Nekromanti Hacka Mouse Guard till Mecha Guardians

Möller

Hubert Hortlax
Jag har en smått bisarr idé till ett rollspel och vad bättre än att dela med sig av den på forumet?

Så vitt jag vet finns inga riktigt bra rollspel där rollpersonerna iklär sig mechas och slåss. Det är en brist som kanske kan rådas bot på genom att hacka Mouse Guard (mitt favoritspel just nu, som ni kanske märkt).

Jag tänker mig att ett mecha-spel ska uppfylla följande kriterier:

-Spelet ska vara lagom taktiskt och komplext; att mecka med sin mecha ska vara kul och ha inflytande i spelmekaniken.
-Din mecha ska vara cool och mäktig, men den får inte bli en über-problemlösare som gör allt motstånd meningslöst.
-Det ska finnas en tydlig skillnad mellan att sitta i sin stenhårda mecha och att springa runt med bara sin veka människo-kropp - och en anledning att ibland göra det senare.

Då tänker jag såhär:
Spelvärlden är post-apocalyptisk science-fiction-sak. Mänskligheten är undanträngd i städer, kanske underjordiska, på en värld av livsfarlig ödemark befolkad av enorma, muterade bestar. Det är långt mellan städerna men relationerna dem emellan är ändå ofta frostig, kampen om de än mer utspridda resurserna är hård. Ruinerna av den tidigare civilisationen är den enda rikedom som finns kvar - där har bland annat mechas hittats.

Mechas möjliggör resor i ödemarken. Få andra landfordon är mångsidiga nog att navigera alla hinder och att vara luftburen är inte att tänka på med elektriska syrastormar och what-not. Radio, satelliter etc. är opålitliga som bäst och mechas är helt enkelt det enda kommunikationsmedlet.

Rollpersonerna tillhör en liten grupp mecha-piloter i en av de större städerna; deras jobb är att utforska ödemarken, eskortera de få handelskaravanerna, försvara staden mot angrepp etc. Ibland måste det också agera diplomater med andra städer - något som inte alltid går att göra iklädd en enorm vapen-robot.
Detta speglar utsattheten i Mouse Guard; men istället för att en solig glänta är ett hinder så måste man i Mecha Guardians navigera en enorm saltöken. Och Mecha-piloterna fyller då gardets roll i MG, de har ett jobb att sköta vilket är schysst för SL.

Regelmässigt så behöver Mouse Guard byggas om med regler för mechas. En av de viktigaste grejerna här ska vara att utrusta sin mecha rätt; med olika vapen, försvar och annat praktiskt. Jag behöver spana in Torchbearer - deras utrustnings-slots kan vara något.

Det rätt abstrakta konfliktsystemet i Mouse Guard borde funka finfint med mechas - det är taktiskt så räcker och man slipper det i min mening aptrista pillandet med avstånd och rutnät etc. Ett problem är variationen i vapen etc. är aningen begränsad i MGs konfliktsystem; i Mecha Guardian ska det vara skillnad på att ha 3 lasrar eller bara 2 men istället också en missil-ramp.

Eftersom MG använder tärningspölar kan man inte hursomhelst slänga in mängder av bonusar - mer än 6-7 tärningar i en pöl blir lätt oregerligt. Jag tänker mig eventuellt viss resurshantering i konflikterna. Poäng aktivera olika system och vapen med och därmed boosta en handling.

Att (tillfälligt) slå ut motståndarens utrustning ska vara viktigare, vanligare och lättare än det är i Mouse Guard.

Tankar?

Andreas

Veteran
Rent spontant låter det ju som en jättebra idé att ta en ordentlig titt på Torchbearer när det kommer, något resurspillande blir det ju inte av i Mouse Guard. Har tyvärr inga direkta mekaniska tankar att bidra med, kanske kommer, men jag var lite nyfiken på vad du tänkt dig för storlek på de här plåtburkarna? Är det Pacific Rim, Lost Planet eller någonstans där emellan? :gremlaugh:

Xyas

Swashbuckler
Jag har ingen användbar input, då jag inte kommit loss och läst mitt mouse guard (fast jag kommer nog göra det nu), men jag tycker det låter tufft. Älskar Cthulhutechs koncept men hatar utförandet, och letat konstant efter ett regelsubstitut. Det här låter lovande om det går att få till resurspillande på ett bra sätt.

