Möller
Hubert Hortlax
- Joined
- 28 Sep 2008
- Messages
- 3,202
Jag har en smått bisarr idé till ett rollspel och vad bättre än att dela med sig av den på forumet?
Så vitt jag vet finns inga riktigt bra rollspel där rollpersonerna iklär sig mechas och slåss. Det är en brist som kanske kan rådas bot på genom att hacka Mouse Guard (mitt favoritspel just nu, som ni kanske märkt).
Jag tänker mig att ett mecha-spel ska uppfylla följande kriterier:
-Spelet ska vara lagom taktiskt och komplext; att mecka med sin mecha ska vara kul och ha inflytande i spelmekaniken.
-Din mecha ska vara cool och mäktig, men den får inte bli en über-problemlösare som gör allt motstånd meningslöst.
-Det ska finnas en tydlig skillnad mellan att sitta i sin stenhårda mecha och att springa runt med bara sin veka människo-kropp - och en anledning att ibland göra det senare.
Då tänker jag såhär:
Detta speglar utsattheten i Mouse Guard; men istället för att en solig glänta är ett hinder så måste man i Mecha Guardians navigera en enorm saltöken. Och Mecha-piloterna fyller då gardets roll i MG, de har ett jobb att sköta vilket är schysst för SL.
Regelmässigt så behöver Mouse Guard byggas om med regler för mechas. En av de viktigaste grejerna här ska vara att utrusta sin mecha rätt; med olika vapen, försvar och annat praktiskt. Jag behöver spana in Torchbearer - deras utrustnings-slots kan vara något.
Det rätt abstrakta konfliktsystemet i Mouse Guard borde funka finfint med mechas - det är taktiskt så räcker och man slipper det i min mening aptrista pillandet med avstånd och rutnät etc. Ett problem är variationen i vapen etc. är aningen begränsad i MGs konfliktsystem; i Mecha Guardian ska det vara skillnad på att ha 3 lasrar eller bara 2 men istället också en missil-ramp.
Eftersom MG använder tärningspölar kan man inte hursomhelst slänga in mängder av bonusar - mer än 6-7 tärningar i en pöl blir lätt oregerligt. Jag tänker mig eventuellt viss resurshantering i konflikterna. Poäng aktivera olika system och vapen med och därmed boosta en handling.
Att (tillfälligt) slå ut motståndarens utrustning ska vara viktigare, vanligare och lättare än det är i Mouse Guard.
Tankar?
Så vitt jag vet finns inga riktigt bra rollspel där rollpersonerna iklär sig mechas och slåss. Det är en brist som kanske kan rådas bot på genom att hacka Mouse Guard (mitt favoritspel just nu, som ni kanske märkt).
Jag tänker mig att ett mecha-spel ska uppfylla följande kriterier:
-Spelet ska vara lagom taktiskt och komplext; att mecka med sin mecha ska vara kul och ha inflytande i spelmekaniken.
-Din mecha ska vara cool och mäktig, men den får inte bli en über-problemlösare som gör allt motstånd meningslöst.
-Det ska finnas en tydlig skillnad mellan att sitta i sin stenhårda mecha och att springa runt med bara sin veka människo-kropp - och en anledning att ibland göra det senare.
Då tänker jag såhär:
Spelvärlden är post-apocalyptisk science-fiction-sak. Mänskligheten är undanträngd i städer, kanske underjordiska, på en värld av livsfarlig ödemark befolkad av enorma, muterade bestar. Det är långt mellan städerna men relationerna dem emellan är ändå ofta frostig, kampen om de än mer utspridda resurserna är hård. Ruinerna av den tidigare civilisationen är den enda rikedom som finns kvar - där har bland annat mechas hittats.
Mechas möjliggör resor i ödemarken. Få andra landfordon är mångsidiga nog att navigera alla hinder och att vara luftburen är inte att tänka på med elektriska syrastormar och what-not. Radio, satelliter etc. är opålitliga som bäst och mechas är helt enkelt det enda kommunikationsmedlet.
Rollpersonerna tillhör en liten grupp mecha-piloter i en av de större städerna; deras jobb är att utforska ödemarken, eskortera de få handelskaravanerna, försvara staden mot angrepp etc. Ibland måste det också agera diplomater med andra städer - något som inte alltid går att göra iklädd en enorm vapen-robot.
Mechas möjliggör resor i ödemarken. Få andra landfordon är mångsidiga nog att navigera alla hinder och att vara luftburen är inte att tänka på med elektriska syrastormar och what-not. Radio, satelliter etc. är opålitliga som bäst och mechas är helt enkelt det enda kommunikationsmedlet.
Rollpersonerna tillhör en liten grupp mecha-piloter i en av de större städerna; deras jobb är att utforska ödemarken, eskortera de få handelskaravanerna, försvara staden mot angrepp etc. Ibland måste det också agera diplomater med andra städer - något som inte alltid går att göra iklädd en enorm vapen-robot.
Regelmässigt så behöver Mouse Guard byggas om med regler för mechas. En av de viktigaste grejerna här ska vara att utrusta sin mecha rätt; med olika vapen, försvar och annat praktiskt. Jag behöver spana in Torchbearer - deras utrustnings-slots kan vara något.
Det rätt abstrakta konfliktsystemet i Mouse Guard borde funka finfint med mechas - det är taktiskt så räcker och man slipper det i min mening aptrista pillandet med avstånd och rutnät etc. Ett problem är variationen i vapen etc. är aningen begränsad i MGs konfliktsystem; i Mecha Guardian ska det vara skillnad på att ha 3 lasrar eller bara 2 men istället också en missil-ramp.
Eftersom MG använder tärningspölar kan man inte hursomhelst slänga in mängder av bonusar - mer än 6-7 tärningar i en pöl blir lätt oregerligt. Jag tänker mig eventuellt viss resurshantering i konflikterna. Poäng aktivera olika system och vapen med och därmed boosta en handling.
Att (tillfälligt) slå ut motståndarens utrustning ska vara viktigare, vanligare och lättare än det är i Mouse Guard.
Tankar?