Nekromanti Högt ärade Prins! (Äventyr i legendens Samarkand)

Bunny

Crazy like a fool
Högt ärade Prins!

Må Gudarna beströ din levnadsbana med blomblad, och må en Gudomlig gnista med deras ynnest upplysa ditt unga förstånd!

Det är jag, Visir Abu-Bakr – den rättmätige Konungens förtrogne vän – som skriver till Dig i denna timme av yttersta nöd.

Det som den senaste tiden utspelats här, mitt i Rikets hjärta, trotsar allt jag hållit heligt. I en palatskupp har din far – Shapur IV, högvärdig Konung av Samarkand – försvunnit, och dina två systrar – Prinsessorna Nadine och Ramira – försatts i husarrest. Jag fruktar för Konungens liv. Det har kommit till min kännedom att förklädda lönnmördare i detta nu färdas i all hast för att ta Dig av daga. Måtte denna varning finna Dig och Ditt följe innan de gör det! Jag ber Dig, min Prins – gå under jorden, göm Dig medan tid är!

Hela ränkspelets djävulusiska vidd är fortfarande höljt i dunkel, men det är med ett tungt hjärta jag nämner palatskuppens initierare – Semal Ibn-Akal, palatsvaktens befälhavare; mannen som en gång tränade dig i stridens konst kontrollerar nu palatset och därmed vem som passerar in eller ut, samt Giafar bin Yahya, palatsets Akhond och Yaghuth-kultens ledare; han håller folket och ett allt mer uppskrämt hov i skack, och dina systrar är ”gäster” i hans flygel.

Förloppets början tycks mig vara flera år i det förflutna, då beduinstammen Bani Truf och deras hövding Negel bin Nejd förvisades från Riket; detta efter att det hade uppdagats att de plundrat ett flertal sidenkaravaner. Tidigare i år återvände de, i följe med en ny allierad – stammen Al Nuaim ryktas ha lika många ryttare som öknen har sandkorn. Deras ledare sägs ha ingått en pakt med djävulen själv, varvid han ständigt håller sitt anlete skylt och sin identitet dold. Dessa grymma män plundrade urskiljningslöst Rikets nordliga delar i veckor innan en armé, under Emir Sembdi, red ut för att hejda dem. De led ett förkrossande nederlag där uppe i norr, vars detaljer är mig obekanta. Vad alla i staden kunde bevittna är dock hur Emirens sargade kortege, med Emiren själv buren på bår, slaktades till sista man – av våra egna stadsvakter, vid Gudarna! – precis utanför stadsportarna. Kort därefter insjuknade Konungen hastigt i en oförklarlig sjukdom, och togs omhand av Akhond Giafars utsedda läkare. Han har inte setts till sedan dess.

Nyanlända främlingar rör sig nu i palatset; med öknens hårda levnadsbetingelser inristade i sina ärgade anleten, och utan att beblanda sig med hovets nobless. Jag fruktar för allas våran säkerhet. Med hjälp av en vän utanför palatsmurarna när jag en plan att få ut prinsessorna ur staden; går allt väl ämnar jag ta vår tillflykt till en isolerad oas. Når detta brev till Dig, så vet att vi har en allierad i köpmannen Bey Mani Al-Taula – den man som i sådana fall bidragit till att rädda Ert liv.

Du är Rikets och Dynastins sista hopp, och med vetskapen om vad som föregår här så vädjar jag – håll Dig borta från Samarkand!

----

Detta brev delges spelgruppen redan innan rollpersonerna är skapade. Därefter blir det deras uppgift att forma prinsen och hans följe. Äventyret börjar i Babylon, där prinsen bedriver sina studier (vad han studerar är upp till spelarna). Äventyret startar hos spelgruppens mentor; en inflytelserik man som gjort vad han kunnat för att vistelsen i Babylon ska vara så behaglig för den unge prinsen som möjligt. Samtliga rollpersoner har samlats i hans solarium, och på bordet mellan dem ligger brevet. De får viss tid på sig att tala sig samman och bilda sig en uppfattning innan lönnmördarnas anfall sparkar igång äventyret på allvar - lite action senare kommer mentorns bostad att börja brinna, och han själv dör i lågorna. Det finns ingenting kvar för dem i Babylon, varvid staden enbart ska fungera som en första kuliss. Nästa gång vi träffar dem kommer de redan befinna sig på konungarikets mark.

I brevet etableras ett flertal namn, men förbindelsen dem emellan är okänd. Kanske har du lust att hjälpa till?

