Rickard
Urverk speldesign
När jag läste Don't rest your head förra veckan så upptäckte jag att jag använt scene framing helt fel. Termen handlar (duh!) om att sätta en scen, typ val av miljö, tid och vilka personer som finns där.
Vad jag trodde den beskrev var när spelledaren gör snabbspolningar och endast sätter upp scener som är intressanta för handlingen. "Ska vi spela ut när vi går till örtmakerskan? Är det intressant för scenariot (handlingen)? Nej, ni har handlat örter och nu tar vi oss vidare".
Om spelarna snackar om att besöka en viss filur i andra änden av staden kan jag som spelledare börja med: "Åh, välkommen in. Slå er ned på stolarna där. Jag ska bara öppna fönstret och vädra lite". Resan dit struntar jag i, utan det viktiga är vad som kommer att pågå på platsen.
Finns det någon term för detta sätt att spelleda?
/Han som har snackat mycket om spelledartekniker och spelstilar senaste veckan när han bodde hos Debracy
Vad jag trodde den beskrev var när spelledaren gör snabbspolningar och endast sätter upp scener som är intressanta för handlingen. "Ska vi spela ut när vi går till örtmakerskan? Är det intressant för scenariot (handlingen)? Nej, ni har handlat örter och nu tar vi oss vidare".
Om spelarna snackar om att besöka en viss filur i andra änden av staden kan jag som spelledare börja med: "Åh, välkommen in. Slå er ned på stolarna där. Jag ska bara öppna fönstret och vädra lite". Resan dit struntar jag i, utan det viktiga är vad som kommer att pågå på platsen.
Finns det någon term för detta sätt att spelleda?
/Han som har snackat mycket om spelledartekniker och spelstilar senaste veckan när han bodde hos Debracy