Nekromanti Hård Sci-Fi, vad krävs?

Mogger

Hipsteranka
Vilka komponenter krävs för att SF ska klassas som hård, och vilka lösningar finns det idag som svar på dessa.

Jag vet själv inget om detta men fascineras av hård SF.

Så, vilka tekniska landvinningar måste ske och vilka möjliga lösningar finns det som dessa kan uppkomma på.

På rak arm gissar jag att någon form av effektiv rymdfart är ett måste, men jag gissar också att FTL inte är rimligt (eller?), är du någon form av kryosömn den enda lösningen, och isf, är det möjligt?

Hur framdrivs rymdskepp. Tankar de?

Kan man terraforma rymden, eller hur skulle en koloni se ut på venus ex?

Kan vi överleva förändrad gravitaion/tryck på längre sikt eller kan vi utjämna på ett vettigt sätt?

O.s.v. Kort sagt, vad måste vi uppfinna, och hur gör vi det? Och inom vilka områden kan vi säga att "fan vet"?

G

Guest

Guest
Hård-SF är SF när det är som bäst. Initialt kan du kika igenom en film som Mekanurg länkade till för en tid sedan här på forumet. Den hittar du HÄR

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För mig är hard SF mer en inställning än några faktiska kriterier. En tanke på att allt kan förklaras, även om det inte alltid görs. Att det finns vetenskap bakom, snarare än bara "det funkar. MAGI!".

Sedan är det en glidande skala. Riktigt hård SF blir ju aningen begränsad till solsystemet, med motsvarande uppgraderad NASA-teknologi.

Eller, man kan ha fantastisk teknologi - men det måste finnas idéer om principerna bakom, ett vetenskapligt förhållningssätt om man så vill.

Hård SF är inte en miljö. Jag kan tänka mig hård SF som utspelar sig enbart på jorden. Det finns cyberpunk som är väldigt hård, eftersom den just inte har med några fantasterier vad gäller teknologi.

Ska man ut bland stjärnorna blir det klurigt. Man kan tänka sig generationsskepp, eller t.ex. kryosömn som lösningar som funkar utan att man behöver gå alltför långt från sitt hard sf-ideal. Sen kan man ju göra "ganska hård" sf som faktiskt har hyperrymd/portaler/vikrymdsdrift eller vad man nu önskar. Så länge man antyder att det finns förklaringar och ett vetenskapligt snarare än magiskt tänkande bakom.

Mogger

Hipsteranka
krank said:
För mig är hard SF mer en inställning än några faktiska kriterier. En tanke på att allt kan förklaras, även om det inte alltid görs. Att det finns vetenskap bakom, snarare än bara "det funkar. MAGI!".
Fast, är det verkligen så? Om jag skriver en hård SF-roman, spel eller nått och säger att X funkar så här och det gör det tack vara Y-principen och du som läsare sitter och tänker "meh, det där lärde vi oss redan i biolgin på högstadiet, och det funkar inte så!" eller nått. Har min strävan efter att skriva hård SF verkligen lyckats då?

Mogger

Hipsteranka
Stövelkatten said:
Hård-SF är SF när det är som bäst. Initialt kan du kika igenom en film som Mekanurg länkade till för en tid sedan här på forumet. Den hittar du HÄR
Den var ju aslång! :gremsmile: Crash course?

krank

Måns said:
Fast, är det verkligen så? Om jag skriver en hård SF-roman, spel eller nått och säger att X funkar så här och det gör det tack vara Y-principen och du som läsare sitter och tänker "meh, det där lärde vi oss redan i biolgin på högstadiet, och det funkar inte så!" eller nått. Har min strävan efter att skriva hård SF verkligen lyckats då?
Allt beror på målgruppen, såklart. Den bästa hårda SF:en har skrivits, tycker jag, av vetenskapsmän - de som har hyfsad koll på de förklaringar som gäller just nu och som därmed kan, inom de ramarna, göra gissningar om vad nästa och nästnästa steg är.

Om jag skulle skriva hård SF skulle jag räkna med att det skulle innebära en hel del research inom de områden jag valde att accelerera.

Mogger

Hipsteranka
Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.
- Arthur C Clarke

:gremsmile:

krank

Måns said:
- Arthur C Clarke

Absolut!
Men om jag som läsare inte får känslan av att det är teknologi snarare än magi så räknar jag det inte som hard sf =)

Tony.Meijer

Ärketeknomantiker
Måns said:
Vilka komponenter krävs för att SF ska klassas som hård, och vilka lösningar finns det idag som svar på dessa.

