Nekromanti Habana Frankenstein

Genesis

Ni dés ni maître
Habana Frankenstein
En friformsspelbok

Kuba. En paradisö av palmkrönta sandstränder, azurblå hav, charmiga femtiotalsbilar och handrullade cigarrer. Men under ytan döljer sig en fattig och förtryckt befolkning och en barskrapad statskassa. USA:s handelsembargo kväver den lilla östaten till döds. Kommunistregimen behöver ta till något för att klara livhanken och förhindra kontrarevolution. En inkomst. Samtidigt i resten av världen rullar västerländska makter ut regler och riktlinjer för att förhindra oetisk forskning. Vetenskapsmän och -kvinnor världen över känner sig bakbundna och övervakade. När så en dag Kubas regering byter överhuvud till den nytänkande och hemlighetsfulla Manuela Ortiz sätter hon genast igång en plan för att fylla på statskassan och få väst att än en gång se på den lilla önationen med oro i blicken. Hon bjuder in världens alla frustrerade forskare, vanvettiga vetenskapsmän och infernaliska ingenjörer på en fri och ledig solsemester. Här på Kuba kan de forska fritt, utföra sina ljusskygga experiment och samtidigt jobba upp en margaringlansig baconbränna. Allt utan restriktioner och övervakning från västerländska makter.

Men väst tänker inte stillasittande se på medan Kuba utvecklar domedagsvapen och genmanipulerade klonsoldater på löpande band. Snart kryllar Havanna av spioner och sabotörer. Varje underrättelsetjänst med självaktning har ett helt kompani solbrilleprydda agenter på plats, så hemliga att de knappt ens själva känner till vem de jobbar för. Och mitt i alltihop finns en befolkning som med oro undrar vilka konsekvenser maktspelet kommer att få för dem, men som samtidigt njuter av det inflöde av pengar som sipprar ned från storlirarnas bord. Endast de blekfeta blåögda turisterna som guppar i de turkosa vågorna är lyckligt ovetande om det dödliga spel som pågår runtomkring dem …

---

Jag är osäker på hur jag vill skriva min spelbok om Hongkong just nu, så för att bli varm i kläderna först tänker jag skriva en annan, enklare. Jag skriver den i en tråd, så får jag motivation att skriva vidare och kan få balla förslag från er.

Bassejr

Hero
Är det värkligen ett krav för storyn att ön ska vara just Kuba? jag skulle känna mig friare, i min trångsynthet, om det var en onämnd liten kommunistisk östat i det soliga havet vid ekvatorn.

Annars låter konceptet grymt intressant. Vilken position i berättelsen är det tänkt att spelarkaraktärerna ska ha? Amerikanska agenter, bybor med facklor och högafflar, de galna vetenskapsmännen själva, eller högt upppsatta politiker och affärsmän med ett finger med i maktspelet?

Genesis

Ni dés ni maître
  • En armé av identiska klonsoldater, genmanipulerade för att lyda den som håller i styrdosan och framodlade fullvuxna i bassänger fyllda med syntetisk fostervätska.
  • En bomb, tillräckligt kraftfull för att jämna en stad med marken, men så liten att den ryms i en hand.
  • Någon utför genetiska experiment på den berömda kubanska krokodilen …
  • JÄTTEROBOT
  • Nanorobotar som om de injiceras susar runt i blodomloppet och ger användaren superkrafter.
  • Ett emomorfiskt fält som kan förändra folks känsloläge.
  • Uppladdning av mänskliga medvetanden i robotkroppar.
  • Antigravitation
  • En apparat som kan plantera in falska minnen i hjärnan på någon medan de sover.
  • En maskin som kan byta plats på två människors medvetanden så att de hamnar i varandras kropp.
  • Ett zombievirus

Arfert

Facit
När utspelar sig det? Jag skulle nog placera det nånstans 1967-82. När Fidel fortfarande var en stjärna, maktmässigt, och Kuba hade muskler. Nutid känns Kuba så kört, liksom.

