Nekromanti Hästrace

Rickard

Urverk speldesign
Vad är snabbast egentligen? En häst med ryttare mot ett hästspann med förare..

Hur stor roll spelar olika faktorer som tyngd, antal, osnabbaste häst, ryttarens/körkarlens skicklighet?
Jag antar att häst och vagn är uthålligare, eller har jag helt fel?

/[color:448800]Han</font color=448800> som inte kan ett skit om hästar

Krille

Lord
"Vad är snabbast egentligen? En häst med ryttare mot ett hästspann med förare.."

Förutsatt att man har tillräckligt lätt vagn och slät terräng så är de ungefär lika snabba. Är terrängen det minsta guppig och vagnen det minsta tung så är ryttaren snabbare. Har man väl fått upp farten så behöver hästen inte öka på ryttarens fart. Däremot måste hästen konstant dra en vagn, eftersom vagnen utgör ett dragmotstånd mot marken som konstant måste övervinnas, medan ryttaren bara behöver lyftas och inte utgör något motstånd.

Fördelen med häst och vagn är egentligen bara att man kan ta större last. I och med att hästen slipper lyfta skiten så kan man lasta på nära tio gånger så mycket på en vagn som på en hästrygg (riktlinje: en häst kan bära ca en fjärdedel av sin egen vikt utan att vara överlastad, ca 125 kg för en normal häst, och kan dra ca 10 ggr detta, ca 1250 kg).

Krille

Lord
Tillägg

Ett hästspann är aldrig snabbare än den långsammaste hästen. Ganska uppenbart egentligen, men en del brukar faktiskt glömma bort detta enkla faktum.

luthor huss

Veteran
av ren nyfikenhet undrar jag vad du skall använda dessa nya kunskaper till. Hästrace, kan detta måhända vara ett annorlunda äventyrs tillägg

/Fredrik

Rickard

Urverk speldesign
Det var mer en förutseende fråga

Förr eller senare så inträffar det.. Men nu när du tar upp det så ska jag kanske ha med det..

/[color:448800]Han</font color=448800> som även är SL i ett westernspel där det är lite vanligare med hästar