Nekromanti Hålla koll på SLPs (spelare-perspektiv)

Feuflux

omjonasson.se
Att som SL hålla koll på alla sina SLPs (spelledarpersoner för alla datakids som tycker att det heter NPC) är ju en sak. Man har skapat dem själv (eller läst in sig på ett äventyr) och vet vilka som är viktiga eller inte.

Men som spelare i en kampanj där man stöter på femtioelva namngivna figurer, hur gör man bäst då?

När spelledare säger: "mannen som kommer fram till er presenterar sig som Jayk och vill sälja en skattkarta" så vet ju inte spelarena om det här är en nobody som de aldrig kommer se igen, eller värsta plothooken för en frekvent återkommande polare/fiende.
Ska jag anteckna det här?

På den gamla goda tiden antecknade vi aldrig när vi spelade, så spelledaren fick hela tiden säga "mannen med kartan hette JAYK" och "nej det var JAYK som gjorde det" etc.
Och i andra ambitionsänden har vi sida upp och ner med information om personer som i princip inte förekommer i äventyret.

Kort och gott: hur gör du (som spelare i en kampanj med korttidsminne+1T100 förekommande SLPs)?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Papperslappar. Jag är inte ofta spelare, men när jag gör det så försöker jag se till att ha med mig någon form av små lappar att skriva på. Extra användbart i deckar- och mysteriespel. Varje ny SLP får en egen lapp, där jag noterar saker som verkar intressanta. Ofta blir det bara namn och kanske nån enkel minnesvärd detalj. Sällan "sida upp och sida ner".

För några år sedan spelade jag med en kille vars farsa jobbade på iggesunds pappersbruk -- jag har kvar en hyfsad låda med kartongbitar i lagom storlek, kanske 10x7cm eller så. De funkar asbra =)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Feuflux;n55854 said:
Kort och gott: hur gör du (som spelare i en kampanj med korttidsminne+1T100 förekommande SLPs)?
Efter att mina kampanjer under en period handlade mycket om karaktärer arbetade i grupper där de värvade medlemmar blev det snart klart att det inte gick att hålla koll på 10+ personer (nu är det 50+). Jag började att "casta" alla personer där jag tog bilder på skådespelare och skrev ut dem i färg, klistrade på en kartong bit och satte genomskinligt omslagspapper (för att undvika de skulle bli nedspillna vid spelbordet). Jag spelledde i nutid, men principen går lika bra att använda i andra spel och byta ut fotografier på skådisar till illustrationer.

Glöm inte att skriva namnet under själva bilden. Genom "namnskylten" blir det lätt för spelarna att hålla personen i huvudet, eftersom de har ett utseende OCH ett namn. Jag länkar en bild nedan som ett exempel på hur de ser ut: https://www.dropbox.com/s/dm1cmtbnbabmsp4/2014-09-27 22.11.02.jpg?dl=0

God45

#PrayersForBahakan
Jag ställer fråga om klädstil, hårfärger och ansikten. Alltså saker som är lätta för mig att komma ihåg och som jag kan hänga upp minnesgrejerna på. Det är lätt att glömma Jaxy. Men det är svårt att glömma den enda rödhåriga dragonbornen Jaxy.

chrull

Stockholm Kartell
Jag har en anteckningsbok som jag använder när jag spelar där jag skriver upp saker som kan vara relevanta. Namn på NPCs skrivs upp om de verkar intressanta nog. Om de är intressanta nog bedöms utefter vad de gör, hur de beter sig och om de dyker upp igen.

JayK, den misslyckade bronx-rapparen som ger oss en skattkarta är nog intressant nog eftersom vi får en skattkarta av honom. Det är en skitkonstig grej att göra sådär första gången man ses. Kan vara bra att komma ihåg hans namn när det visar sig att någon försöker mörda oss och ta den kartan. Till exempel.

anth

Vetefan
NPC har hetat NPC i 40 år, långt innan data-kidsen ens var födda. SLP är bara en svensk översättning av det engelska NPC. :)

På den gamla goda tiden antecknade vi aldrig när vi spelade
Någonstans där ligger problemet.
På den gamla goda tiden behövde jag t.ex. inte gå i skolan för jag hade inte fyllt 7 år... :)

Till oneshots har jag alltid med ett par tomma A4 att föra anteckningar på.
Till en kampanj använder jag alltid ett dedikerat block och skriver en eller ett par sidor per spelmöte.

Det är spelarnas skyldighet att hålla reda på vad spelledaren sagt, inte deras rättighet att få det återberättat när de glömt.
Kommar man inte ihåg något som spelare får man skylla sig själv. Är spelledaren snäll kan denne tillåta ett INT-slag för att se om rollpersonen kommer ihåg saker som spelaren inte kommer ihåg, annars är rollpersonen lika glömsk som spelare och får börja om med att samla info. :)

Du kan tycka att en spelledare som inte återberättar vad spelarna glömt är elak. Jag tycker att spelare som inte kommer ihåg vad deras rollpersoner vet är på samma nivå som spelare som sitter och spelar mobilspel under en rollspelssession.