Bassejr

Hero
Arfert said:
När utspelar sig det? Jag skulle nog placera det nånstans 1967-82. När Fidel fortfarande var en stjärna, maktmässigt, och Kuba hade muskler. Nutid känns Kuba så kört, liksom.
Fast med plotten skulle det ju fungera att ha en ganska svag ö-nation. Alla resurser kommer ju från utländska investerare, och hela regimens drivkraft till att börja med de här vetenskapliga experimenten är ju att landet ligger riktigt skitigt till och behöver bli investerade i.

Fast det skulle nog fungera åt båda hållen. Det beror väl på om man vill ha mer av en Null State känsla, eller något mer fokuserat på kalla kriget.

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, jag hade nog tänkt mig en lite svagare önation. Mer fokus på galen vetenskap än på kalla kriget.

Men om jag ska flytta den från ett uttalat Kuba behöver jag ett nytt namn. Jag diggar ordet "loco", som i "galen vetenskap". Vad sägs om "El proyecto loco"? Eller kanske "Doctor Loco"? Eller så kan jag döpa den fiktiva önationen till "Umpoco" och kalla det för "Umpoco loco".

Cissi

Up to no good.
Jag tänker att ö-nationen sänker kostnaderna på semesterresor så att amerikaner och europeer får upp ögonen för semseterorterna på öarna. Denna import av turister är också perfekt grund för ofrivilliga och ofta omedvetande försökspersoner. Och visst är det så att en del turister försvinner spårlöst? Så mitt i turistparadiset och bland alla agenter och forskare rör sig oroliga anhöriga som söker svar.

Annars så pratas det om underliga sjukdomar som skördar liv i de fattiga områdena. Kropparna bränns och begravs omgående. Men... den döde vaknar sedan upp i något underjordiskt forskningslabb någonstans. Död för världen, med elektroder fästa på huvudet och nålar instuckna i armen.

--------

Vad sägs om hemliga bunkrar under vatten? Forskarna ser till att mata hajarna i området så att det alltid är stora stim av vasstandade fiskar i vattnet som skrämmer bort nyfikna dykare och snorklande turister.

Bassejr

Hero
Genesis said:
Ja, jag hade nog tänkt mig en lite svagare önation. Mer fokus på galen vetenskap än på kalla kriget.

Men om jag ska flytta den från ett uttalat Kuba behöver jag ett nytt namn. Jag diggar ordet "loco", som i "galen vetenskap". Vad sägs om "El proyecto loco"? Eller kanske "Doctor Loco"? Eller så kan jag döpa den fiktiva önationen till "Umpoco" och kalla det för "Umpoco loco".
Om ön heter Umpoco kan spelet kallas Umpoco Loco :gremsmile:

Vad kommer det här projektet leda till? En utgiven bok eller PDF, ett par kvällars underhållning för den som är kreativ, eller en samling äventyr? Jag skulle nog kunna tänka mig att betala för en bok med det här konceptet.

Genesis

Ni dés ni maître
Bassejr said:
Vad kommer det här projektet leda till? En utgiven bok eller PDF, ett par kvällars underhållning för den som är kreativ, eller en samling äventyr? Jag skulle nog kunna tänka mig att betala för en bok med det här konceptet.
Det här kommer inte att bli något stort. Tanken är att det ska bli en situationsgenerator. En instruktion för att skapa en intressant situation att spela ut i ett oneshotspel eller över ett par-tre sessioner max. Så som jag spelar finns det aldrig några äventyr, och sällan någon spelledare eller något "uppdrag" att lösa eller så. Det finns ett gäng roller med relationer till varandra i en instabil situation och så spelar man och låter det braka loss. Just nu gillar jag friform och intressanta tekniker, så jag kommer att spela det här utan någon egentlig spelmekanik. Man turas om att sätta scener, och om det uppstår en konflikt som behöver lösas så singlar man slant eller så. Det är möjligt att jag kommer att rekommendera några friformstekniker man kan använda i häftet, eller så låter jag folk spela hur de vill.

