Jaggernaut
Hero
- Joined
- 6 Aug 2003
- Messages
- 941
Ikväll började jag spelleda för två av mina spelare (kommer inte att bli mer spelare än så heller om inte något väldigt oväntat händer ). Rollspelet är Eon men det jag vill ha råd och förslag om skulle kunna passa in på de flesta fantasyspel så jag tar upp det här istället.
Den ena spelaren är en ”häxjägare”(yrket togs nyligen upp på Eonforumet) och den andra spelaren är en krigare från fjärran väst (Menon-Aun) (känns konstigt med fjärran väst) men det är av mindre betydelse nu.
Iaf så kommer de till en by (nästan på gränsen till Caserion från ashariska hållet, i Asharien alltså). De stannar där för natten på byns enda värdshus (Den dränkta sorgen), de bestämmer sig för att stanna en dag till för att vila upp sig. Framemot middagstid så söker en ovårdad äldre bonde upp dem. Han vill hyra ett par legoknektar för ett par dagar, högst en vecka, överenskomna priset = fem silver var. Det är nämligen så att hans son fått stryk av några andra bondpojkar och han vill inte att det ska hända igen (stor chans för grövre våld nästa gång, troligtvis så skulle detta gått att lösa utan utomstående hjälp men mannen ville lära de andra en läxa). Dock så tänkte han inte på möjligheten att de andra skulle kunna hyra in egna legoknektar om det går för långt (de är flera stycken och var och en är även rikare än mannen själv så de skulle få ihop fler legoknektar) men faktiskt så tänkte rollpersonerna på det så de tog inte till våld för att lösa det hela. Utan de tog reda på bakgrundshistorien som lyder följande: Det har varit ett dåligt år för skörden och en massa annat jox har gått fel så mannen, Kjall, (som hyrde rollpersonerna) klagade på att det var den gamla haggan i skogens fel (självfallet så måste det vara häxans fel) men de andra rikare bönderna hörde det (de hade fått hjälp av gumman förut och trodde/tror inget ont om henne) och blev nödvändigtvis tvungen att försvara henne. Det hela urartade till ett gräl men längre än så gick det inte, dock så retade en av böndernas söner Kjalls pojk, Foss, och detta urartade i ett bråk. Foss gav den andre stryk och sedan hoppade flera stycken på Foss samtidigt och gav han mer stryk än vad den andre fick uthärda. Byn delades raskt upp i två läger – majoriteten är positivt inställda till snälla rara gumman och tänker försvara henne, minoriteten är då självfallet mot trollpackan. Tack vare det dåliga året så var stämningen redan dyster i byn då detta inträffade och nu kan minsta lilla blossa upp till ett rejält handgemäng med eventuella dödsoffer. Det är här rollpersonerna kommer in. ”Häxjägaren” som upplevt en hel del mystiska saker och har en inte oansenlig kunskap i det ockulta tvivlade/tvivlar starkt på att det verkligen rör sig om en häxa så efter att han fått träffa Foss och tagit reda på historien bakom det hela så tar han med sig Foss till den till synes förvirrade gumman i skogen för att visa vad det är hon gör (hon samlar på örter, rötter med mera som kan användas till medicinska syften) och att det inte är häxkonst. Det hela löper nästan smärtfritt och Foss blir relativt övertygad om att hon inte är någon häxa trots allt men på vägen tillbaka till byn så stöter de på en pöbel bestående av 15-20 personer som fått höra talas om att Kjalls legoknektar begett sig till häxan så de skyndade iväg dit för att sätta stopp för vad de skulle kunna tänkas hitta på. ”Häxjägaren” lyckas dock rädda situationen genom ett mindre tal. Så det hela verkar lösa sig utan mer än några små bråk men nu funderar jag på vad som ska hända härnäst.
Kanske är gumman verkligen en häxa men hur ska man hinta det till rollpersonerna utan att det blir för uppenbart. Gör häxan något dumt, som kanske innefattar människooffer? Varför gör hon det, är det något annat som tvingar henne? Vad är det för trubbel som hon då råkat i?
Ja det är vad jag funderat på hittills så lite förslag och råd skulle inte sitta helt fel. Just nu i början så känner jag mest för att köra en mer lowfantasy och jordnära ”kampanj” och visa på vilket skitigt ”yrke” som häxjägaren slagit in på. Givetvis kommer det att komma in mera mystiska och övernaturliga händelser eftersom.