Möller

Hubert Hortlax
Stolp said:
Har tyvärr inga direkta mekaniska tankar att bidra med, kanske kommer, men jag var lite nyfiken på vad du tänkt dig för storlek på de här plåtburkarna? Är det Pacific Rim, Lost Planet eller någonstans där emellan? :gremlaugh:
Bra fråga! Jag är ju inte särskilt insatt i genren, vilket man kanske ska vara om man ska göra ett spel i den ....

Men hursomhelst, min tanke var väl att mechasarna (?) inte skulle vara särskilt stora. Tillräckligt så att piloten sitter ihopkrupen i torson, men inte mer alltså. Så 6 meter höga kanske?

Möller

Hubert Hortlax
Regelmässigt så:

Konflikter behålls relativt intakta från Mouse Guard. Man bildar team, sätter mål etc. Jag tror spelet ska tillåta (och uppmuntra) flera team per sida - vilket Torchbearer inte gör - samtidigt som jag nog snor Torchbearer-tänket där varje extra varelse på ett team lägger till på dispositionen. Flera team är framförallt för när man har många spelare, annars får ju varje spelare göra så lite.

Varje mecha ska nog ha ett antal slots att fylla med utrustning, säg att en normalstor (som rollpersonerna har) plåtniklas har 8 slots. Ger valmöjligheter men är hanterbart.

Grunden hämtas från Mouse Guards vapen. Missiler kanske motsvaras av Pilbågen i MG - eventuellt med modden att en missil-modul ger 1D6 men at man med två moduler kommer upp i pilbågens 2D6.

För att allt inte ska vara vapen (för det kommer inte funka) tänker jag mig att man kan fylla sina slots med moduler som t.ex. sänker skada man tar, låter en lägga till extra hjälptärningar vid vissa handlingar eller negerar motståndares utrustning. (Just det sista finns ju redan i MG)

Dessutom tänker jag att man har någon form av resurs, typ energi - ungefär som focuspoängen i Warmachine. Detta är alltså individuella poäng som varje deltagare har/kan ha, inte som dispositionen som är gemensam för teamet. Poängen används för att aktivera (vissa av) sina moduler. På så vis kan man undvika att för bra utrustning (för att förbättra sin mecha ska vara viktigt) krashar tärningspöl-systemet med för många tärningar.

Conditions behöver såklart delas upp i två; för rollpersonen och för hens mecha.

För rollpersonen behövs inte så många, jag tänker mig Angry, Exposed (utsatt för diverse omild behandling; syrastormar, strålning etc.) och Injured.

Mechan däremot tänker jag mig Worn (motsvarar typ Hungry&Thirsty, lätt att fixa och inte så hindrande), Overheated (sänker energin inför en konflikt, bl.a.), Low on Ammo (påverkar vissa vapen), Damaged samt Disabled.

Andreas

Veteran
Vad spännande att du vill hacka om spelet till en genre du är obekant med, är det ungefär som krank som gör spel han själv inte vill spela (rätta mig om jag har fel krank.. :gremlaugh: )?

Tycker det låter som om du har mycket kul idéer. Att blanda in lite Warmachine kan heller aldrig vara fel! Hojta till om du får till en prototyp så kan vi ju alltid provspela.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Murkla said:
Men hursomhelst, min tanke var väl att mechasarna (?) inte skulle vara särskilt stora. Tillräckligt så att piloten sitter ihopkrupen i torson, men inte mer alltså. Så 6 meter höga kanske?
Coolt. Det finns inte så jättemånga mechavarianter där man just sitter ihopkrupen; annars brukar det mest vara antingen mechasuits (2-3 meter, människans armar i robotens armar etc) eller mechs/mechas (mer som fordon, man sitter i en cockpit).

Nåt sånt?? Eller mindre?

Hurdan design hade du tänkt dig? Mechwarrior (vandrande stridsvagnar; cockpits med ben, tydlig fordonskänsla) eller mer anime (stora humanoider; mer känsla av "plåtjätte" eller Transformers)?

krank

Murkla said:
För att allt inte ska vara vapen (för det kommer inte funka) tänker jag mig att man kan fylla sina slots med moduler som t.ex. sänker skada man tar, låter en lägga till extra hjälptärningar vid vissa handlingar eller negerar motståndares utrustning. (Just det sista finns ju redan i MG)
Det här med extra hjälptärningar; antar att det kan vara lite vad som, eller? Jag är helt obekant med Mouse Guard. Men det finurliga med mechas är ju att precis som med cybernetik i cyberpunk kan man ju ha utrustning som tillför funktionalitet, inte bara förbättrar. Jumpjets för höga hopp eller rentav flygförmåga, extra ben för mer stabilitet, detektorer för det ena eller det andra, elektroniska störningssystem, extra plats för passagerare, borrar eller andra verktyg...