Mogger

Hipsteranka
Bilder är bra, men helst bör en SLP ha någon form av utmärkande drag, så även om man inte minns namnet kan man säga "ni vet han som blev av med handen" eller "hon som är så jäkla lång, som jobbar för Kreutzberg" eller "han som flabbar åt alla skämt lite för mycket, som alltid har röd basker på sig" etc

Eftersom jag som SL suger på att göra SLP har jag listor som gör det åt mig. Har väl främst använt dem i Mutant, med gott resultat. Dels blev det lite som en improvisationslek för mig som SL och dels blev det enklare för spelarna att få en relation till dem, "nä, den token tänker jag inte fråga. Jag ber Ebenezer om hjälp istället, han verkar mer pålitlig".

anth

Vetefan
Måns;n55923 said:
Bilder är bra
...
Eftersom jag som SL
...
Jag håller med om att bilder är jättebra som spelledarhjälpmedel (även om jag oftare använder bilder på saker istället för personer).
Men nu frågade trådskaparen specifikt efter tips till spelare med dåligt minne, inte spelledare. :)

Bunny

Crazy like a fool
I min Shakespearianska fantasykampanj Vålnaden och kronan har vi en relationskarta. Den skapade vi första spelmötet, och vi har därefter lagt fram den i mitten av spelbordet vid varje spelmöte. Nyintroducerade karaktärer har vi fört dit på två sätt; antingen genom att dra ut en linje från en av karaktärerna på kartan (eftersom det rör sig om den centrala relationen för den karaktären, till exempel prästens assistent eller konungens härold), eller så kategoriserar vi den nyintroducerade karaktären och för in den i marginalen på kartan (såsom de olika typerna i stridsförbandet Falkarna, som börjar som en grå massa men mer och mer introduceras som individer med individuella egenskaper).

Att komma ihåg karaktärer gör vi gemensamt, och det är helt okej att fråga "vem var det, nu igen", så hjälper alla till att beskriva personen och vad denne gjort tidigare.

Mogger

Hipsteranka
anth;n55929 said:
Jag håller med om att bilder är jättebra som spelledarhjälpmedel (även om jag oftare använder bilder på saker istället för personer).
Men nu frågade trådskaparen specifikt efter tips till spelare med dåligt minne, inte spelledare. :)
Hehe, jo, jag tänkte på det, men problemet är att många har problem med att komma ihåg namn om man inte har något mer att hänga upp det på, och lika många har problem med att på stående fot komma på bra personlighetsdrag och utmärkande egenskaper, så då kan man som spelare inte göra så mycket.

Edit: det är alltså samma sak som God45 pratar om ovan.

Och, det är inte bara SL som kan fixa bilder. I vår WFRP-är det vi spelare som fixar bilderna.

Jocke

Man med skägg
I min grupp brukar vi klottra på formulären, det leder till massor av "jag har skrivit namnet Spignidiew Dysterhall här, var han en av dryaderna eller?" och osnygga formulär...

Inte för att det är en lösning...

God45

#PrayersForBahakan
Jag har nästan alltid en dedikerad "Book of grudges" där jag skriver ner namnen och synderna begångna av alla NPC:er som gjort något dåligt mot mig. Sedan funderar jag ut en passande hämnd. Så här såg den ut för två kampanjer sedan och jag vet det eftersom listan har etsat sig fast i mitt minne vilket visar att metoden fungerar:

1. Ödlemanen Nexus. - Kapade min arm - Folkmord på Norra träskstammarna.

2. Sir. Grid Canteur - Dödade min alvpolare. - Mord.

3. Fat Joacim - Lurade mig på 2000 guld när han sålde en häst till mig i en desperat situation. - Ta tillbaks mina 2000 med ränta.

4. Fat Joacim - Skämtade om min arm - Slå honom i ansiktet medan jag skriker "Varför slår du dig själv".

5. Den där jävla dvärgen - Vem skjuter någons häst?! - Mord.

RasmusL

Champion
God45;n55901 said:
Vad har det här att göra med den här tråden?

Jag läste tydligen lite slarvigt när jag var full, tråden är givetvis tips till spelledare :)

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Måns;n55923 said:
Bilder är bra, men helst bör en SLP ha någon form av utmärkande drag, så även om man inte minns namnet kan man säga "ni vet han som blev av med handen" eller "hon som är så jäkla lång, som jobbar för Kreutzberg" eller "han som flabbar åt alla skämt lite för mycket, som alltid har röd basker på sig" etc
Sådär gjorde jag innan jag började använda bilder och det fungerar bra - så länge du inte har många personer. Har du ett trettiotal karaktärer som du ska hålla isär så blir det a) en väldigt bisarr grupp personer och b) alldeles för många att komma ihåg ändå.

God45

#PrayersForBahakan
Ärligt talat suger jag på att komma ihåg namn och ansikten i verkligheten så det känns inte jättejobbigt när jag gör det i spel. Reglerna i verkligheten är att jag kommer ihåg ditt namn och/eller ansikte om: 1.Du är intressant och står ut ur mängden. 2. Du ser intressant ut och står ut ur mängden. 3. Det är en del av mitt jobb att komma ihåg vad du heter.

Feuflux

omjonasson.se
anth;n55919 said:
NPC har hetat NPC i 40 år, långt innan data-kidsen ens var födda. SLP är bara en svensk översättning av det engelska NPC. :)
...
Du kan tycka att en spelledare som inte återberättar vad spelarna glömt är elak. Jag tycker att spelare som inte kommer ihåg vad deras rollpersoner vet är på samma nivå som spelare som sitter och spelar mobilspel under en rollspelssession.
Jag drar slutsatsen att vi har osynkroniserad humor. Jag försökte nog bara göra någon (rolig?) kommentar om användandet av engelska ord där det finns svenska, nevermind. :)

Fullt medhåll på punkt två. Jag säger "den gamla goda tiden" mer som ett kul begrepp än att jag menar att det var bättre förr. Tycker absolut att spelarna förväntas ta ansvar för att ha koll på viktiga personer och händelser.