Nekromanti Högadel

Tell

Hero
Jag har funderat på att göra ett litet projekt... Jag tror att det vore fascinerande om man skapade en internationell högadel, dvs, kartlade alla furstefamiljerna, bastarder, annan högadel etc. och sedan gjorde någon form av dokument över dessa.
Någon som är med?

-BoNe-

Warrior
coolt.. Synd nog så är ja så jävla lat så ja orkar nog inte. Men ja gillar iden.

Zishan

Veteran
Tror inte det är möjligt att skapa en slags internationell Adelsgradering, då olika länder kan skita i varandras status titeleringar så som Thalamur kontra Consaber...

Annars vore det dock kul som du säger ha alla Adelsfolk i en bok, kanske föreslå en bok om [color:\\"red\\"] Hovlivet?? [/color]

Tell

Hero
Jag har redan föreslagit det för Neogames

och erbjudit mig att skriva, men eftersom ett sådant projekt inte kommer de närmsta åren tänkte jag att vi skulle bygga ett substitut.

Ceram

Hero
Adels början

Jag har börjat pyssla lite med Soldarns adel. Du finner lite här till exemel en början till en kartläggning av alla Soldarns förlängingsinnehavande adelsmän. Jag är gärna på och sammarbetar lite om du vill även om tiden numera är ganska begränsad.

Tell

Hero
Tack Ceram!

för min del är jag villig att ta ansvar för en Rhung-Alari, men jag tror att vi bör vara flera på varje område. Vad sägs om att alla intressenter möts vid lämplig tidpunkt o på lämplig plats och koordinerar?

Ceram

Hero
Innehåll och tidsinkast

Som jag skrev är min tid ganska begränsad, jag går sista terminen på gymnasiet så det är en del att göra när man kombinerar den med innebandy och diverse sociala ingrepp. Överskatta alltså inte min insats men jag skulle kunna ta mig tid till en mindre del även om jag egentligen inte har tid.

Jag skulle då skriva om Soldarn eftersom det är det land jag är mest insatt i. Jag skulle kunna hosta upp en sammanställning och lite text om ätten Spegelsköld då jag har ett par rollpersoner under min ledning som till hör just denna ätt. Hade jag haft en scaner skulle kanske mina kartor över de olika hertigdömmena kommit till någon nytta också.

Vad ska det hela innehålla? Vad är planerna?

Ceram, Mycket possitiv men begränsad...

Ymir

Liten kantbaron
Jag har, till en kampanj om Alarinnska frigörelsen, gjort ett dokument innehållandes samtliga dåvarande hertigar, alla Alarinnska feodalherrar av högre rang än baron, etc, men då rör vi oss alltså 900 år före Mundanas gängse tideräkning. (Jag bifogar detta dokument). I mina Legio Colonan-kampanjer i Consaber har ytterligare en hel del colonisk och sabrisk adel förekommit, varav en hel del återfinns i en text om huset Coluimn som jag också bifogar.

Min pågående kampanj har involverat Drunoks adel, och kommer att göra så ännu mera. Den är 7 år efter gängse Mundana-tid, och det ska sägas att jag inte är överdrivet entusiastiskt till det här projektet överhuvudtaget eftersom jag föredrar att hitta på mina egna SLP:er och adelsätter (med ett fåtal undantag), men om ni nu påbörjar det så jobbar jag gärna med Drunoks adel (men jag tänker inte foga mig efter Neogames bisarra siffror på '45 riddare', så det så). :gremsmirk:

...blir Mûhads 'adel' någonsin aktuell antar jag att I'm the man to do it. Håll er gärna till tåls annars, för vill ni ha information om fina män i Mûhad kommer ni inte att bli besvikna på 'Västlanden'.

För övrigt har jag bestämt för mig att Ripperdoc inför sin stora Consaber-kampanj kartlagt varenda adelsätt i hela riket. Jag rekommenderar å det starkaste att ni konsulterar honom i frågan.