Shapur IV, högvärdig konung av Samarkand: är tyvärr avliden, och hör kanske inte hemma här. Intressant att veta är att han förvaras på ett block is i palatsets källarvalv. Varför? Ingen aning.

Visir Abu-Bakr: trots sin obrottsliga lojalitet är hans plan att smuggla ut sessorna tänkt att misslyckas, i alla fall delvis. Vad som sedan skett honom är mig okänt.

Prinsessorna Nadine och Ramira: de är intressanta spelpjäser, och ska helst framstå som två färgstarka karaktärer. Deras öde avgörs av vem som är intresserad av faderlösa prinsessor, och hur mycket. Duger de som gisslan, eller ska det till ett tvångsgifte eller två också?

Semal Ibn-Akal: en militärens man med ambitioner. Han skulle nog gärna vilja känna en kronas tyngd på sitt huvud, men frågan är om han till fullo vet vilket spel han har gett sig in i.

Giafar bin Yahya, palatsets Akhond och Yaghuth-kultens ledare: jag har ett erkännande att göra - Giafar ÄR Jafar, jag har bara förklätt honom lite. Han är helt klart ute efter makt, men kanske inte nödvändigtvis av den världsliga sorten.

Negel bin Nejd, hövding över beduinstammen Bani Truf: en rebell och en sticka i rumpan för vilken kung som helst. Frågan är vad han i det långa loppet förväntar sig att vinna i samarbetet med Al Nuaim.

Al Nuaim-stammens okände ledare: pakt med djävulen? Okänd identitet? Det här kan man ha hur roligt som helst med. En idé jag hade var att låta denne tillhöra en gammal och, vad man trott, utdöd konungadynasti - lite som Aragon, men mycket elakare.

Köpmannen Bey Mani Al-Taula: allierad? Bara så länge det gynnar hans syften. Det är inte säkert att han är vem han utgör sig för att vara. En inledande vän för vem förräderi kommer sig naturligt. Tanken var att låta honom ligga bakom att Abu-Bakrs rymningsplan misslyckas. Bey Mani opererar från ett mobilt karavanläger utanför Samarkand, och han har många resurser till hands. Han har helt klart en egen agenda i detta spel, men vilken?
----

Till sist så är detta äventyr systemlöst fram till nu. Här tar jag gärna emot hjälp - vilket spel/system tycker du passar bäst för ett scenario i denna stil. Egna preferenser spelar roll, så länge du motiverar dem.

Dimfrost

Special Circumstances
Re: Högt ärade Prins! (Äventyr i legendens Samarka

Jag tycker det här är apcoolt och det är verkligen synd att du inte har fått några svar. Babylon och Samarkand är några av världsalltets coolaste namn. Jag tror ni kommer att kunna få ihop en riktigt häftig berättelse.

Att välja regelsystem kan vara lite knepigt, för jag minns inte så mycket vad du föredrar. Hur lång är kampanjen tänkt att vara? Jag skulle nog vilja föreslå Solar System, regelsystemet från The Shadow of Yesterday som nu släppts separat (och bättre). Det lämpar sig för kampanjer där rollpersonerna utvecklas och blir bättre, och därmed krävs en längd på åtminstone tre-fyra spelmöten för det mesta. Dessutom är det centralt att det inte finns några övermäktiga fiender, att den svagaste kan slå den starkaste med tillräckligt mycket tur, och att det inte finns några motstånd som inte kan övervinnas med prat, list eller socialt manövrerande. Inga övermäktiga gudar (till exempel DoD-drakar) och inga monster (ointelligenta sådana, som man inte kan förhandla med) alltså.

Om detta passar in på hur ni har tänkt er kampanjen tror jag Solar System skulle fungera ypperligt.

(För ett oneshot skulle jag välja Natt över Haragada. :gremsmirk: )

Bunny

Crazy like a fool

"Jag tycker det här är apcoolt och det är verkligen synd att du inte har fått några svar. Babylon och Samarkand är några av världsalltets coolaste namn. Jag tror ni kommer att kunna få ihop en riktigt häftig berättelse."

Tack så mycket! Jag förväntade mig inte så många svar. Dels är min trådstart lite för lång, dels så kom SSK i vägen.

"Att välja regelsystem kan vara lite knepigt, för jag minns inte så mycket vad du föredrar."

