anth
Vetefan
Eftersom Magnus skapade kategorin "rykte" så använder jag den, men det här är mer spekulation.
Å andra sidan förväntar jag mig att andra resonerar på sätt som jag, så se detta som början på ett rykte.
Igår såg jag nyheten att Pathfinder 2 och Starfinder kommer i pocketupplagor
Och tänkte i mitt stilla sinne: håller Pathfinder på att dö?
Varför?
För att pocketböcker traditionellt brukar vara ett tecken på ren desperation.
Jag har två anekdotiska exempel som stödjer min tes:
Mongooses Conan kom i pocketupplaga, efter det dog Conan och Mongoose.
WotCs DnD4 kom i pocketupplaga, efter det dog DnD4.
Idag såg jag denna video "varför jag slutar med Pathfinder":
[video]
Där Cody, som gör Take20, berättade varför han slutar med PF2.
Varför?
PF2 ser ut att vara "all about choice". Då DnD5 erbjuder c:a 3 underklasser per klass i grundböckerna och man inte kan göra mycket mer än så, erbjuder PF så mycket mer valmöjligheter: varje level, oavsett class, har man ett halvdussin valmöjligheter och redan efter 3 levels finns det ett oöverskådligt antal kombinationer.
Codys kritik går i princip ut på att det inte finns några val i PF2: precis som i DnD5 finns en optimal strategi för varje klass och avviker man från denna strategi kommer ens rollperson bli sämre än de övriga i gruppen.
Kort sagt är det bästa med PF2, valmöjlighet, en bluff och därför slutar Cody med PF2. Slutar han är det säkert andra som slutar av samma anledning, vilket leder till att det går sämre för PF2 och man måste ge ut en Pocketupplaga. QED.
Någon mer som håller med om att PF2 är på fallrepet?
Å andra sidan förväntar jag mig att andra resonerar på sätt som jag, så se detta som början på ett rykte.
Igår såg jag nyheten att Pathfinder 2 och Starfinder kommer i pocketupplagor
Paizo - Starfinder & Pathfinder Pocket Editions
If you're looking for a good Christmas gift for a Paizo fan (or for yourself!) both Starfinder and Pathfinder 2E are available in Pocket Edition format. Both books (528 and 640 pages respectively) are softcover. The Starfinder book is $19.99 and the Pathfinder 2E book is $29.99. Sizewise...
www.enworld.org
Och tänkte i mitt stilla sinne: håller Pathfinder på att dö?
Varför?
För att pocketböcker traditionellt brukar vara ett tecken på ren desperation.
Jag har två anekdotiska exempel som stödjer min tes:
Mongooses Conan kom i pocketupplaga, efter det dog Conan och Mongoose.
WotCs DnD4 kom i pocketupplaga, efter det dog DnD4.
Idag såg jag denna video "varför jag slutar med Pathfinder":
[video]
Där Cody, som gör Take20, berättade varför han slutar med PF2.
Varför?
PF2 ser ut att vara "all about choice". Då DnD5 erbjuder c:a 3 underklasser per klass i grundböckerna och man inte kan göra mycket mer än så, erbjuder PF så mycket mer valmöjligheter: varje level, oavsett class, har man ett halvdussin valmöjligheter och redan efter 3 levels finns det ett oöverskådligt antal kombinationer.
Codys kritik går i princip ut på att det inte finns några val i PF2: precis som i DnD5 finns en optimal strategi för varje klass och avviker man från denna strategi kommer ens rollperson bli sämre än de övriga i gruppen.
Kort sagt är det bästa med PF2, valmöjlighet, en bluff och därför slutar Cody med PF2. Slutar han är det säkert andra som slutar av samma anledning, vilket leder till att det går sämre för PF2 och man måste ge ut en Pocketupplaga. QED.
Någon mer som håller med om att PF2 är på fallrepet?