Nekromanti Högkvalitativt ljuddämpat chassi

Zorbeltuss

Hero
Jag vet inte exakt när jag kommer få en drös pengar till övers, men jag kommer få det och då kommer jag köpa ett nytt chassi till datorn, ni får gärna tipsa mig i förväg för när jag väl får pengarna så kommer jag nog köpa chassit direkt då det jag har är så hiskeligt uselt.

Saker jag kräver av ett nytt chassi.
-Ljuddämpat.
-Lätt att arbeta med.
-Miditower eller större, Minitower är något jag lärt mig att hata.
-Helst inte något nätaggregat med, men om det följer med ett så är det krav på att det ska vara modulärt iallafall till hårddiskkablar.
-Gärna nätagget i bottnen av chassit.
-Någorlunda kvalitetskänsla (jag vill inte ha ett till chassi som måste vara på en helt jämn uta för att skruvarna ska gå in i hålen pga deformering).
-Inte någon ful designlåda som alla gamers "ska" ha.

Som ni kanske förstår så har mitt nuvarande chassi inget av detta, men det innebär inte att jag bara nöjer mig med en enda av punkterna, om det inte täcker tre eller fler av punkterna är jag helt enkelt inte intresserad av vilka övriga förmildrande omständigheter chassit har.

Tack på förhand
/Luna Lovegood

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Spider Jerusalem said:
http://www.komplett.se/fractal-design-define-r4-black-pearl/757466

Är det chassi som jag har nu, mycket tyst och bra. Lätt att arbeta med och ser bra ut. Jag är mycket nöjd med det. Finns flera olika i samma serie.
Kostar dock ~900:-
Fractal Design gör riktigt, riktigt bra grejer. Stora och rymliga. Bästa jag testat; kör ett R3-chassi från dem själv. Sjukt smart inuti. Rekommenderas starkt.

Zorbeltuss

Hero
Spider Jerusalem said:
Är det chassi som jag har nu, mycket tyst och bra. Lätt att arbeta med och ser bra ut. Jag är mycket nöjd med det. Finns flera olika i samma serie.
Kostar dock ~900:-
Verkar som de löst de problem jag upplevt med R3:an, min erfarenhet är ioförsig bara att göra datorer åt andra med det chassit men det är inte ett chassi jag skulle orka med att använda själv.

/Luna Lovegood

Zorbeltuss

Hero
krank said:
Fractal Design gör riktigt, riktigt bra grejer. Stora och rymliga. Bästa jag testat; kör ett R3-chassi från dem själv. Sjukt smart inuti. Rekommenderas starkt.
De gör inte bara bra chassin, det skräpchassit jag använder nu är från dem.

/Luna Lovegood

Caligo

Swashbuckler
Jag har för mig att du är från gbg-trakten och Inet Data har massa olika chassin. Ring och fråga eller åk dit. Det går naturligtvis att handla på deras hemsida om man föraktar mänsklig kontakt... (Krank?).

Www.inet.se

Ps. Byggde precis ihop en ny dator med lite tystare komponenter och det behövdes ingen speciellt ljuddämpad låda.
Pps. Körde med en bra "standardlåda" Corsair Carbide 300R - men som sagt så var komponenterna rätt tysta (ingen fläkt på grafikkort etc).

Troberg

Sinister eater
Re: Högkvalitativt ljuddämpat chassi (edit)

Bästa chassina i en vettig prisklass är enligt mig Chieftec. Attans genomtänkta, stadiga och fina. Tysta? Well, det beror ju på. Gör du som jag och klämmer in 16 hårddiskar, 3 st 120 mm fläktar och 5 st 80 mm fläktar, plus processorfläktar, well, då kommer de att väsnas no matter what, men med en mer traditionell bestyckning är de helt OK.

Annars är mitt tips för en tyst dator förlängningskablar för skärm, ljud, mus och tangentbord, och sedan sätta datorn i ett annat rum/garderob. Så körde jag länge, funkade skitfint, även om jag behövde ett 80mm hål i väggen (sex monitorer med hög upplösning, dvs sex tjocka kablar bara för dem...). Knäpptyst!

Edit: Foto med värmekamera på två av dem. Syns det vilka diskar som behöver bättre kylning? :gremsmile:

Spider Jerusalem_UBBT

Swashbuckler
Sen ska det sägas som Troberg sa att chassit är inte lika viktigt som fläktar. Sen om du har hårdiskar som låter mycket så kan det fundera om du använder gummi skruvar för att dämpa vibrationerna.

Fractal Design är bland de mest ljuddämpade chassin som finns just nu, sen skaffa tysta fläktar finns de som ligger runt 18,5 db. Installera hårdiskar samt läsare med gummi skruvar så att det blir mindre vibrationer. Byt ut CPU fläkt mot en hybrid vatten kylning. Efter det så kan du ta en titt på vad för tassar chassit står på samt om du har ljudisolerings plattor i det som minskar ljuden mer.

Det var vad jag gjorde och min dator är väldigt tyst.

ertr

Veteran
Ta en titt på Antec P183 v3. Jag tror det uppfyller alla dina krav. Jag har ingen egen erfarenhet av just det chassit, men jag har haft flera andra chassin från Antec som jag varit nöjd med.

Troberg

Sinister eater
Spider Jerusalem said:
Byt ut CPU fläkt mot en hybrid vatten kylning.
Ett trick där som en del använder är att byta ut vätskan. Vatten transporterar inte värme så bra, om man istället har kvicksilver så blir den mycket effektivare.

