, Fysik, Smidighet, etc.
Ditt uppdrag är nu att hitta på en eller flera regler för hur man kommer fram till följande värden i samma skala (ungefär 1-20) och ge en liten motivering
Närstrid (att anfalla i närstrid)
Avståndsvapen (att anfalla på avstånd)
Undvika (att inte bli träffad)
Stabilitet (att inte bli golvad av en träff)
Stridsmoral (att inte fly)
Förflyttning (hur långt man rör sig på en "runda")
De behöver inte följa samma regler. En skulle till exempel kunna ha ett fast värde medan en annan följer en tabell osv.
Just nu är min huvudtanke att man tar genomsnittet av två av sina grundegenskaper och att det ska vara en unik kombo för varje härlett värde, i syfte att låta grundegenskaperna ha stor betydelse och lämna utrymme för en viss variation men samtidigt tona ned risken att den som rullat dåligt i Styrka eller Smidighet är urkass på alla. Men det måste ju finnas bättre sätt! Berätta dem för mig!
Ditt uppdrag är nu att hitta på en eller flera regler för hur man kommer fram till följande värden i samma skala (ungefär 1-20) och ge en liten motivering
Närstrid (att anfalla i närstrid)
Avståndsvapen (att anfalla på avstånd)
Undvika (att inte bli träffad)
Stabilitet (att inte bli golvad av en träff)
Stridsmoral (att inte fly)
Förflyttning (hur långt man rör sig på en "runda")
De behöver inte följa samma regler. En skulle till exempel kunna ha ett fast värde medan en annan följer en tabell osv.
Just nu är min huvudtanke att man tar genomsnittet av två av sina grundegenskaper och att det ska vara en unik kombo för varje härlett värde, i syfte att låta grundegenskaperna ha stor betydelse och lämna utrymme för en viss variation men samtidigt tona ned risken att den som rullat dåligt i Styrka eller Smidighet är urkass på alla. Men det måste ju finnas bättre sätt! Berätta dem för mig!