Nekromanti Håller ni med om detta?

Arfert

Facit
Har aldrig sett The Caverns of Thracia i verkligheten, men tycker den verkar vara rätt ball.

Tomatalven

Hero
Ja, jag med. Men håller du med om att publicerade dungeons i allmnähet är dåliga?

Eksem

Champion
Som vanligt så tar han i så han spricker, men jag håller typ med ändå.

Jag håller framförallt med honom om att Paul Jaquays inte borde, efter så här lång tid, fortfarande stå som ett av de främsta exemplen på en dungeondesigner. Det borde kommit åtminstone NÅGONTING som får Caverns of Thracia eller Dark Tower att skämmas, men nej, även vad jag uppfattar som the best of the best är ändå jämförbart med de modulerna.

Såklart är en del av det här att "roman i modulform" slog såpass hårt i och med Dragonlance att det blev normen under lång tid.

Bolongo

Herr Doktor
Många publicerade dungeons är dåliga, ja.

Jag har en misstanke om att åtminstone en del av anledningen kan vara en brist på fokus: konstruktören försöker tillfredsställa många olika typer av spelare, eller har inte ens förstått att det finns olika typer.

Sedan finns det i den klassiska formen av D&D-moduler en olöst konflikt mellan att se dem å ena sidan som utgångspunkter för varje DMs egna ändringar och improvisationer, å andra sidan som en färdigpaketerad produkt som det bara är att värma och äta.

anth

Vetefan
Håller med.
Det går alldeles utmärkt att göra jättebra äventyr.
Det svåra är att göra bra äventyr som ANDRA ska spelleda (vilket är fallet för författarna av köpäventyr).

Arfert

Facit
"roman i modulform" - oftast inte kul alls. Bra är väl kanske några CoC-moduler och 70 % sv The Enemy Within-kampanjen. Och ett par till.

Tomatalven

Hero
Hmm... Ungefär hur stor del av era d&d- eller liknande kampanjer innehåller publicerade äventyr?
De i min grupp som är rutinerade i rollspel och som jag misstänker har spelat typ enbart hemgjorda "romaner" är på mig att jag ska skriva eget. Men jag vill ge publicerade dungeons en till chans. Death Frost Doom som jag kollar på nu verkar ascool.

Bolongo

Herr Doktor
Tomatalven said:
Hmm... Ungefär hur stor del av era d&d- eller liknande kampanjer innehåller publicerade äventyr?
Lagom. :gremwink:
I just D&D har jag mestadels hållit mig till publicerade äventyr som grund, och sedan moddat dem till större eller mindre grad. Man kanske kan se en tendens till att jag med tiden gjort mer och mer ändringar.

Tomatalven said:
Men jag vill ge publicerade dungeons en till chans.
Nyckeln till köpta äventyr är egentligen samma som till egenkonstruerade: känn dina spelare. Om du vet vad de tycker om att spela kan du titta på en dungeon och föreställa dig hur de kommer att reagera på den. Om du tror att en viss del inte kommer att funka för din grupp, ändra på den.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Tomatalven said:
Jag hatar köpeäventyr. Precis som Zak tycker om köpedungeons tycker jag om 99.9% av alla äventyr jag läst till något spel överhuvudtaget. De brukar vara enkelspåriga, dåligt rälsade (som i, det kanske verkar finnas flera vägar men om spelarna inte väljer X; som är en ganska obskyr väg, så går äventyret sönder), dåligt strukturerade (Übel Stahl till Götterdämmerung får här sämst-i-klassenpriset)... Överhuvudtaget kan man sällan rädda mer än ett par delar av huvudplotten, nån SLP och kanske ett par miljöer.

(Det finns undantag, såklart. Men de kan räknas på ena handens fingrar.)

Däremot... När jag spelleder D&D orkar jag inte engagera mig. Jag är för ointresserad av fantasy och tycker det är för jobbigt att bygga encounters. Så jag spelleder 100% köpeäventyr. Har tänkt köra lite nerladdade äventyr den dag jag får slut på köpe, men i den takt vi spelar nu kommer det nog inte ske. Det är extremt osannolikt att jag någonsin designar en egen D&D-dunge eller ens ett äventyr.

Ond bråd död

Swashbuckler
Av vad jag sett i äventyrsväg som kommit till 3.x och 4.0 så är jag förundrad att någon alls köper skräpet.

De äldre grejerna har jag ingen koll på utöver de som översattes till svenska, men att köpa dungeons känns konstigt. Det är ju inte särskilt svårt att rita en karta och sätta ut lite monster.

Eksem

Champion
Jag spelar uteslutande färdigskrivna moduler sedan några år tillbaka. Min blogg skriver jag inte så mycket på längre, dels för att jag inte sett något på ett tag som jag vill skriva om, men där finns de flesta av mina favoriter med (som t.ex. Death Frost Doom, som är utsökt och en av mina absoluta favoriter, spela den!)

Att testa och läsa andras grejjer är rätt bra när man ska skriva eget också. Jag har en mycket bättre känsla nu för vad som jag får att fungera och vad jag tycker är bra eller inte, vilket skulle underlätta väldigt om jag började skriva egna dungeons igen.

Tomatalven

Hero
Death frost doom skall spelas nästa gång det är min tur att spelleda :gremsmile: jag har börjat läsa den och komvertera till Fantasy!

dawnrazor

Veteran
Vi körde Caverns of Thracia när vi startade upp rollspel efter 15 år i träda. Jag ville köra en riktig old-school megadungeon och fastande för CoT efter en del Google-Fu. Jag tror att vi höll på i lite över ett år, med en spelsession i månaden i snitt, och vi körde med Rules Cyclopedia i spelvärlden Mystara. Väldigt bra äventyr, som håller än idag, även om vi alla var ganska trötta på konceptet efter 16 sessions. På sin tid var CoT säkert state of the art, men nu känns hela konceptet en aning bedagat enligt mig. Jag tror att man som spelare idag förväntar sig mer än man gjorde då. Så, tyvärr, jag får till största delen hålla med Zak S. Nu gör jag egna äventyr, men jag snor massor av idéer och koncept från publicerade moduler. Gillar en mörkare variant av D&D - mina favoritsettings är Ravenloft och Planescape. Min setting är ännu mörkare...
OBS! Om ni ska spela - kör originalet från Judges Guild, inte 3E remaken! Och kolla in Dark Tower från samma författare och förlag.