Nekromanti Hästar

k7e9

Hero
Ja den gamla monsterboken, Monster & Varelser finns den med i...
Jag vill också ha vilddjur och bruksdjur (det är typ den som kommer tvåa på listan över böcker jag vill ska släppas)...

Som redan sagts, den är en ridhäst, som kostar 750 silver...
Och har mer sty och tål än en vanlig ridhäst...

Vad det gäller att stridsträna hästen har jag ingen koll på om det krävs att man stridstränar sin stridshäst, eller om den redan är tränad...

Annchen

Veteran
En av mina spelare ville ha en stridshäst, men jag tyckte inte att det passade rollkaraktären och vägrade...

Stridshästar blir ganska tråkiga när hästen har ihjäl alla monster innan rollpersonerna hinner få in en enda träff. *suck* Inga mer stridshästar och inga mer jätteadliga jättestridiga barbarer för mina spelare längre!

Bra synpunkt det där med foderåtgången... Det kanske går att övertala en spelare att de inte alls vill ha en stridshäst egentligen utan att bara säga nej :gremelak:

Rakhori_UBBT

Veteran
Ja...jag skaffade en stridshäst till min krigarmagiker och i smyg undrar jag inte om min stridskonst är överflödig...har 15 i den och pållen har 14 i spark och gör massa mer skada än jag någonsin kommer göra.

Regmolar

Swashbuckler
Poängen är väl att du först måste lyckas med ett svårt slag mot Rida för att över huvud taget få den att anfalla?

Men, fortfarande, hästar gör MYCKET i skada....

Eva Florén

Swashbuckler
Smara - Stockholms län (7,5 km Edsbro, 20 km Knutb
Till att börja med så har jag inte läst alla åsikter här så ursäkta om jag upprepar saker som folk redan sagt - men here I go:

En häst bär liksom en människa en hyfsad vikt utan att knäa, vilket faktiskt visar sig i reglerna. Men nu ska ni komma ihåg följande resonemang.

Olle (människa, 170 centimeter, ca 75 kg) bär lätt upp sina egna kläder (eller hur?!), och då talar vi om upp till tio kilo (inklusive skor osv). Slänger vi på Olle en ryggsäck med ca 30 kilo i så känner Olle av det, eller hur? Så länge han bara promenerar. En rask marsch så börjar Olle bli trött av den extra vikten, speciellt om Olle inte tränat med extra vikt på benen. Ju mer han utsätts för vikten, desto starkare blir han - till en viss mental och fysisk gräns. Låt nu Olle slåss med ryggsäcken och helt plötsligt innebär vikten en oerhörd utmattningsfaktor... eller hur?! Prova själva, en fight oavsett teknik (svärd, stav, kampkonst eller liknande) blir oerhört mycket tyngre med en ryggsäck som väger nästan hälften av din egen vikt.

Till hästen. Ni kanske förstår varthän jag är på väg. Brandklipparen är en liten seg sk ridhäst. Han är van att bära en ryttare i de vanliga gångarterna (skritt, trav och galopp). Han arbetar dagligen (dvs man rider honom dagligen) och han får god tillgång på foder (kraftfoder som korn och havre mm som är motsvarande våra dagars pelletsfoder odylikt). Han är tränad för att bära vikten på sin rygg, under normala förutsättningar - dvs korta arbetspass i högre gångarter (trav och galopp) samt längre byggande skrittpass. Han har muskelkorsetten att bära sin ryttare (något som tar en längre tid att bygga upp) - en ryttare som med utrustning väger 75 kg (Olle), kläder ca 5-10 kg, sadel ca 6-15 kg dvs upp till 100 kg. All denna tyngd placeras ganska lång fram på hästen varför ryttaren jobbar med att få hästen att bära på alla fyra ben - inte bara frambenen vilket ofta händer, med slitage och skador som följd. Detta kräver att ryttaren faktiskt vet vad han/hon gör, en ovan ryttare kan utan problem skada sin häst.
Ok, VI har nu konstaterat att hästen bär en ryggsäck - ja ryttaren. En ryggsäck som om allt är ok ganska hyfsat hänger med i hästens rörelser - men trots det så är det en extra tyngd och kräver sin energi av djuret - precis som ryggsäckar har en tendens att göra.

Nå till skillnaden mellan ridhästen och stridshästen. Det har redan nämnts att stridshästen är mer explosiv i sin muskulatur så det tänker jag inte gå in på, att den är värdefullare än ridhästen har också framgått och det är de här faktorerna som spelar roll.
Stridshästen är inte bara ett framavlat kraftpaket, den är också tränad under längre tid än ridhästen och det är mycket av den träningstiden som gör djuret så värdefullt och varför man också sparade på dessa. En grov uppskattning i tidsåtgång kan skilja i utbildning av dessa djur med så mycket som femton års utbildning... ni ska alltså jämföra stridshästens utbildning med utbildningen av en väl tränad dressyrhäst, en väl utbildad akademiker (många år) eller annat som tar tid och det är inte frågan om utbildning som sker en gång i veckan - hästen tränas nästan dagligen i mer än ett tungt pass. TIll detta hör att den tränas i saker som många gånger strider mot dess natur - attackera i larmande strid, normalt sett flyr hellre en häst om den har möjlighet.

Problemet som jag tror uppstår i våra spel (oavsett om det är Eon eller andra spel) är att vi tar för givet att riddaren rider sin stridshäst jämt. Det finns få folkslag som inte har avbytarhästar i den verkliga världen under längre transporter. Att arméer på förflyttning förlorade djur räknade man med - något som också gjort trossar med extradjur och vagnar så oerhört viktiga. Jag har sett en del beskrivningar som jag kan förstå. Krigare som över långa resor lett sina hästar. Under maratonritter idag (tävlingar) så är ofta ryttaren lika vältränad som sin häst och leder denne medan hon/han springer vid sidan - allt för att spara sin häst. I vilda Westerns Ponyexpress och även andra kurirliknande företag (tidigare än westerneran) över hela världen så har man haft hästar stationerade som avbytare längs kurirtransporter.

Varför är alltså självklart, hästar kan visserligen bära stora tyngder över längre vägar. Men att spara på djurens ork har varit en stor faktor... :gremsmile:

Huruvida BF hos Eons hästar är riktigt rättvisande är svårt att säga, men jag anser nog att den är rimlig. Inte nog med att hästen ska bära ryttarens tyngd, den har en egen tyngd som den ska bära. Inte föraktlig är den heller. :gremsmile:

Mvh
Eva

Zire

Swashbuckler
Tack

Det där var en riktigt nyttig utläggning för en fullständigt rid-okunnig person som jag. Ryggsäcksliknelsen var lysande och det var första gången jag förstått skillnaden mellan en bra och en dålig ryttare.

Rakhori_UBBT

Veteran
Ja, det har du en poäng med! (hahahaha, jag har dålig humor men jag har rolig med den =) )
Men du har rätt, jag har förvisso 15 i rida med men det är mer tillförlitligt att träffa med min ryttarglav än få hästen att plantera hovarna i banditernas ansikte.