Nekromanti Högkvalitativt fransk kortfilm

Blasphemy

Swashbuckler
”Bagman”, eller ”Le Bâgmanné” som originaltiteln lyder är ett högkvalitativt franskt drama som äntligen letat sig ut på Google-video. Även om kortfilmen kanske är lite långsam, och på sina ställen småtråkig, så innehåller den dock mycket av kulturellt intresse. Likaså finner man saker som man kan använda som inspiration till rollspel. Tyvärr är dialogen till stor del på franska förutom vissa engelska populärkulturuttryck men skådespelarnas prestationer och de tydliga aktindelningarna gör det lätt för alla att förstå filmen.
Man kan tydligt se hur antagonisten skapats, samt dennes underhuggare som inte bara är beväpnade med dialog utan även med diverse intressanta tillhyggen. Protagonisten däremot är dold bakom en mask men får ändå ett mångfacetterat djup.

Nu säger jag inte att kortfilmen ”Bagman” är den bästa franska filmen som kommit under 2000-talet men det är helt klart en av de som ligger i topp. Den unika berättarstilen, skådespelarprestationerna och det hjärtskärande dramat ligger i toppklass. Det är inte konstigt att ”Bagman” har blivit nominerad till en oscar för bästa kortfilm – ett pris som den med all säkerhet kommer ta hem.

Vissa scener kan tyckas något stötande, eller kanske obehagliga, men de är fåtaliga och trots dessa är filmen värd att se igenom från början till slut. Regissören Anouk Whissel kommer utan tvekan att bli ett namn som kommer jämföras med Luc Besson när det gäller franska regissörer.

Franska tidningar har hyllat den. Filmkrönikan har rekommenderat den. Som sagt – det är en film för alla. Gammal som ung. En film man kan lära sig något av. En film som innehåller sorg och lidande – men även mänsklig värme.

Bagman

PAX

Jordisk Äventyrare
Väl investerade 10 minuter

Jag håller med dig. Kill Bill är helt klart snyggare.

Men Bagman var klart fyndigare och mer realistisk...

Blasphemy

Swashbuckler
Re: ...ha.......ha......ha......[ANT]

Min gode vän.
Du är fast i det amerikanska mainstreamträsket. Ja Kill Bill är en "snyggare" film. Men den saknar kärna. Den saknar innehåll. Bagman däremot - där har du äkta känslor, äkta lidande, äkta passion.
Det är en vacker film på så många fler plan än vad Kill Bill lyckas med. Att protagonisten tvingas dölja sitt anlete är helt klart en vacker symbolik för en traumatisk barndom och en utfrysning av samhället.

Johan K

Gammal & dryg
Humm, om man säger såhär..
Tror inte att det här är min kopp te alls faktiskt.. Gillar inte konceptet överdrivet mycket blod, avhuggningar & sådant alls, dock så gjäller det oavsett vem som gjort filmen..
Så för min del, så gåår den här filmen bort.