Genesis

Ni dés ni maître
  • En forskningsassistent som är orolig för vad projektet kommer att sluta i
  • Ett konsortium av investerare som tvivlar på projektets framtid
  • En spion som kommit för att ta reda på vad projektet egentligen går ut på
  • En hemlig auktion där massförstörelsevapen och ljusskygg vetenskap säljs till högstbjudande
  • En sabotör som skickats för att se till att projektet aldrig slutförs
  • En turist/familj som utsätts för projektets bieffekter/prov
  • En rival till forskaren som arbetar på ett konkurrerande projekt
  • En kinesisk spion som vill stjäla projektet
  • En hord med underhuggare (människor/robotar/radiostyrda gorillor)
  • En extravagant lönnmördare på uppdrag
  • En regeringstjänsteman med sina egna planer för projektet
  • En ägare till ett hotell som inte är vad det verkar vara
  • Någon från framtiden som kommit för att förhindra projektet
  • En korrupt lokal poliskommissarie som säljer sina tjänster till högstbjudande
  • En journalist på jakt efter sitt livs scoop
  • En ung idealist som ser projektet som mänsklighetens räddning
  • En terrorist som vill använda projektet för egna syften
  • En hämndlysten cyniker som letar efter sin nemesis

Man Mountainman

Storsvagåret
Genesis said:
Synd att inte Colombia är en kommunistisk önation, för annars är ju "Locolombia" så snyggt.

Genesis

Ni dés ni maître
Ja, det var ett riktigt snyggt namn. Det får jag ta och använda till något annat istället! Jag har beslutat att tona ned latinovinkeln. Spelet ska fortfarande utspela sig på en önation, men jag ska inte pusha så hårt på det. Med alla spioner och galna vetenskapsmän riskerar det att bli lite för mycket. Så nu kallar jag det bara "Projektet". Här är en framsida jag gjort:

Attachments

Cissi

Up to no good.
För att inte tala om vilka problem det blir under orkansäsong, speciellt den gången då ett forskningslabb totalförstördes och deras arbete släpptes lös av misstag!
* Virus
* Zombies
* Försöksdjur
* Radioaktivitet
* osv osv

Genesis

Ni dés ni maître
Bra idéer, men jag vet inte riktigt vad jag ska göra med dem. Texten som finns i den första posten kommer att vara den enda spelvälrdsbeskrivningen. Vad jag behöver mest är fler förslag på grejor till listorna. Jag tror att nästa lista kommer att vara en namnlista. Jag är osäker på om jag ska slänga med en lista med teknobabbel också.

Cissi

Up to no good.
Jag vet, jag blev så pepp på att bygga vidare en story. :gremblush:
Ta med till LinCon?

Genesis

Ni dés ni maître
Namnlista män
José Manuel Hernandez de Santo Domingo
Havana Joe
Doktor Lobotomo
Agent Azul
Aloysius Vanderbrug
Guiseppe Barbieri
Lluc Miquel Vilaró
Callixto Santillian
Johnny Mak
Chen Xuehuai
Hayato Yukimura
Bolívar Tsukino
Gideon Kokinos
El-Hashem
Muhammad Karimi
Ige Afolayan
Kato
Django
Nagendra Narang
Preecha
Mongkut
Bahram Attar
Tomislav Mihajlovic
Professor Theofilus
Diego Delafuente
Ezequiel Zambrano
Vibol Soun
Eguzki Ochoa
Njála Steinsson
Cemal Tilki
József Dali
Eustachio Abategiovanni

Namnlista kvinnor
Esmeralda la Loca
Chantal
Ivana Dimitrovich
Piaopiao
Elena De La Cruz
La Doctora
Amalia Zinfandel
Monserrat Picasso
Blanca Lamuerta
Brunilda Apostolov
Lola Gehenna
Agent Puma
Mimi Escargot
"La cocaracha"
Bonita LaGrande
Zoe Metaxas
Ghada Alfarsi
Éadaoin Ó Raghailligh
Onyeka Ihejirika
Pipra Rava
Angélique Richelieu
Ratree Metharom
Ziba Sherazi
Encarnita Castro
Biserka Dragic
Professor Bhattacharya
Chenda Chimera
Lorea Loyola
Aðalbjörg Ármansdóttir
Derya Aslan
Katalinka Gáspár

---

Har inte räknat om det är lika många. Kanske för många exotiska namn? Jag tänkte att det kommer folk från hela världen och plockade namn från alla möjliga ställen, men eftersom de flesta ställen är "exotiska" (=icke-europeiska) blev det som det blev. Men jag tycker inte att det gör något. Kanske borde det finnas fler roliga namn, dock?