Nekromanti Hålla reda på dungeonen: hur?

Jocke

Man med skägg
Jag har precis gett mig på att spelleda megadungen ASE vilket har gjort att jag funderat lite på det här med att spelarna kommer att gå in och ut ur grottan. Det är ju ganska troligt att det händer nått i den medan de är borta, tex att den fraktionen som de har hjälpt på traven ökar sitt inflytande, att en våning börjar översvämmas, att en familj troll flyttar in eller lite vad som helst.

Efter som en dungeon är väldigt tydligt presenterad (i rum fem finns en låda med skruv och två flygande elektriska ålar tex) kan jag till en början måste lita på rumsbeskrivningarna ganska mycket, men allt efter som kommer infon bli mindre och mindre korrekt.

Det kommer eventuell vara så att vi kör denna kampanj med ganska långa pauser, så ajg måste på nått sett se till att det känns lite rimligt för spelgruppen.

Hur gör ni för att hålla ordning på sånt här?
Är det rimligt att jag skriver en egen key för varje våning?
Använder en hemsida eller en app av nått slag?
Mest bara hittar på allt efter som?
Följer nån slags tabell Gary Gygax en gång nämnde i ett brev, som han avlägsna släkting nu från minnet har återskapat och lagt upp nånstans på TOR-nätverket?
etc.

slanfan

Hero
Jag har inget bra eller smart tips, men det jag gör är att printa en karta och rita var spelarna har varit. Sedan spenderar jag en enhet tid efter spel med att anteckna viktiga saker som har hänt. Hoppas att det dyker upp ett tips som kan hjälpa även mig.

chrull

Stockholm Kartell
Att ha en karta att kladda på är asbra. Robs tips i senase VfK om att använda färgpennor är också bra, olika färger för olika faktioner.
På så sätt kan man anteckna direkt på kartan och lättare ha en överblick över vad som har hänt och kan hända.

Arazand

Veteran
Roll20 är ett bra verktyg att ha också för sådant. Det är tyvärr inte lika snabbt som att kladda ett papper men man kan hålla saker separerade på ett sätt som gör att kartan även kan bli användbar för spelarna genom att använda olika lager.

Eksem

Champion
I ASE höll jag det av någon märklig anledning mest i huvudet, med stödord om vad som hände senaste expeditionen typ. Antagligen inte att rekommendera i längden. Gillar tanken på att använda keywords i nån typ av relationskarta för att hålla reda på relationerna, och sen göra en ny key för varje rum som man uppdaterar vid behov.

Fridigern

Swordsman
Ja det där är skitsvårt. Min lösning (oteknisk): Typ ha ett dokument med key för varje rum. Vid start skriver man ner kortversionem av rumsbeskrivningen, monster etc. Efter avslutat spelmöte för man till vad rp gjort och eventuella falang-rörelser, sen spara som dokument: spelpass 1. Därnäst damma grej och spara som Spelpass 2 osv. Då kommer man ha en massa dokument, men kan frisera lite och gå tillbaka i tiden för att kolla när de gjorde vad osv.

Trollkalle

Veteran
Vi ritar bara upp på ett vanligt A4 papper på kartan och sen kladdar man lite hur man vill på den

God45

#PrayersForBahakan
Jag brukar bygga mina dungeons som primitiva memory palaces och minnas dem på det sättet.

Tre solar

Hero
Det kanske är en dum fråga, men varför skriver man inte bara i marginalen?

Typ "Två flygande elektriska ålar - Döda. Moderål (rum 120) på jakt"

Den vanligaste informationen är väl om något har tagits bort (stryk) eller lagts till (skriv).

Kraetyz

Omöjlig att ha att göra med
Eftersom jag skriver mina egna äventyr lägger jag helt enkelt till i mina noter efter det jag redan skrivit (elektroniska dokument är magiska). En analog lösning för det är väl vad Tre Solar föreslår :)

God45

#PrayersForBahakan
Tre solar;n113212 said:
Det kanske är en dum fråga, men varför skriver man inte bara i marginalen?