Vad mina bifogade dokument anbelangar så kommer båda två omsider att uppdateras, färdigställas och omredigeras för publicering på Drunoks Drängar.

Ändring: Det gick tydligen inte att ladda upp två filer samtidigt, så den andra kommer i inlägget nedan.

- Ymir, inte så blåblodig

Tell

Hero
Så här gör vi! (långt)

Först och främst behöver vi komma överens om hur vi koordinerar, mitt förslag är att vi ber någon vänlig och programerarkunnig själ att lägga upp en sida i form av ett formulär med tillhörande Databank. De ätter som på denna nivå får företräde är fursteätterna och hertigarna (området vi arbetar med är samtliga folk boende från ovh med Mûhad till Alarinn), därefter läggesn greveätterna och de mäktigaste baronerna till.

Varje ätt skickas först in med ett förslag på titel, namn, (blason,) agenda, grundare, historia, nuvarande huvudman, tillgångar och vasaller. Givet att detta fungerar med böckerna samt tidigare publicerad information på sidan skickas ett klartecken tillbaka.

Den färdiga presentationen av ätten/familjen bör vara skriven i Word eller motsvarande, ligga på dryga dussinet sidor st.12, och förutom mer broderade versioner av ovanstående även innehålla hovtyp (lugn mer om denna idén kommer senare), viktigare vasaller, kontakter, medlemmar och mer exakta beskrivningar av förläningar, tillgångar och politik. Ett fullständigt vapen bör även ingå.

I och med att ätten skickas in kommer man få den tillbaka med en kort faktaruta om vilka förläningar ätten har, var dessa ligger, tillståndet i detta samt en grovhuggen beskrivning av dem. Observera att det är troligt att varje ätt äger förläningar i flera länder, och med olika titlar, varför det är oklokt att beskriva ätten utifrån ett enögt kulturellt perspektiv.

En av de viktigare detaljerna att koordinera bör vara vilken "civilisationsnivå" vi lägger ätterna på, då detta bör vara tämligen likartat. Då mundana verkar spänna från 1200tal till 17dito, är mitt förslag någon form av krutlös tidigrenässans med influenser från de andra tiderna. Ett skäl till varför det är viktigt med koordination är tanken om "hovtyper" vilket helt enkelt är den sociala norm som råder vid ättens hov. Jag har tidigare utformat 3 exempeltyper för förhållanden kring thalaviken men fler är givetvis välkommna!

"Perenniskt hov: Det perenniska hovet är konservativt, friluftsbetonat och billigt. Hovtypen premierar en förste som agerar en kombination av arméledare och fader, vilket gör att fursten, även om han är navet i hovlivet kan deligera utan problem. Jakt är en av de vanligaste sysselsättningarna, liksom idrott. Manlighetsidealet dominerar och är grovhugget, delvis bekvämlighetsföraktande. Titlar är alltid i bruk och favorisering sker tämligen öppet. De vanligaste intrigerna avgörs med näven istället för med lögner.

Västdana-Thalakiskt: Denna hovtyp är ursprungligen den som var i bruk hos de rikare medborgarna samt magikraterna i Thalamur, umgänget är tämligen informellt (men med klara, omän outsagda regler), med stor betoning på civiliserade aktiviteter samt social kompetens. Fursten är alltid i centrum. Hovtypen är överdådig i allt, och exellerande är något som uppmuntras. Det finns knappt något användande av titlar, denna ersätts av en "vi-känsla" och ett föraktande för ofrälse tjänstefolk. Ofta är denna hovtyp artig, intrigerande och amoralisk. De vanligaste aktiviteterna är baler och lekar.

