Nekromanti Hålla reda på SLP i kampanj

Feuflux

omjonasson.se
Ja hur håller ni koll på SLP'er i kampanjer egentligen?
* Lite laidback sådär, vilket ger återkommande kommentarer av typen "Umm, spelledaren, vad hetta han vapenhandlaren igen?" eller "Vi går till hon den där som gjorde den där grejen på den där platsen där..." och kan upplevas som störande av inlevelsen.
* SL har järnkoll och portionerar ut information. "Ni kommer till Klostret där ni minns att munken Mumrik bor, och riddare Rubicon som ni räddade tidigare är fortfarande här och läker sitt vänsterben". Kan lätt ge lata spelare som tycker att de ger SL en tjänst genom att överhuvudtaget dyka upp till speltillfället.
* Spelare förväntas ha full koll, vilket i praktiken alltid blir en gradskala så att spelare 1 säger "Vi måste förhöra Firuired" och spelare 2 säger "Va? Vem är det?" vilket likt första punkten stör då spelare 2s rollperson givetvis vet exakt vem Firuired är.

Hur gör ni?

Jag har ju inte avbrutit ett halvfärdigt programmeringsprojekt på ett tag nu och börjar bli sugen på att misslyckas att färdigställa ett verktyg för att hålla koll på SLP'er. Med någon interaktiv karta eller nåt, så att alla vid behov kan gå in och se vem som är vem och var de befinner sig.

När det handlar om att hjälpa spelare komma ihåg SLP:er brukar jag lappar med bild och namn som jag hänger upp på SL-skärmen när de är närvarande i scenen.
Jag har slutat ge SLP:er namn med fler än två stavelser, om det inte är en poäng att de ska låta märkvärdiga eller spelarna ska glömma bort dem. Alla namn stavas som de låter också.
En gång hade jag en trollkarl som hette Skäggman, för det var var spelarna hade kallat honom. Om de öht brytt sig om att ge honom ett tilltalsnamn vilket de inte gjorde.
Annars brukar jag ha överseende med att jag måste påminna spelarna om vilka personer rollfigurerna har relationer med, och samtidigt uppmuntra dem att anteckna såna saker. Återigen, om det inte är en poäng att de ska glömma bort eller blanda ihop folk.

God45

#PrayersForBahakan
Jag för anteckningar om jag inte kan hålla det i huvudet. Spelledare har nog med att göra för att jag inte behöver göra det värre.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag kör nog på något slags laidback-version. Däremot tenderar jag ju att köra ganska styrda och strukturerade scenarier, så det går ganska bra att påminna sig om viktiga SLP:er i början av spelmötet och se till så att alla är med på banan och inte behöver fråga supermycket under spel.

Jag är lite ledsen över att min fotoskrivare gick och dog; det var aspraktiskt att kunna få ut högkvalitativa foton av SLP:er med kanske en liten namnskylt eller så på. Bilder brukar göra underverk för minnet.

Sedan förväntar jag mig att åtminstone någon av spelarna för anteckningar. Vi kör trots allt undersökande mysterielösning; en del av det är ju att samla på sig information och sedan själv sortera den. Men det brukar lösa sig; alltid är det någon som säger "men vänta nu... Det där namnet var det någon annan som pratade om också... Javisst! När vi pratade med han prästen, Malcolm, så..." Och då sitter jag och myyyyyser som spelledare. När de börjar rota igenom gamla anteckningar och handouts för att försöka pussla ihop saker, då vet jag att jag lyckats. =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Som SL förväntar jag mig normalt att spelarna håller reda på sånt där. Om spelarna inte minns, minns inte heller rollpersonen. Möjligen kan jag tillåta något intelligensslag nån gång ibland för att komma ihåg detaljer så som namn, i alla fall om spelaren kan ge en hyfsat klar beskrivning i övrigt.

Men överlag är det upp till spelarna. Undantaget är om det typ har gått skitlång tid i verkliga livet av en eller annan orsak, Då är jag rätt generös i recapen i början för att få alla på banan igen.

Som spelare har jag en murder board...

(Nej, inte egentligen: men jag försöker föra noggranna anteckningar om alla SLP:er, och vad vi vet eller inte vet om dem. Och jag läser på de anteckningarna inför spelmötet. Beroende på kampanj och karaktär för jag journal över spelet och läser på inför spelmötena).

Det sagt... jag är lite sugen på en lite komplexare kampanj än jag brukar köra. Jag grunnar på om jag som SL ska hålla en karta som jag uppdaterar och skickar ut till spelarna. Inga detaljer kanske, men med de platser de känner till, och namnet på de personer de träffat på. Så de alltid har koll på vilka som finns, men att det är upp till dem själva att hålla koll på detaljer.

Rangertheman

Myrmidon
Krönikan som min sambo skriver är till stor hjälp, men på lite sikt måste den nog indexeras. Spelar man Symbaroum är det ju en och annan SLP som man kommer i kontakt med =)