EDIT: Allra lyckligaste blev jag såklart om man själv fick välja grundskal (med t.ex. olika mängd energi och olika antal slots på olika kroppsdelar... Eller åtminstone olika grund-utseenden). Jag tror byggandet och meckandet och individualiserandet är viktigt, men då blir det också viktigt att det inte finns Ett Perfekt Sätt att bygga sin mech, utan att man får göra avvägningar.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Coolt. Det finns inte så jättemånga mechavarianter där man just sitter ihopkrupen; annars brukar det mest vara antingen mechasuits (2-3 meter, människans armar i robotens armar etc) eller mechs/mechas (mer som fordon, man sitter i en cockpit).

Nåt sånt?? Eller mindre?
Hm, ja, ditt exempel såg inte så dumt ut. Nog med utrymme för en liten cockpit i torson med huvudet upp i mechans huvud.

krank said:
Hurdan design hade du tänkt dig? Mechwarrior (vandrande stridsvagnar; cockpits med ben, tydlig fordonskänsla) eller mer anime (stora humanoider; mer känsla av "plåtjätte" eller Transformers)?
I likhet med Mouse Guard ska man i Mecha Guardians utmanas av mer än våldsamma varelser. Resor, utforskning av ruiner etc. ligger också inom spelet.

Därmed tänker jag mig att mechsen behöver vara rätt flexibla - och vad mer flexibelt än människokroppen? Inte så särskilt fordonslika alltså.

krank

Murkla said:
Därmed tänker jag mig att mechsen behöver vara rätt flexibla - och vad mer flexibelt än människokroppen? Inte så särskilt fordonslika alltså.
Mer flexibelt än människokroppen = en förbättrad människokropp =)

OK, några bilder att kolla på:

Neon Genesis:
http://www.cosplayisland.co.uk/files/costumes/3657/32384/eva01.jpg

Gasaraki:
http://glyphpress.com/xfer/gasaraki.jpg

Mechwarrior:
http://th05.deviantart.net/fs70/PRE/f/20...ord-d32q1rr.jpg
http://fc00.deviantart.net/fs70/i/2010/146/6/c/MechWarrior_4_Cauldron_Born_by_Mecha_Master.jpg

Full Metal Panic:
http://files.myopera.com/illithid2003/albums/1539381/arx-8.jpg

Gundam:
http://www.desmondchieng.com/wp-content/uploads/RX-93-v2-Hi-Nu-Gundam-custom-build-15.jpg
http://images.wikia.com/gundam/images/archive/5/5d/20101223131421!GN-001_Gundam_Exia.jpg

See anything you like? Personligen föredrar jag nog Gasaraki eller Mechwarrior, men vill du inte falla i fordonsspektrat kanske något mer Full Metal Panic / Gundam kan funka? Eller sikta mer på typ som film-transformers fast mindre och med pilot?

Jag gillar tanken på att slåss mot stora monster. Har funderat på ett slåss-mot-stora-monsterspel några gånger. Hur hanteras sådant i MG? Jag har fått för mig att man slåss mot övermäktiga fiender där ibland.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Det här med extra hjälptärningar; antar att det kan vara lite vad som, eller? Jag är helt obekant med Mouse Guard. Men det finurliga med mechas är ju att precis som med cybernetik i cyberpunk kan man ju ha utrustning som tillför funktionalitet, inte bara förbättrar. Jumpjets för höga hopp eller rentav flygförmåga, extra ben för mer stabilitet, detektorer för det ena eller det andra, elektroniska störningssystem, extra plats för passagerare, borrar eller andra verktyg...
Vapen i Mouse Guard har effekter som kan delas in i två olika typer. Det enklaste är att ge bonustärningar eller ibland avdrag på specifika handlingar. (Konflikter i MG är rätt abstrakta, allt görs inom de fyra handlingarna Attack, Defense, Feint och Maneuver)

Eller så kan de förändra hur handlingar interagerar mot varandra. Kanske att din Attack-handling räknas som versus (istället för independent) mot en Attack men som independent mot en Maneuver. MG använder detta för att representera längd/räckvidd på vapen.

Den senare varianten fungerar fint för olika vapensystem i Mecha Guardian. Nävar/närstridsvapen, lasrar och missiler har olika räckvidd.