Östdana-Calnisk: Det sabriska hovet är modellen för denna hovtyp. Titlar och etikett är alltid i bruk, intriger är en del av vardagen och till och med tjänarna sover och tilltalas efter sin herres rang. Denna hovtyp har extremt välutveklade beteendekoder och var och en vet sin plats. Allt i det Ö.dana-Calniska hovet har en politisk underton, vilket klarast markeras i vilka man talar med samt nyansen på den nyinköpta slängkappan/barretten. De vanligaste aktiviteterna är intrigerande och politisk debatt. Fursten ÄR hovet.

Dessa exempel är all gjorda utifrån förutsättningen att hovet är auktoritetstroende, annars är situationen radikalt förändrad."

Dåså! Vilka anmäler sig frivilliga och för vad?

Som det ser ut hitills:
Ceram: Soldarn
Ymir:Drunok (och Mûhad?)
Ego: Rhung-Alari

Ceram

Hero
gör vi så?, komentare och mitt perspektiv...

vi ber någon vänlig och programerarkunnig själ att lägga upp en sida i form av ett formulär med tillhörande Databank.
Vem skulle det kunna vara? Jörgen Åkerklint kanske som driver sidan där man hittar min lilla Soldarn grej :gremsmile: Jörgens eonsida .
Han är dessutom utmärkt på attt göra heraldiska vapen :gremlaugh:...

De ätter som på denna nivå får företräde är fursteätterna och hertigarna (området vi arbetar med är samtliga folk boende från ovh med Mûhad till Alarinn), därefter läggesn greveätterna och de mäktigaste baronerna till.
Jag kommer pga tid och annat att använda upplägget att de ätter som involveras i min/mina kampanjer (som visserligen är slumrande men ändå) kommer att komma först. Alltå kommer ätter som rollpersoner kommer ifrån eller är involverade med gå först. Det innebär altså Soldarns mäktigaste ätt som inte besitter ett hertigdöme (även om de tycker sig ha rätt till ett) Spegelsköld och Baronätten Blåklinga från trollhemsberg. Slumrande eller i utkanten finns även upprorsätten Silversparre, Baronätten Drakklo från hadarlonsskogar samt markis ätterna bagge och Eirov.

Varje ätt skickas först in med ett förslag på titel, namn, (blason,) agenda, grundare, historia, nuvarande huvudman, tillgångar och vasaller. Givet att detta fungerar med böckerna samt tidigare publicerad information på sidan skickas ett klartecken tillbaka.
Fint! Men vad är Blason?

Den färdiga presentationen av ätten/familjen bör vara skriven i Word eller motsvarande, ligga på dryga dussinet sidor st.12, och förutom mer broderade versioner av ovanstående även innehålla hovtyp (lugn mer om denna idén kommer senare), viktigare vasaller, kontakter, medlemmar och mer exakta beskrivningar av förläningar, tillgångar och politik. Ett fullständigt vapen bör även ingå.
Mina "projekt" brukar inte bli så mycket fören framåt v 3.0 så låt min börja lungt tack.

I och med att ätten skickas in kommer man få den tillbaka med en kort faktaruta om vilka förläningar ätten har, var dessa ligger, tillståndet i detta samt en grovhuggen beskrivning av dem. Observera att det är troligt att varje ätt äger förläningar i flera länder, och med olika titlar, varför det är oklokt att beskriva ätten utifrån ett enögt kulturellt perspektiv.
Knepigt det där. De Soldiska adelsmänen med förläningar i Consaber eller Drunok går väl att räkna på ena handen. Däremot är väl Västmark ganska aktuellt. Att det finns några sabrier i Soldarn bevisas väl däremot av hertigen av Västerbrygga.

En av de viktigare detaljerna att koordinera bör vara vilken "civilisationsnivå" vi lägger ätterna på, då detta bör vara tämligen likartat. Då mundana verkar spänna från 1200tal till 17dito, är mitt förslag någon form av krutlös tidigrenässans med influenser från de andra tiderna. Ett skäl till varför det är viktigt med koordination är tanken om "hovtyper" vilket helt enkelt är den sociala norm som råder vid ättens hov.
Där har jag ett problem. Jag är ganska historiskt okunning jämfört med många på denna sida och har inte ens läst färdigt historia A på gymnasiet. Mina produkter riskeras att dömmas ut som 'lapptäcken' av många.