Det spelar egentligen inte så stor roll, för passar systemet den här typen av berättelse så passar det mig med. Först tänkte jag på regelsystemet till Conan (d20), men kom sedan på att det egentligen inte skulle passa mig alls. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att köra HeroQuest regler, de är väldigt lätta att anpassa, men jag har inte tillgänglighet till dem*. Annars testar jag gärna nytt - jag läste om Sorcerer i någon annan tråd, men vet inte alls hur bra eller hur världsbundna de reglerna är.

Solar System verkar intressant. Finns det gratis att ladda ner så är det ett givet val! :gremwink: Eller ok, jag ska inte vara oresonlig - vart kan jag läsa mer om dem?

Jag tänkte på ert Haragada-spel också, men jag vet så lite om det. Är det samberättande så kommer det inte att fungera.

* Irriterande nog så säger sig en av mina spelare sig ha utgåvan med enbart reglerna, men han kan inte hitta dem!

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Bearnie said:
Solar System verkar intressant. Finns det gratis att ladda ner så är det ett givet val! :gremwink: Eller ok, jag ska inte vara oresonlig - vart kan jag läsa mer om dem?
Det här väl inte den allra mest informativa länken men ändock, hemsidan för de som gjort den här varianten (där man också kan beställa häftet för typ 70:- inkl. frakt): http://www.arkenstonepublishing.net/solarsystem

Det är alltså inte gratis att lada ner men... väldigt billigt? :gremlaugh:

Storuggla

Champion

"(där man också kan beställa häftet för typ 70:- inkl. frakt):"

Häfte? Vilket format är det?

Storuggla, that's a dealbreaker

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk

Storuggla said:
Häfte? Vilket format är det?
Det är som en korsning mellan en GURPS-bok och en instruktionsmanual till en ny video. Typ. US Letter, inget egentligt omslag eller så... Inget att ställa i hyllan alltså. Däremot perfekt för att tumma på och bläddra tills det syns att man verkligen haft nöje av spelet.

Dimfrost

Special Circumstances

Nu har ju Debbie redan länkat till Solar System så det slipper jag. Om Haragada är samberättande är lite oklart, mest beroende på att jag inte vet vad termen egentligen betyder. Men man kan ha en spelledare med huvudsakligt ansvar för den omgivande berättelsen i alla fall. :gremsmile:

Jag gillar vår nya version av Haragadareglerna som lämpar sig bra för engångsscenarion, men för kampanjspel är nog Solar System ungefär (minst) lika bra, åtminstone om man vill ha eller kan tänka sig förbättring av rollpersonerna.

Bunny

Crazy like a fool

Jag har nu köpt ett ex. Det fanns en länk till en längre utläggning om Shadows of Yesterdays regler, och jag tycker det låter intressant.

Bunny

Crazy like a fool
Blodbesudlade hemligheter (fortsatta tankar)

Det har gått lite mer än en vecka sedan jag postade denna tråd. Under tiden har konceptet utvecklat sig. I fredags damp Solar System ner i brevlådan, vilken jag nu har läst merparten av - det innebär också att äventyret har fått ett regelsystem, så tack för tipset! Jag har också sett om Aladdin; det är inte en jättebra film, men jag var intresserad av hur de handskades med Jafar, som ju är en minst sagt färgstark skurk.

Jag är omsider ganska nöjd med att inte ha alla förbindelser mellan äventyrets aktörer klar för mig, utan istället lämnas luckor som rollpersonernas bakgrunder och drivkrafter kan fylla.

Babylon har bytts mot Bagdad, för övrigt - ett intellektuellt och kulturellt maktcentrum, vars strålglans är mer samtida med Samarkand. Jag sörjer att jag inte kan låta rollpersonerna rida genom de magnifika Ishtar-portarna, men Bagdad tillfredsställer trots det min vurm för det orientaliska och det arabiska bättre.

Det finns en twist från Aladdin jag skulle vilja använda mig av: Där blir huvudpersonen så viktig och central just för att filmens antagonist tillåter honom att bli det - Aladdin är den oslipade diamanten, den ende som kan stiga ner i skattkammaren där lampan förvaras. Jag skulle vilja ha ett liknande förhållande mellan min Giafar och prinsen, där den förstnämnde vill hålla den senare i liv i syfte att utnyttja honom. Det blir en skön omväxling att inte alla är ute efter hans liv. Hemligheten ligger kanske i hans blod, för han är trots allt konungadynastins sista hopp. Här någonstans hittar vi fokuset för Giafars maktsträvanden, resultatet av han och Yaghuth-kultens idoga efterforskningar.

Det är till denna punkt jag kommit i mina tankegångar, och jag tar gärna emot förslag till hur jag kan utveckla detta ytterligare.