Nekromanti Hackmaster, bra?

Eltarion

Veteran
Undrar om Hackmaster är bra? Vilka raser finns där i standard böckerna man kan spela?
Tänkte det kunde vara något att skaffa nu då jag såg att Tradition hade köpt 3 betala för 2.

Ge mig gärna lite personlig feedback om spelat.

Staffan

Myrmidon
Jag har inte spelat det, bara läst böckerna, men i princip är Hackmaster gamla AD&D (1st/2nd ed) med volymen uppskruvad till 12 och lite fler regler. Det finns de som gillar spelet starkt (antagligen mest folk som gillade gamla AD&D och inte gillade ändringarna i nya versionen), men själv är jag inte såå överförtjust i det.

Nämnas kan att spelet som helhet är tokdyrt, på grund av att det använder åtta monsterböcker. Fast enligt uppgift har de gett ut en "hacklopedia field manual" som har med de viktigaste monstren, så man kanske skulle skaffa den till att börja med i stället för de åtta riktiga hacklopedierna.

Angående raser så finns det, om jag minns rätt:
Human
Dwarf
Halfling
Gnome
Gnome Titan
Gnomeling (korsning mellan halfling och gnome)
Elf
Elf, dark
Elf, grunge
Elf, half
Pixie-fairy
Half-orc
Half-ogre
och säkert nån till jag glömt.

Eltarion

Veteran
Ok, tackar för infon.

Spelar just nu själv D&D 3rd men börjar tröttna på det, så såg jag Hackmaster mer som ett alternativ.
Hört att det ska vara rätt likt Ad&d och de gamla TSR prylarna, så det verkar intressant, btw hur räknas AC i Hackmaster är det upp eller ner?

Sabelkatten

Swordsman
btw hur räknas AC i Hackmaster är det upp eller ner?
Som i AD&D, lågt är bra. De flesta regler verkar vara (A)D&D eller tillägg till det.

Jag gillar inte någon version av D&D, men däremot så verkar kampanjinformationen som finns till Hackmaster riktigt intressant... I ett nummer av KotDT fanns det med ett kapitel som ströks ur regelboken av platsbrist: "Hur man startar ett nytt län". Det var ett halvdussin A4, med detaljer såsom hur mycket man måste betala folk från olika samhällsklasser för att de skulle flytta till ens nya förläning!

/Henrik

Staffan

Myrmidon
Hört att det ska vara rätt likt Ad&d och de gamla TSR prylarna
Det kan bero på att det är en direkt ättling till AD&D - Kenzer skaffade sig en licens från WOTC. Om jag inte missminner mig så ger deras licens dem rätt att göra Hackmaster-versioner av samtliga icke-Forgotten Realms-prylar som gjorts till AD&D eller pre-3e D&D. Många av de saker de gett ut är Hackversioner av gamla (A)D&D-saker. Till exempel: Keep on the Borderlands blev Little Keep on the Borderlands, Against the Giants blev Annihilate the Giants, Complete Wizard's Handbook blev Spellcaster's Guide to Wurld Domination, Ravenloft blev Robinloft, och så vidare. Jag tror de har gjort en eller två "nya" saker (Slaughterhouse Indigo), men i princip är det en remake på AD&D.