Nekromanti Ha! Jag fick sista Lemuriaboken!

anth

Vetefan
Jag var på SF-bokhandeln idag för att, på sedvanligt vis, göra mig av med min surt förvärvade lön.
Högst upp på önskelistan stod Lemuria.
Efter att ha gråtit en skvätt ficka jag köpa en av personalens egna undanlagda ex.

Efter att ha snabbläst boken i en hel timme kommer här en mycket kvalificerad recension: :gremlaugh:
(Chrull kommer senare med en både längre och djupare recension)

d20Modern på svenska
Det känns uppfriskande att läsa d20 på svenska, jag är iofs redan van vid Oldtimers översättninar, men det ska bli intressant att se vad personer som inte häckar på det här forumet tycker om det (hur jag nu ska få reda på det då jag själv bara häckar här).

30-tals stämningen
Här tycker jag att man lyckats bra, jag får iallafall en härlig "lemuria-stämning" när jag läser texten.

d20-regler
Tanken är att man ska använda grundklasserna från d20Modern-reglerna, sedan finns ett gäng tilläggsklasser som är anpassade till 30-talet: Camonista (trucker), Flygaräss, Gnist (radiotelegrafist), Rastreador (nybyggare), Sjöbjörn, Storviltjägare, Vindvandrare (urbefolkning).
Den regel som kommer vålla mest rabalder är att man inte får några HP:
Vid första graden så börjar man med lika många livspoäng som en fighter i DnD eller tough hero i d20Modern, sedan får man 1 livspoäng/grad.
De som tycker man får för mycket livspoäng i d20-spel jublar, övriga får helt enkelt husregla tillbaka till de ursprungliga reglerna med Hit Dice.

Personligen kommer jag nog använda ett mellanting som reserve points från Unearthed Arcana.
Reseve points finns beskrivna här och här

Ithaqua

Utsvulten Wendigo
Väntar med spänning på att få spela...

...planeringen för det är väl redan igång? :gremlaugh:

Skulle du i din eminenta rescension inte kunnat ha nämnt något om anledningen till spelets namn (Vad är förklaringen till landmassan Lemurias plötsliga uppdykande, etc? *S*) också?

Har förmodligen missat de trådarna.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Re: Väntar med spänning på att få spela...

Vad är förklaringen till landmassan Lemurias plötsliga uppdykande, etc?
Kontinenten Lemuria har legat på plats i många miljoner år, den dyker inte upp plötsligt. :gremsmile:

Mekanurg

30-tals stämningen
Här tycker jag att man lyckats bra, jag får iallafall en härlig "lemuria-stämning" när jag läser texten.
:gremsmile: Det är alltid kul att bli uppskattad. :gremsmile:

Rosen

Myrmidon

Kontinenten Lemuria har legat på plats i många miljoner år,

Mer specifikt utspelas den alltså i en alternativ 30-talsmiljö - en där Antarktis är utbytt mot den (mycket större) Lemuria, där teknologin är lite knepigare, och där Adolf inte lyckades bli führer i Tyskland.

--
Åke

anth

Vetefan

Som andra redan svarat så utspelar sig Lemuria på en alternativjord.
Kontinenten Lemuria är Antarktis som inte är helt nedfrusen.
Tiden är 1932 och det är "pojkboksstämning", tänk Biggles och Indiana Jones...
Förutom att geografin är annorlunda så är även historien det, nazisterna har t.ex. lyckats starta inbördeskrig i tyskland.

1932 är en mycket bra äventyrstid, men jag kan mycket väl tänka mig att man börjar redan någon gång i slutet av 1800-talet (League of Extrordinary Gentlemen) och håller på fram till mitten av 50-talet (Godzilla/The Thing/Atombombssprängningar).
Eller varför inte låta Lovecrafts Mountains of Madness finnas där? Mitt på Lemuria-kontinenten finns en "is-öken".

Jag kan inte lova något, men det är inte helt omöjligt att i nästa kampanj så finns det skogar nere vid antarktis...

Mekanurg

Lovecraft i Lemuria

Eller varför inte låta Lovecrafts Mountains of Madness finnas där? Mitt på Lemuria-kontinenten finns en "is-öken".
Det går utmärkt att knyta samma Lemuria med Call of Cthulhu eller Adventure d20. Lovecraftiansk skräck passar bra i djupa dimmiga barrskogarna eller på isöknen. (För att inte tala om 80-talsrullen The Thing. :gremcool:)

Rosen

Myrmidon

Eller varför inte låta Lovecrafts Mountains of Madness finnas där?

I synnerhet som det finns lämningar av en urgammal för-mänsklig civilisation på Lemuria, och det specificeras inte vad de egentligen var... (-:

--
Åke