En jumppack kan kanske ge en extra tärning på Maneuever (och även på lämpliga hinder utanför konflikter, såsom att klättra upp i en skyskrapa) medan EMP-moduler i knytnävarna ger bonus på Attack.

Det jag specifikt menade med hjälptärningar är dock att MG har ett mycket simpelt system för att hjälpa en annan rollperson (eller SLP). I ett team i en konflikt turas man om med att utföra handlingar - men som inte utför handlingen kan hjälpa genom att beskriva sitt assisterande och räcka över en hjälptärning. I Mecha Guardians tänkte jag att vissa moduler (och energi-spenderande) ska låta en ge mer än en hjälptärning på vissa handlingar.

(Det fina med MGs system med handlingar och bonusar på dem är att det blir taktiskt, lite sten-sax-påse men också aningen självbalanserande. Ett vapen som ger en häftig bonus på Maneuver vill man såklart utnyttja, men motståndaren lär ju förutse och utnyttja att du spelar just en Maneuver)

krank said:
EDIT: Allra lyckligaste blev jag såklart om man själv fick välja grundskal (med t.ex. olika mängd energi och olika antal slots på olika kroppsdelar... Eller åtminstone olika grund-utseenden). Jag tror byggandet och meckandet och individualiserandet är viktigt, men då blir det också viktigt att det inte finns Ett Perfekt Sätt att bygga sin mech, utan att man får göra avvägningar.
Hm, ja. En perfekt mech ska man såklart undvika. Delvis finns en lösning i att utmaningarna är varierade; du slåss både mot ödemarks-monster och andra mechas samt behöver övervinna andra sorters hinder i ödemarken.

Gällande olika chassins med olika energi och slots så vet jag inte. Det blir genast mycket, mycket mer att balansera och fundera på. Men det är tänkbart.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
See anything you like? Personligen föredrar jag nog Gasaraki eller Mechwarrior, men vill du inte falla i fordonsspektrat kanske något mer Full Metal Panic / Gundam kan funka? Eller sikta mer på typ som film-transformers fast mindre och med pilot?
Jag gillar också ditt Gasaraki-exempel. Jag har lite svårt för manga-estetiken i t.ex. Gundam, lite skitigare och mer praktiskt är nog vad jag vill ha.

krank said:
Jag gillar tanken på att slåss mot stora monster. Har funderat på ett slåss-mot-stora-monsterspel några gånger. Hur hanteras sådant i MG? Jag har fått för mig att man slåss mot övermäktiga fiender där ibland.
Ja, i MG slåss man definitivt mot övermäktiga fiender ibland.

Detta hanteras med samma konfliktsystem som allt annat, men med delvis andra färdigheter än strid med möss. Djuren har väldigt höga värden i det de rullar i, så det är sällan enkla strider. Dessutom finns en närings-kedja att ta hänsyn till, djur som är betydligt större än möss kan man inte döda - bara driva iväg eller motsvarande. Man kan dock döda riktigt stora djur med andra sorters konflikter - bygga gigantiska fällor eller leda hela fälttåg av möss mot t.ex. en varg.

Ett problem med MGs system är att det väldigt starkt gynnar den sida i en konflikt som har flest team. En stor rollpersonsgrupp, 4 stycken, bildar två team men en grävling kan bara bilda ett team och ligger då i underläge. Det går att lösa, jag ska fundera på vad som blir bäst i Mecha Guardian.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Murkla said:
Jag gillar också ditt Gasaraki-exempel. Jag har lite svårt för manga-estetiken i t.ex. Gundam, lite skitigare och mer praktiskt är nog vad jag vill ha.
Om Gasaraki hade handlat mer om sand i roboten och mindre om esoterika så hade det varit världens bästa real robot-serie eller nåt... men mechan är ju lika fin oavsett.

För en lite mer skitig apporach till Gundam så kan jag rekommendera 08th MS Team, en serie på bara 8 avsnitt. Där blir de smutsiga och går sönder och sånt.

krank

DeBracy said:
Om Gasaraki hade handlat mer om sand i roboten och mindre om esoterika så hade det varit världens bästa real robot-serie eller nåt... men mechan är ju lika fin oavsett.
Absolut!

DeBracy said:
För en lite mer skitig apporach till Gundam så kan jag rekommendera 08th MS Team, en serie på bara 8 avsnitt. Där blir de smutsiga och går sönder och sånt.
Japp, den är riktigt najs. Den var den första jag såg. Sen sökte jag upp den första serien... Och oj vilken besvikelse.