Förövrigt anser jag att vi behöver ha in fler människor för att kunna göra det hela det minsta överskådligt.
Om vi vill ha med alla adelsmän utan titel som Gremling Leijon som arbetar som förvaltare på baronen av Grötgrytans tredje gods kommer de större ätterna bli helt oöverskådeliga. Jag har svårt att se mig själv kartlägga hela ätten Leijon ens om jag hade varit heltidsslacker...

/Ceram, Vill görna vara med fast inte för mycket.

Tell

Hero
hmmm...

"Vem skulle det kunna vara? Jörgen Åkerklint kanske som driver sidan där man hittar min lilla Soldarn grej Jörgens eonsida .
Han är dessutom utmärkt på attt göra heraldiska vapen ..."

Jörgen Åkerklint? Låter bra! Vill du fråga honom?

"Jag kommer pga tid och annat att använda upplägget att de ätter som involveras i min/mina kampanjer (som visserligen är slumrande men ändå) kommer att komma först. Alltå kommer ätter som rollpersoner kommer ifrån eller är involverade med gå först. Det innebär altså Soldarns mäktigaste ätt som inte besitter ett hertigdöme (även om de tycker sig ha rätt till ett) Spegelsköld och Baronätten Blåklinga från trollhemsberg. Slumrande eller i utkanten finns även upprorsätten Silversparre, Baronätten Drakklo från hadarlonsskogar samt markis ätterna bagge och Eirov."

En ätt med bara en titel? Skulle det vara möjligt att lägga in dem som grenar i en större ätt? (som sagt det är enbart högadel vi diskuterar!)

"Fint! Men vad är Blason?"
En pinsam försvenskning av ett engelskt ord. Förlåt mig. Jag är mer bavandrad i engelsk heraldik än svensk, och när jag inte tänker mig för referar jag till heraldiska termer i deras system. En blasonering (svenska verbet finns dock!) är en muntlig beskrivning av ett fullständigt vapen , vilket innebär att utöver sköld, crest, vulst, sköldvakter (? guardians), hjälm, hjälmtäcke alternativt fana krävs också en "kortsymbol" (minns inte den exakta termen). Men som sagt en mutlig beskrivning, som komplement till bilden.

"Knepigt det där. De Soldiska adelsmänen med förläningar i Consaber eller Drunok går väl att räkna på ena handen. Däremot är väl Västmark ganska aktuellt. Att det finns några sabrier i Soldarn bevisas väl däremot av hertigen av Västerbrygga."
De soldiska adelsmännen ja! famlijen kan mycket väl hålla jord.

"Förövrigt anser jag att vi behöver ha in fler människor för att kunna göra det hela det minsta överskådligt.
Om vi vill ha med alla adelsmän utan titel som Gremling Leijon som arbetar som förvaltare på baronen av Grötgrytans tredje gods kommer de större ätterna bli helt oöverskådeliga. Jag har svårt att se mig själv kartlägga hela ätten Leijon ens om jag hade varit heltidsslacker..."

Som sagt inte alla adelsmän bara högadeln, dessutom står dörren öppen för alla som vill hoppa på.
Mitt förslag är dock att vi, eftersom ätterna skulle skrivas med historia, väntar tills vi har alla furste och hertigätter, varefter vi börjar med den äldstas och skriver dessas historia koordinerat, trots allt, äktenskap och liknande...

Ceram

Hero
lite mera hmmm...

Jörgen Åkerklint? Låter bra! Vill du fråga honom?
ÖÖÖ jag känner honom inte...