Till att börja med så är det ingen binär relation, utan en skala. Desto högre sannolikhet för att sci-fi elementen faktiskt skulle fungera under samtiden som verket skrevs, desto hårdare sci-fi är det. Det är i varje fall den vanligaste definitionen jag har hört.

Måns said:
Så, vilka tekniska landvinningar måste ske och vilka möjliga lösningar finns det som dessa kan uppkomma på.

På rak arm gissar jag att någon form av effektiv rymdfart är ett måste, men jag gissar också att FTL inte är rimligt (eller?), är du någon form av kryosömn den enda lösningen, och isf, är det möjligt?
FTL är inte rimligt i dagsläget nej. Det finns vissa teoretiska förslag (Einstein Rosen bryggor och warp bubbles exempelvis) men de är mer på drömstadiet än något annat.

Måns said:
Jon-drift är det coolaste vi har hittills och det tankar man inte.

Måns said:
Räkna med ett projekt på ett par tusen år om du vill terraforma. Om du "bara" vill ha en koloni så är det betydligt enklare. Venus är en rätt bra kandidat, men också Mars, månen och asteroidbältet. Wikipedia har en bra artikel.

Måns said:
Kan vi överleva förändrad gravitaion/tryck på längre sikt eller kan vi utjämna på ett vettigt sätt?
I åtminstone ett år överlever vi, de ända skadorna mig veterligen man har hittat hittills är sämre syn, men vi har inte varit uppe så länge.

GnomviD

Heresiark
Jag är inte så fruktansvärt insatt i hård SF off the top of my head (men som dig tycker jag att det är awesome), men jag har varit inne i nog många diskussioner för att ha nåt hum. Jag ploppar ner det som dyker upp, så tänker jag att folk får rätta mig. :gremsmile:

Litteraturtips: Transhuman Space. En fantastisk setting, och riktigt hård.

Måns said:

FTL brukar väl räknas ut. Det är väl inte definitivt omöjligt, rent teoretiskt, men heller inte definitivt möjligt, IIRC. Men jag skulle skippa det. Kryosömn i sig känns väl otroligt, men du kan väl komma runt det om du tillåter medvetandeuppladdning och replikatorteknologi; besättningens medvetanden ligger som data på skeppets databank tills dess att de har kommit fram, varefter de laddas in i nyutskrivna kroppar. Men då faller du väl nästan automatiskt in i en post-singulär-setting.

Generationsskepp är väl det minst fantastiska alternativet. De är svåra att motivera att de far iväg, men de är fantastiskt intressanta koncept i sig och spännande att spela kring.

Vad gäller rymdskeppsdrift brukar det väl vara någon sorts raketmotor som drivs av en reaktor körandes väldigt mogen fusion eller antimateria som gäller, för att du ska kunna få nog mycket energi att det inte ska ta för evigt att färdas mellan himlakroppar. Solsegel kan väl funka som ett sätt att spara bränsle, men du får ju inte samma effekt. Kruxet med fusionsmotorer är ju att skeppen måste ha effektiva anordningar för kylning och för att göra sig av med den värme reaktorn producerar; tänk atomubåt x 1000, typ

Terraformering i sig är ju inte otroligt, förutsatt att planeten har en atmosfär som kan omvandlas till syrerik. I vårt egna solsystem är det väl Mars och Venus som är de troliga kandidater (dagtid på Merkurius, t.ex. skulle väl atmosfären fatta eld). Grejen med terraformering är ju däremot att det tar jättelång tid. Men i grund och botten: sätt upp maskiner, och plantera en hel massa växter som i sin fotosyntes tar in det ämnet som finns på planeten och som sedan producerar syre (genmodifiera växterna så att de funkar som tänkt). För att få vatten till planeten bombarderar men den med asteroider, som ju mer eller mindre är isklumpar, genom att helt enkelt smälla fast motorer på dem och skicka dem i rätt riktning.

