Nekromanti Häxornas tid

Kultkult

Veteran
Säga vad man vill om herr Guillous pompöst självglorifierande framtoning men serien genererar onekligen stämningsfullt rollspelsmaterial.

Arfert

Facit
ja, för "Götter" till exempel, även om det är fel århundrade... men det går ju att modda

Johan K

Gammal & dryg
Jodå, håller med dig om at det finns en del intressanta sker att plocka där.
Kan ju inte direkt ha varit en trevlig tid att leva i, med tanke på risken att bli anklagad för att var häca... =/

Storuggla

Champion
TV be culture, man!

Secret technique number five: Golden Monkey Modding Fu!

Storuggla, kung fu moderator

Arfert

Facit
fast i ärlighetens namn var häxeriet en yttert marginell företeelse egentligen... för samtiden... den har ju fått bra mycket mer "press" i efterhand för vi tycker det är spektakulärt och fantasieggande.. Och passar in som symbol för de mörka århundradena.

...man ska till exempel komma ihåg att mångdubbelt fler har avrättats för exempelvis tidelag i Sverige... har för mig att det rör sig om tusentals personer under 16-1700-talen... det var ju dödstraff för massor med saker på den tiden. Och vi har ju knappast en störtflod av böcker, artiklar, filmer om tidelags-processerna.. ;-)

Marcus J

Hero
Jag tror att en andledning till att häxprocesserna får mycket uppmärksamhet är på grund av att vi vet att brottet de avrättades för inte existerar. Säga vad man vill om straffet för tidelag men man kan ju faktiskt begå det.

Det är åtminstonde därför jag finner dem fascinerande.

Sen undrar jag om det är samma material som boken Häxornas Försvarare bygger på? Skriven av Jan förstås. Nån som har tagit del av båda som kan uttala sig?

/marcus