En ätt med bara en titel? Skulle det vara möjligt att lägga in dem som grenar i en större ätt? (som sagt det är enbart högadel vi diskuterar!)
jag vet inte hur det där med grensr funkar. Har de olika namn eller så? Enligt mig har Spegelsköld två grenar en med röd- och en med blå kant. Jag gillar lågadel för övrigt :gremfrown:

Men som sagt en mutlig beskrivning, som komplement till bilden.
Jasså... Enligt den där mallen i riddarboken då eller?

De soldiska adelsmännen ja! famlijen kan mycket väl hålla jord.
Jo jo. Jag tänkte på mina lågadliga när jag skrev det där. Fast religionskonfliketer borde finnas ändå.

"Förövrigt anser jag att vi behöver ha in fler människor för att kunna göra det hela det minsta överskådligt.
Om vi vill ha med alla adelsmän utan titel som Gremling Leijon som arbetar som förvaltare på baronen av Grötgrytans tredje gods kommer de större ätterna bli helt oöverskådeliga. Jag har svårt att se mig själv kartlägga hela ätten Leijon ens om jag hade varit heltidsslacker..."

Som sagt inte alla adelsmän bara högadeln, dessutom står dörren öppen för alla som vill hoppa på.
Mitt förslag är dock att vi, eftersom ätterna skulle skrivas med historia, väntar tills vi har alla furste och hertigätter, varefter vi börjar med den äldstas och skriver dessas historia koordinerat, trots allt, äktenskap och liknande...
Gremling Leijon ätr ju av konunga ätt. Men endast de viktiga medlemarna ska ingå då eller?

Tell

Hero
Re: lite mera hmmm...

"Jörgen Åkerklint? Låter bra! Vill du fråga honom?
ÖÖÖ jag känner honom inte..."
åh. Ber om ursäkt. jag missförstod.

"jag vet inte hur det där med grensr funkar. Har de olika namn eller så? Enligt mig har Spegelsköld två grenar en med röd- och en med blå kant. Jag gillar lågadel för övrigt"
Grenar markeras genom en detalj i vapnet som förändras. Det kan vara att man byter färgerna, lägger in en extra figur, en bård (som i fallet med Spegelssköld) eller helt enkelt byter plats på färgerna, min tnke var snarast att man skulle ta familj för familj, och då ätterna är uppdelade i familjer, skulle detta innebära att hela adeln, sakta men säkert täcks in. Observera att familjeförhållanden är olika i olika kulturer, varför även detta måste anpassas...

"Jasså... Enligt den där mallen i riddarboken då eller?"
Mallen är tämligen förenklad. om ni skickar in en bild skickar vi den vidare till riksheraldikern, till någon kunnig vän eller till mig så blasonerar jag. Kom i håg att även om "basbaneret" (cymbolen jag nämnde) är oförändrat för en hel ätt kan familjernas vapen se mycket olika ut, alternativt vara ersatta av länets.

"Fast religionskonfliketer borde finnas ändå."
jo visst, men jag tror de överskuggas av politik. Men visst finns det, och i spelet mellan familjerna bör vi lägga in det elementet.

"Gremling Leijon ätr ju av konunga ätt. Men endast de viktiga medlemarna ska ingå då eller?"
Nja, familj för familj. Först skrivs de, som en del av en ätt, därefter introduceras de i det "mundana riddarhus" som detta kommer att skapa.

ps. Lågadel, gärna, men nått måste väl spelledarna få pyssla med? men visst de viktigaste vasall familjerna bör väl finnas nämnda på samma vis i stycket om varje familj!

Tell

Hero
Re: jasså typ [ANT]

dito. men för alla (jag skulle bli galen om någon förstörde hela min kartläggning av sabriska baroner)

Ceram

Hero
Jamen då så.

dito. men för alla (jag skulle bli galen om någon förstörde hela min kartläggning av sabriska baroner)
Om alla skickar in den istället och alla adelsmän blir uppskrivna behöver man inte hitta på den om man inte vill. Vill man hitta på egna är det bara att plocka bort någon...