Typ "Två flygande elektriska ålar - Döda. Moderål (rum 120) på jakt"

Den vanligaste informationen är väl om något har tagits bort (stryk) eller lagts till (skriv).
Tre rum bort flydde spelarna från den odöda väktaren men inte innan de bröt sigillen som höll honom inspärrad så han vandrar nu dungeonen och fucka upp skit. Spelarna ändrade en "global condition" i Dungeonen när de satte i gång motorn till vind tunnlarna vilket gör att vissa rum nu är sammankopplade och vissa varelser kommer slåss, vissa aliera sig och vissa handla. Men glöm inte att väktaren kommer få vissa som börjar slåss att aliera sig när han kommer. Oh, och sedan har vi proxy bush kriget mellan kobolderna och goblinsen som spelarna startade för att försvaga båda sidorna vilket kommer påverka nästan alla goblins och kobolder på nivå ett för att inte nämna monstren som kommer ivägen och monstren som väljer sidor eller hur halv-Draken på level 2 som försökte skaffa sig kobold minions kommer reagera.

Här är punkten när simplistiska anteckningar slutar fungera. Jag löser det genom att hålla hela grejen i huvudet men någon annan metod som matchar det i effektivitet har jag inte hittat.

Jocke

Man med skägg
Nils: Hur gör realmworks det här åt mig? Jag är inte så sugen på att betala 500 pix utan att veta att det löser mina problem.
Det ser ut som ett verktyg där jag behöver stoppa in exakt all information i äventyret, och sen så ahr jag det lite som i en wiki och sen måste jag ändå skriva ner exakt allting som ändrats, för att sen var tvungen att leta fram det i realm works när det behövs.

god: Sån esoterisk lösning, well jag gillar ju både Derren Brown och Sherlock Holmes så det kanske inte är så dumt.

3Solar: Skriva i böckerna? Vansinne. jag har tom köpt en skrivbok till pusselboken Maze of Games för att jag itne gillar att skriva i böckerna. Kanske om jag kopierade sidorna...

Azrand: Jag regade mig på roll20. Ser ju ut att vara ett par hundra timmars jobb att bygga upp spelets dungeon, så jag passar.

Fridigern: Det här är nog det jag ser som närmast genomförbart.

Jag kommer att försöka hitta på ett system för att lösa det här, efter som det inte verkar vara nått som drabbat så många att det finns en standard...

Herr Nils

Veteran
Du behöver inte skriva in allt (men du kommer rätt snart att göra copy/ paste från PDF till Realm works), utan bara notera ändringarna på ett ställe som håller ordning på saker. Wiki delen i Realm works är det minst intressanta, tänk mer på det hela som ett länkat kartotek med mindmap och kartstöd, allt sammanlänkat och lätt navigerat på flera olika sätt.

Fast du måste skriva ner förändringarna (det är inte magi jag föreslår), men när du sen efter 2 månader plockar upp dokumentet så är det jävligt lätt att komma igång på rätt ställe utan att behöva läsa in kring information, utan bara det du behöver. Tänk inte på Realm works som en wiki eller ett gammalt dokument av textvägg stil. Det är något helt annat, större och mer användbart.

Spelarna kan ha användare versioner där de kan läsa på vad som hänt, du kan nämligen välja att offentliggöra information. Du kan markera information som sant eller falskt som bara du ser. Du kan bygga relations nätverk mellan olika NPC eller folkslag, på ett överskådligt sätt utan att drunkna i text.

Men visst du kommer att behöva datorn eller en padda för att kunna hämta information eller bokföra under spelets gång, för oss är det en självklarhet, men det kanske inte passar alla.

Men det är ju inte så att jag får provision från wolflair, så jag har ingen anledning att övertala dig att skaffa programmet utan tipsar dig bara om att det finns.

Arazand

Veteran
Jocke;n113352 said:
Azrand: Jag regade mig på roll20. Ser ju ut att vara ett par hundra timmars jobb att bygga upp spelets dungeon, så jag passar.
.
Ursäkta jag tolka det som att du fortfarande var i skapandefasen.

Nej, tyvärr är det långsamt att jobba med, jag hade använt det innan spelet satt igång, som en del av skapande-/planeringsfasen. Så där i efterhand kommer det inte funka. Men sen finns det en hel del fördelar. Man får testa sin lathet emot fördelarna och se om det är bra nog. :)