Jarl

Hero
Troberg said:
Spider Jerusalem said:
Byt ut CPU fläkt mot en hybrid vatten kylning.
Ett trick där som en del använder är att byta ut vätskan. Vatten transporterar inte värme så bra, om man istället har kvicksilver så blir den mycket effektivare.
Bra luftkylare ligger så nära vattenbaserade lösningar i prestanda idag att det är rätt meningslöst att pyssla med vätska. Det är (oftast) bara dyrare och pilligare.

Zorbeltuss

Hero

Jag har för tillfället en 120mm en 80mm och en odefinierad grafikkortsfläkt, och datorn låter in i rummet in till och det är inte hårddiskarna som låter (eller grafikkortet för den delen), hade jag haft plats hade jag bytit kylning för processor och grafikkort, men det finns ingen möjlighet i detta chassi, och eftersom det låter in i rummet intill funkar inte garderob dessutom vill jag inte ha datorn långt bort.
Chieftec lådor så som jag minns dem har massor av vassa kanter och sådant men de kanske har blivit bättre.

Anyway, jag vill ha ett ljuddämpat och gärna med möjlighet till större fläktar då större fläktar ger mindre ljud vid samma lufftflöde.

Har ingen tillgång till värmekamera, men mina diskar är runt kroppstemperatur som max efter att ha kännt på hur varma de är.

/Luna Lovegood

Zorbeltuss

Hero
Finns inte plats för några bättre fläktar i mitt minimala chassi, jag har en inbyggd och den som får plats på cpun, vattenkylning kommer efter att jag skaffat nytt chassi eller eventuellt i samband med det.

Hårddiskarna hör jag inte alls, däremot vibrerar hela chassit av fläkten som är inbyggd i frontpanelen.

Tassarna är väldigt vibrationsdämpande, spelar inte så mycket roll om varrenda plåtbit vibrerar i harmoni med chassifläkten dock :gremtongue:

/Luna Lovegood

Zorbeltuss

Hero
Jag kommer aldrig mer befatta mig med ett icke slutet kylningssystem, och även om jag skulle gjort det så fick jag nog av kvicksilver när min laptop tyckte det var trevligt att dumpa hela sitt inehåll över mig.

/Luna Lovegood

Zorbeltuss

Hero
ertr said:
Ta en titt på Antec P183 v3. Jag tror det uppfyller alla dina krav. Jag har ingen egen erfarenhet av just det chassit, men jag har haft flera andra chassin från Antec som jag varit nöjd med.
Min erfarenhet av antec är inte så god, men jag hade kunnat se över det om du testat chassit i fråga :gremsmile:

/Luna Lovegood

Troberg

Sinister eater

Luna Lovegood said:
Chieftec lådor så som jag minns dem har massor av vassa kanter och sådant men de kanske har blivit bättre.
Tvärtom, en av anledningarna till att jag gillar dem är just att de har vikta kanter överallt så att man inte skär sig. Andra småsaker jag uppskattar är att istället för att få med en påse med alla extra skruvar, så sitter de prydligt iskruvade i en rad "förvaringshål" inuti lådan så att man har dem nära till hands. Ett behändigt system med skenor för hårddiskarna minskar skruvandet, man bara trycker skenorna på plats och skjuter in diskarna tills det snäpper. Ytterligare en trevlig sak är att man öppnar lådan med ett (låsbart) handtag, man behöver inte skruva.

De är också planerade med kylningen i fokus. För mig som använder dem till stora filservers så är det skitviktigt.

Den modell jag använder mest är den här, rekommenderas starkt: http://us.hardware.info/productinfo/56914/chieftec-mesh-ca-01-silverblack-400w

Jag har haft lite problem med nätdelarna, men, heck, det här är Borlänge, där det som borde vara en fin 220V, 50 Hz sinus istället ser ut som en rulle taggtråd, ingen elektronik blir pålitlig under sådana omständigheter (minst 25 hårddiskar, kanske 8-10 nätdelar, 6-8 nätverksswitchar, 3 moderkort, några telefoner och modem et cetera, alla har gått i samband med observerbara effekter, tex blinkande lampor)...

Skulle jag bygga en ny filserver idag så skulle det bli fler sådana chassin (såvida jag inte går på 8 eller 16 diskars NAS istället).

Krille

Super Moderator
Luna Lovegood said:
Min erfarenhet av antec är inte så god, men jag hade kunnat se över det om du testat chassit i fråga :gremsmile:
Jag hade ett Antec P180 v1 en gång i tiden och var rätt nöjd med det. Det var en cool låda, med dämpande material, bra luftgenomströmning, ett par dolda utrymmen, nätagget i botten, gummibussningar för hårddiskarna, rundade plåtkanter som man inte skar sig på, och en dörr för framsidan som jag till slut blev trött på och slet bort. Det enda jag kan klaga på (förutom dörren) var att dess aluminiumyta repades om man andades på den.

Zorbeltuss

Hero
Kollade upp lite och Corsair Carbide 300R är listad som en ljuddämpad låda, faktum är att jag sökte på alla krav jag ställt plus att det ska ha möjlighet till 140mm fläkt och då var Fractal Designs Define R4 och ditt chassi de två enda på marknaden. men det är bra då har jag alternativ om jag känner att ekonomin börjar tryta lite eller om jag känner att mitt nuvarande chassi från fractal design väger för tungt.

Edit: verkar som jag även laggt till 2.5 tums plats, utan den fanns ett till chassi som uppfylde kraven, men ingen har talat gott om det så det ignorerar jag nog.

/Luna Lovegood