Det FINNS ju snyggt designade mechas i Gundamverse. De får bara sällan vara med. Det är mest de där samuraj/shredder-botsen som är med jämt.

Andreas

Veteran
Jag skulle vilja slå ett litet slag för Lost Planets mechs då jag tycker de är väldigt charmiga, inte överdrivet stora och inte särskilt Gundam. :gremsmile:

Exempelbild

Möller

Hubert Hortlax
Jag funderar på färdigheter.

Mouse Guard har en rätt gedigen färdighetslista, det är ett tradspel trots allt. Det är några våldsamma färdigheter (Fighter, Hunter), en hoper vildmarksfärdigheter (Pathfinder, Scout, Weather Watcher etc.) och tre sociala färdigheter. Resten är mest hantverksfärdigheter som kommer i spel ibland men generellt inte är enormt viktiga.

De sociala går enklast att behålla intakta. Hantverksfärdigheterna behöver såklart förändras och antalet lär krympa men vissa känns rimliga (typ Hacking).

Det svåra är hur man interagerar med mechan och vidare med världen. Allt kan inte bara vara Pilot. Nä.

Det behövs ett antal "vildmarksfärdigheter", även om de kanske kan bli färre. Och så några att använda i strid (men de behöver inte direkt vara våldsamma, i MG fungerar Loremouse (kunskap om djur) till vissa handlingar i strid med djur).

Och det behövs mer än en skill för att laga och fixa med mechan. Att bli av med conditions i MG kräver mer än en skill; Health för Tired och Injured, Will för Angry och Sick. Healer går också att använda för några.

krank

Hantverk: Cybernetik (finns sånt?), bygga tekniska prylar kanske? Vet inte riktigt vad man gör med hantverken i MG...

Mecha: Hm. Jag tänker mig att man kan börja med att separera Pilot från Vapensystem. Sedan kanske man vill ha en för att hantera till exempel jumpjets, eller en specialskill för närstrid i mecha? Det lär ju vara lite annorlunda mot för att stå på lite avstånd i en vandrande tank och dundra iväg raketer menar jag.

Möller

Hubert Hortlax
krank said:
Hantverk: Cybernetik (finns sånt?), bygga tekniska prylar kanske? Vet inte riktigt vad man gör med hantverken i MG...
Cybernetik kan absolut finnas. Kanske även en skill för bioniska inplantat.

Hantverks-skillsen i MG är ibland användbara ute på äventyren. Carpenter för att bygga en bro eller Harvester för att skaffa rejält med mat. Rätt ofta används det för sidogrejer när spelarna driver själva; Zimith har gjort det som ett mål att hans gardist Sibyl ska konstruera ett armborst.

krank said:
Mecha: Hm. Jag tänker mig att man kan börja med att separera Pilot från Vapensystem. Sedan kanske man vill ha en för att hantera till exempel jumpjets, eller en specialskill för närstrid i mecha? Det lär ju vara lite annorlunda mot för att stå på lite avstånd i en vandrande tank och dundra iväg raketer menar jag.
Problemet är att strid i Mouse Guard är väldigt abstrakt, avstånd och olika vapen etc. hanteras som lite specialeffekter du får - men allt faller under färdigheten Fighter (eller Hunter som du slåss mot möss).

Det är inte säkert att det behöver vara så, jag känner ett behov att att se hur Torchbearer löst det (för rent intuitivt känns det viktigare hur man slåss där).

Just Pilot och Vapensystem kan vara en bra uppdelning, den föra för Maneuver och kanske Defense medan den senare används till Attack och Feint. Typ.

krank

Murkla said:
Just Pilot och Vapensystem kan vara en bra uppdelning, den föra för Maneuver och kanske Defense medan den senare används till Attack och Feint. Typ.
Mjo. Kan man ha mechaskills för annat än strid? Gör man annat än att slåss? Kan det finnas navigationsskills, klättra-med-mechaskills?
Äh, jag vet inte. Eftersom jag har typ noll erfarenhet av MG så famlar jag ju bara i mörkret.

Andreas

Veteran
Man gör mycket annat än att slåss! Pathfinder och Scout är två av de viktigaste skillsen, och de går ut på att hitta vägen respektive hitta saker. :gremlaugh: Så navigationsskills känns ju helt klart givet.

Att hitta på olika skills för att bli av med conditions borde ju gå om man slog några kloka huvuden ihop.. Mechanic känns ju solklar, sen borde man kanske ha några skills för t ex data- respektive vapensystem? Sådana här skills kanske är lättare att mecka ihop efter att man vet vad det finns för conditions?