Nekromanti Hölster????

Gud_zilla

Veteran
Hur eller kan man ha vapen som spik-klubbor i hölster och finns det något sätt att bära och kunna dra ett stort svärd som Kragg svärdet från ryggen????? :gremconfused:

Krille

Super Moderator
"Hur eller kan man ha vapen som spik-klubbor i hölster"

Det är vanligare att de helt enkelt hänger i en rem någonstans.

"och finns det något sätt att bära och kunna dra ett stort svärd som Kragg svärdet från ryggen????? "

Inget praktiskt. Tvåhandssvärd är militära vapen som man normalt inte bär med sig annat än inför fältslag. I så fall har man dem lämpligen liggande över axeln. Annars slänger man upp dem på en kärra och låter trossen ta hand om dem.

Kragg är iofs ett undantag, för att de är så macho så att det svider. De kan mycket väl få för sig att bära sina svärd på ryggen, men då tar det ett tag att få fram det till stridsdugligt läge (ta ner paketet från ryggen, linda upp paketet, dra svärdet, kasta bort paketet, slåss). Behöver de slåss snabbt så har de knytnävar som potatissäckar, som det brukar heta.

Haha, Kragg har väll armar som räcker att dra upp ett kraggsvärdt från ryggen...

Annars kan man improvisera lite, sätta en skida uppochner, sätta en rem runt svärdet, sedan slå undan remmen, låta särdet glida ner och sedan vända på det?
Eller bära med sig en lite påk också...

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Hur gör William?

I "Braveheart" (jo det är ju förvisso bara en film men ändå) så springer ju William runt med ett tvåhandssvärd på ryggen och lyckas dra det i strid. Förvisso kanske inte alldeles för smidigt, men illa ser det inte ut. Han verkar ha ett "litet hölster", kan det ha något med det att göra?

Film är film jag vet, men detta är ju trots allt rollspel.

Drakvrede

Swordsman
Yippie-kay-jay, motherfucker...

I "Braveheart" (jo det är ju förvisso bara en film men ändå) så springer ju William runt med ett tvåhandssvärd på ryggen och lyckas dra det i strid. Förvisso kanske inte alldeles för smidigt, men illa ser det inte ut. Han verkar ha ett "litet hölster", kan det ha något med det att göra?

Tja, i Die Hard III lyckas Bruces karaktär "slir-omvända" en X antal ton tung lastbil i hög fart. Det kan jag berätta är helt omöjligt i verkliga livet, så du ska inte alltid lita på vad du ser på film, min vän... :gremwink:

MovinGalt

Warrior
Re: Yippie-kay-jay, motherfucker...

Tja, i Die Hard III lyckas Bruces karaktär "slir-omvända" en X antal ton tung lastbil i hög fart.

Det går iaf på Neotech! Ob5T6, så det så! :gremgrin:

Punger

Hero
Ekshärad, Värmland men bor numera i Norrköping.
Sa inte allt det var...

...lättare utan frågade snarare om det "gick". Som exempel tog jag William i "Braveheart", eftersom det åtminstone ser som han lyckas väl. Men eftersom det inte är någon som verkar gå med på det så får jag väl ta och ge mig. Att ha ett tvåhandssvärd på ryggen är helt enkelt ingen bra idé om man vill kunna dra det snabbt.

Demiurg

Warrior
Re: Godtagbart

På Björn Hellqvists sida står det någonstans om denna braveheartskida. Det står att den funkade var tredje gång eller nåt, om jag inte minns helt fel.

Men det är tillslut upp till SL/Spelaren att bestämma. Säger SL att det bara blir problem, och spelaren ändå vill bära svärdet på ryggen, då får han skylla sig själv om det tar tre rundor att dra svärdet och att han alltid har +Ob1T6 på allt han gör när han har svärdet på ryggen. Plus 1 Smärta i ryggont varje dag han promenerar omkring med det.

Gud_zilla

Veteran
"Hur eller kan man ha vapen som spik-klubbor i hölster"

"Det är vanligare att de helt enkelt hänger i en rem någonstans"

Var någon stans hade du tänkt dig?
Man brukar ju hänga vapen i bältet, men en morgonstjärna skulle antingen punktera din njure (om huvudet är upp) eller slå sönder ditt knä (om det hänger ner).

Jag har en spelare som är Kragg och han går omkring med en morgonstjärna, ett spjut och ett kraggsvärd (såklart).
Detta gör att han måste ha två vapen i hölster (eller dyligt) men vill ändå kunna ha tag i dom snabbt. Hur sjutton ska jag lösa det????

SL är mäktigare än svärdet

Phelan

Hero
En golfvagn och en caddy? Han kanske får inse att det är svårt (omöjligt) att ha alla tre snabbt tillgängliga och tänka om. Om han bär någon form av läderrustning eller bättre på bålen kan man kanske anta att en uppåtriktad morgonstjärna inte skulle skära in i köttet. Däremot får han nog välja bort spjutet eller svärdet om han inte har ett packdjur eller riddjur att förvara det på.

(Förresten, i vilken del av Sverige finns det kraggbarbarer?)

Glad Phelan

Arvid

Warrior
Re: Godtagbart

Även om det känns som om det "borde" gå att dra ett stort svärd ifrån ryggen så godtar jag att det inte alls är praktiskt. Antingen så får man vara extra stor eller så får man krångla, och William hade helt enkelt ett "trix"...

Lite angående trovärdigheten med Williams svärd etc i Braveheart. Jag läste på Björns svärdssida att vapnet han använder är från helt fel tidsepok... Kommer inte ihåg allt, ni kan ju läsa där om ni har lust.

Krille

Super Moderator
"Var någon stans hade du tänkt dig?"

På hästen? I trossen? På väggen?

Morgonstjärnor är krigsvapen. Man har med sig dem om det är krig, och då kan de lika gärna ligga i en vagn. Är det inte krig så går man inte omkring med krigsvapen.

"Morgonstjärnor är krigsvapen. Man har med sig dem om det är krig, och då kan de lika gärna ligga i en vagn. Är det inte krig så går man inte omkring med krigsvapen."

Så säger du rätt ofta har jag för mig. Jag undrar bara: vilka vapen är inte krigsvapen?

Mvh Victor Palm

I'll be back

Krille

Super Moderator
  • Är vapnet till för att mosa en motståndare i rustning? Morgonstjärnor är typiska sådana vapen. Om svaret är "ja" så är det ett krigsvapen.
  • Är vapnet såpass speciellt att det bara är praktiskt på slagfältet? Tvåhandssvärd och lansar är typiska exempel: tvåhandssvärd är till för att röja pikformationer, vilka bara finns på slagfält, och lansar används i kavallerichock, en taktik som bara används på slagfält. Om svaret är "ja" så är det ett krigsvapen.
  • Är vapnet förbaskat opraktiskt att bära med sig, om man inte har en häst, kärra eller annan företeelse som specifikt är till för att bära vapen och utrustning? Om svaret är "ja" så är det ett krigsvapen, och det släpas med stor sannolikhet av trossen.