Jaggernaut vet knappt vad han tänker och inte alls vad han skriver. SOVA!!!!
Den ena spelaren är en ”häxjägare”(yrket togs nyligen upp på Eonforumet) och den andra spelaren är en krigare från fjärran väst (Menon-Aun) (känns konstigt med fjärran väst) men det är av mindre betydelse nu.
Iaf så kommer de till en by (nästan på gränsen till Caserion från ashariska hållet, i Asharien alltså). De stannar där för natten på byns enda värdshus (Den dränkta sorgen), de bestämmer sig för att stanna en dag till för att vila upp sig. Framemot middagstid så söker en ovårdad äldre bonde upp dem. Han vill hyra ett par legoknektar för ett par dagar, högst en vecka, överenskomna priset = fem silver var. Det är nämligen så att hans son fått stryk av några andra bondpojkar och han vill inte att det ska hända igen (stor chans för grövre våld nästa gång, troligtvis så skulle detta gått att lösa utan utomstående hjälp men mannen ville lära de andra en läxa). Dock så tänkte han inte på möjligheten att de andra skulle kunna hyra in egna legoknektar om det går för långt (de är flera stycken och var och en är även rikare än mannen själv så de skulle få ihop fler legoknektar) men faktiskt så tänkte rollpersonerna på det så de tog inte till våld för att lösa det hela. Utan de tog reda på bakgrundshistorien som lyder följande: Det har varit ett dåligt år för skörden och en massa annat jox har gått fel så mannen, Kjall, (som hyrde rollpersonerna) klagade på att det var den gamla haggan i skogens fel (självfallet så måste det vara häxans fel) men de andra rikare bönderna hörde det (de hade fått hjälp av gumman förut och trodde/tror inget ont om henne) och blev nödvändigtvis tvungen att försvara henne. Det hela urartade till ett gräl men längre än så gick det inte, dock så retade en av böndernas söner Kjalls pojk, Foss, och detta urartade i ett bråk. Foss gav den andre stryk och sedan hoppade flera stycken på Foss samtidigt och gav han mer stryk än vad den andre fick uthärda. Byn delades raskt upp i två läger – majoriteten är positivt inställda till snälla rara gumman och tänker försvara henne, minoriteten är då självfallet mot trollpackan. Tack vare det dåliga året så var stämningen redan dyster i byn då detta inträffade och nu kan minsta lilla blossa upp till ett rejält handgemäng med eventuella dödsoffer. Det är här rollpersonerna kommer in. ”Häxjägaren” som upplevt en hel del mystiska saker och har en inte oansenlig kunskap i det ockulta tvivlade/tvivlar starkt på att det verkligen rör sig om en häxa så efter att han fått träffa Foss och tagit reda på historien bakom det hela så tar han med sig Foss till den till synes förvirrade gumman i skogen för att visa vad det är hon gör (hon samlar på örter, rötter med mera som kan användas till medicinska syften) och att det inte är häxkonst. Det hela löper nästan smärtfritt och Foss blir relativt övertygad om att hon inte är någon häxa trots allt men på vägen tillbaka till byn så stöter de på en pöbel bestående av 15-20 personer som fått höra talas om att Kjalls legoknektar begett sig till häxan så de skyndade iväg dit för att sätta stopp för vad de skulle kunna tänkas hitta på. ”Häxjägaren” lyckas dock rädda situationen genom ett mindre tal. Så det hela verkar lösa sig utan mer än några små bråk men nu funderar jag på vad som ska hända härnäst.
Kanske är gumman verkligen en häxa men hur ska man hinta det till rollpersonerna utan att det blir för uppenbart. Gör häxan något dumt, som kanske innefattar människooffer? Varför gör hon det, är det något annat som tvingar henne? Vad är det för trubbel som hon då råkat i?
Ja det är vad jag funderat på hittills så lite förslag och råd skulle inte sitta helt fel. Just nu i början så känner jag mest för att köra en mer lowfantasy och jordnära ”kampanj” och visa på vilket skitigt ”yrke” som häxjägaren slagit in på. Givetvis kommer det att komma in mera mystiska och övernaturliga händelser eftersom.
Jaggernaut vet knappt vad han tänker och inte alls vad han skriver. SOVA!!!!