På tal om Venus, förresten, hittade jag igen det här, som sparats och kanske är intressant:
någon snubbe på RPG.net said:
If the timeframe allows for it (and considering that intrastellar travel is commonplace in this setting), why not have a terraformed Venus as well. All that would be needed is a venting of much of its atmospheric mass into the sun, some spin imparted by whatever means suits the setting, and a bombardment by ice asteroids. Add to that, Venus, when terraformed, will be much more habitable to human-like life than Mars can possibly become. Mars has very low gravity, and much of the surface cannot be made habitable by any means. Venus on the other hand has fairly close to Earth level gravity, its face would suit a world-wide shallowish ocean, with long strips of land to dwell on. Narrow landmasses make for very fertile landmasses, and Venus has a lot more acreage than Mars that would be arigable and liveable. It could easily house twice Mars' projected population after proper terraforming.
Här är väl lite magivetenskap nödvändig. Kruxet med låggravitation är väl att muskler och ben förtvinar (?) mer än något annat, men om man antar att folk som bor i rymden genmodifierats för just det ändamålet, borde man koma runt det. Annars går det ju att bygga rymdstationer och rymdskepp med rörliga delar som skapar en artificiell gravitation genom centrifugalkraft, och det möjliggör ju långsiktiga kolonier såväl som resor.

Matproduktion är väl också en sak att tänka på, iom problemen med kolonier och stationer. Matproduktion kräver förhållandevis mycket utrymme, och utanför en planet med tillåtande atmosfär finns inte det. Djuruppföding går ju bort direkt, t.ex.

Som sagt, jag är ingen expert, så ta det här med en nypa salt. Jag kan rekommendera Michio Kakus bok Physics of the Impossible, där han går igenom vanliga SF-grejer och diskuterar huruvida det går att förklara vetenskapligt eller ej.

KostaFriaLigan

Warrior
Måns said:

Well, i Stephen Baxters böcker som är rätt hård-SF (ibland) så finns FTL - enligt den här teorin om jag minns rätt:
http://www.space.com/17628-warp-drive-possible-interstellar-spaceflight.html

Beskrivs i Ark: http://irrfarderutanslut.blogspot.se/2010/09/ark-efter-floden-kommer-rymden.html

KostaFriaLigan

Warrior
Och i Alastair Reynolds böcker som börjar med Revelation Space är det också möjligt med rymdresor, även om de tar år mellan system. Kolla in dem!

krank

GnomviD said:
Litteraturtips: Transhuman Space. En fantastisk setting, och riktigt hård.
Och närhelst nån tipsar om THS så måste man också nämna Eclipse Phase, som nog är min favvosetting bland scifispel.

...fast OK, där finns folk med psykiska förmågor. Vet inte hur det är med sånt i THS. Fast det finns en pseudoförklaring i spelet.

Och så finns det aliens. Som tack och lov inte har så stor närvaro eller inverkan.

...så EP är nog inte "diamanthård" scifi, men till större delen funkar det.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
krank said:
Måns said:
- Arthur C Clarke

Absolut!
Men om jag som läsare inte får känslan av att det är teknologi snarare än magi så räknar jag det inte som hard sf =)
Sedan måste man se till kontexten också, tycker jag. Det går antagligen att skapa en hård science fiction-värld med de robotar, rymdskepp och ljussablar som förekommer i Star Wars, men världen i Star Wars är definitivt inte hård science fiction. Varför? Delvis för att de teknologiska föremålen inte känns som något som växt fram naturligt i den värld vi ser på bioduken. Världen känns egentligen rätt så lågteknologisk, och robotarna hade lika gärna kunnat vara magiska golemar, och ljussablarna magiska svärd. I en värld genomsyrad av liknande teknologi skulle de istället vara en naturlig del, och betydligt mer trovärdiga.

När jag tittar på paragrafen ovan inser jag att det här var betydligt klarar i mitt huvud, och dessutom argumenterar jag dåligt för min luddiga ståndpunkt. Jag hoppas att någon begriper vad jag försöker mena.

/tobias

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
kosta said:
Och i Alastair Reynolds böcker som börjar med Revelation Space är det också möjligt med rymdresor, även om de tar år mellan system. Kolla in dem!
Fast börja med Chasm City. Det är hans bästa bok, och dessutom är den fristående.

/tobias

Troberg

Sinister eater
GnomviD said:
Generationsskepp är väl det minst fantastiska alternativet. De är svåra att motivera att de far iväg, men de är fantastiskt intressanta koncept i sig och spännande att spela kring.
Nja, det är väl inte så svårt att hitta den motiveringen. Gör livet på jorden tillräckligt pissigt, och marknadsför det som en tillvaro i överflöd.

Troberg

Sinister eater
Måns said:
Tja, man kan ju köra något i stil med vad Orson Scott Card gjorde i Ender-eposet: färd nära ljushastigheten. De relativistiska effekterna trycker ihop tiden så att färden för passagerarna bara tar veckor, även om den kanske tar århundraden för omvärlden.

Det ger dessutom upphov till en hel massa intressanta effekter när man börjar beakta hur det påverkar samhället, strategi i rymdkrig och så vidare.