Nekromanti Hörlurar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag funderar på att skaffa ett par hörlurar. Och eftersp, det finns folk på det här forumet som kan precis allting...

Mina önskemål:
- OK ljud. Jag är verkligen ingen audiofil, så om du är det kan du översätta "OK ljud" till "Står ut med precis hur dåligt ljud som helst". Jag ska liksom inte lyssna på så mycket mer avancerat än Spotify och Youtube.
- Gärna trådlösa, antingen med nån smart liten usb-dongel eller ännu hellre bluetooth.
- Gärna med möjlighet att också koppla in via 3.5"-utgång; jag tänker skaffa mig en klassisk kasettbandspelar-walkman snart.
- Bekväma. Jag fixar inte in-ear och ogillar snäckor, så jag antar att det blir klassiska hörlurar. Gärna lätta, men framför allt ska de vara sköna att ha mot pallet. Inte glida runt en massa heller bara för att man har en massa hår.
- Gärna snygga, men bekväma och funktionella är viktigare. Gärna minimalism, men precis lika gärna kitch.
- Pris en hyfsad bit under tusenlappen. En femhundring vore idealiskt.
- De ska kunna förvaras och tas med på ett bekvämt sätt. Ihopvikbarhet är alltså betydligt viktigare än, säg, ljudkvalitet.
- De behöver inte, men får gärna vara, ganska täta. Jag planerar inte att lyssna jättehögt.

Så har ni några att rekommendera?

Sereg_UBBT

Swashbuckler
jag skulle rekommendera att du kollar lite på head-fi.org, där finns många kunniga personer. Jag lurkade en del där innan jag bestämde mig vilka lurar jag skulle köpa (det blev ett par Audio Technica ATH-M50 (jättebra lurar som jag rekommenderar men lite över din budget)).

krank

Sereg said:
(jättebra lurar som jag rekommenderar men lite över din budget)).
Dessutom passar de jättedåligt med mina önskemål (ihopvikbarhet, trådlöshet etc)... =)

Det tips jag fått som passat bäst hittills är Jarl, som påpekade att om man filtrerar alla hörlurar på prisjakt.se genom mina kriterier så hittar man egentligen bara en enda modell - Logitech H800.

Jocke

Man med skägg
Koss porta pro är den lur som ger bäst ljud för minst pengar, enligt mig (som inte är nån audiofil) den klarar alla krav utom trådlös.

krank

Sereg said:
dom är ihopvikbara, för att vara over ear-lurar så är dom rätt smidiga.
Ja kolla, coolt. Synd på priset bara. Man kanske kan hitta billigare på ebay eller nåt. Å andra sidan är de fortfarande inte trådlösa... Orkar inte krångla med sladdar år 2012 om jag slipper =)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Du vet i alla fall vad du vill =) Jag köper mina hörlurar på Claes Ohlson för sjuttio spänn. De uppfyller sammtliga av dina punkter...

... förutom två: de är in-ear och de har sladd =(

Det är dyrt att ha standarder =)

krank

Rymdhamster said:
Det är dyrt att ha standarder =)
Jupp. Så brukar det vara med mig: Jag börjar med att fundera ut vilka behov jag har, och sedan konstaterar jag att det inte finns något som uppfyller dem =)

Brynolf

Dum fan
Vettiga trådlösa lurar för under 500 spänn är nog svårt att hitta. Visst, de låter apa, precis som du vill ha det, men problemet är ofta att de tappar signal och är känsliga för störningar. Jag köpte ett Ace headset för 600 spänn och det låter acceptabelt och sådär, men flera gånger om dagen tappar de kontakten med sändaren, trots att jag sitter en halv meter ifrån.

Sladd är gott.

Arfert

Facit
Glöm bra trådlöst för en femhundring. Väljer du sladd blir utbudet mycket större.

Du kan köpa vadsomhelst av AKG, Koss eller Sennheiser t.ex. Men LYSSNA på dem först! Med musik du gillar. Bra lurar alla, men olika karaktär.

Jarl

Hero
Arfert said:
Glöm bra trådlöst för en femhundring.
Eller för any money egentligen. Antingen är det bluetooth (med dess komprimering av ljudet och antagligen billig DAC i lurarna) eller så är det radio, som inte direkt badar i bandbredd och brus/störningsfrihet.

...men audiofili var ju inte vad krank var ute efter :gremsmile:

krank

Jarl said:
...men audiofili var ju inte vad krank var ute efter :gremsmile:
Exakt.

Ni kan tänka er att jag t.ex. aldrig någonsin bytt ut ett par hörlurar för att de haft dåligt ljud. Jag har överhuvudtaget inga standarder här, så länge ljudet typ inte bryts eller så. Så länge det inte bryts så är jag nöjd. Sen är det kul med lite bas ibland, men jag är nog den absoluta motsatsen till audiofil.

Om audiofili ska jämföras med typografi så är jag killen som använder Comic Sans till allting. Och som inte tycker att det är nån större skillnad mellan Arial och Helvetica.

Med andra ord: Dyra hörlurar är bara bortkastade pengar för mig, om det som gör dem dyra är att de har "bra ljud" =)

Troberg

Sinister eater
Mitt råd är att köpa billigt, de brukar ändå gå sönder ganska snart (speciellt om man, som jag, har dem när man skottar snö eller kör åkgräsklippare). Så, köp billigt och byt när de går sönder. Dollar Store har billiga, Kjell, Jula och ÖoB likaså.

En annan aspekt att beakta när man köper är att det är viktigt att det är lika många lurar som man har öron. Har man bara ett öra behöver man bara en lur, och har man tre eller fler så blir det klurigt att hitta vettiga lurar, då får man nog köpa flera och löda lite själv.

Edit: Man behöver inte löda själv om man har otypiskt många öron, det går också att få specialgjorda hos en professionell lurmakare, en så kallad lurendrejare. De kan dreja dig en uppsättning lura på ett kick, oavsett antal öron.