Nekromanti Hadarlon och byar i Mundana

dream

Hero
Jag har på senaste tiden funderat en hel del på befolkningstäthet och demografi i Mundana, och det är visst och sant att världen till en del är drabbad av det välkända "fantasydemografiproblemet", alltså att länderna är relativt öde. Detta är dock helt ok enligt mig, då det ger en bättre stämning när rollpersonerna kan vara lite ensamma, och ödsligt liggande stugor är ganska "hemtrevliga"...

Jag har i alla fall suttit och pillat lite på en detaljkarta över Hadarlons skogar i Soldarn. Jag utgick från Riddaren, det faktum att Hadarlons Skogar bör innehålla runt 2000-3000 innevånare förutom de som bor i staden, samt tesen att byar ligger där röjd mark finns eller längs de stora vägarna/havet. Dessutom använde jag mig av informationen om att det lär finnas runt 70 baronier i Soldarn. Kartan är biforgad. Möjligen finns här lite väl många byar, och ett eller annat baroni för mycket, men men...

Frågan är hur mycket nytta man har av att detaljerat beskriva spelvärden så här. En sak är i alla fall säker, Soldarn är inte så tomt som man tror...

Kommentarer och feedback önskas förstås! :gremwink:

dream

Hero
Namn i soldarn, lista

Soldarn är ganska lätt. Jag tog en atlas, bläddrade till registret, och plockade alla förstavelser resp. efterstavelser som jag tykte passande. Sedan är det bara att kombinera ihop...
Listan:
Förled ändelser
Abbe a
Ack an
Agg berga
Al bita
Ale bo
Backa borg
Banke bränna
Berg by
Bjär bäck
Björne bäcka
Bred bäcken
Bysk böke
Båt dal
Bäck dala
Böke del
Dag e
Dagg ek
Dal eke
Deg en
Dock et
Dy fall
Död fallet
Ed fera
Egg fjärd
Ek fors
Elds glänte
Ene gyl
Ers gylet
Fager hammar
Fall havret
Far heden
Fjelie hem
Fjäle hus
Fjärd hög
Fly höjden
Forne jorm
Fåk kall
Fä klinten
Föla kull
Gadd kulla
Galde la
Galdet laden
Galg landa
Gammel lund
Get lunde
Glad lycka
Gran löv
Grav mark
Gripe mo
Grå myr
Gräs märka
Grön näs
Guld ryd
Gärds sjö
Hack skog
Hag skäl
Hall skälet
Hammar skär
Hamn slätt
Hassle slätta
Hind stam
Holm stapla
Här sten
Häst stena
Höga stig
Hök strand
In städ
Is sved
Jord svejd
Jär säte
Järn tak
Järv teg
Kall toppen
Kap torp
Klöver träsk
Kors udd
Krog una
Kroke vik
Kross vin
Kråk vägas
Kulla åker
Kummel åkra
Kvarn ås
Käll äng
Köle ö
Lagmans
Lamm
Land
Lax
Lek
Ler
Lik
Lill
Liv
Ljung
Lo
Ly
Lye
Lång

Lönn
Löv
Malm
Mar
Mark
Mo
Mull
Myr
Mård
Mört
Nedan
Ny
Näs
Ockel
Ok
Orm
Orre
Ox
Päls
Rackar
Ram
Ris
Rosen
Rot
Rov
Rude
Ryd
Räv
Rönne
Rös
Sand
Sik
Silver
Sjö
Skate
Skatt
Skepps
Skog
Skut
Skäls
Skär
Sköna
Slätt
Smedje
Sol
Stav
Sten
Stor
Strand
Ström
Stubb
Sund
Sval
Svan
Svart
Sälg
Tall
Tand
Teg
Tenn
Tim
Torp
Tran
Troll
Trull
Träl
Tve
Udd
Ull
Ulv
Ut
Uv
Vad
Vall
Varg
Vik
Vite
Vrång
Vång
Väg
Vätt
Yle
Ytter
Yx
Å
Ål
Ås
Äbbe
Äle
Älm
Älv
Äng
Äsp
Ö
Öde
Öra

Yvian

Warrior
Min borg i Consaber, på Uriens högland nära Narekh
Det skulle vara bra med förklaringar till vad de olika sakerna betyder (gissade mig dock till att ju större symbol desto större invånarantal). Men jag måste säga att det var en sjuhelsikes många byar. Kan då tänka mig hur det såg ut några hundra år tidigare (innan pesten), då hade ju Soldarn runt 200.000 invånare (om det inte var 400.000, minns inte riktigt vart jag läst det så...) :gremgrin:

dream

Hero
Mmmm, jo. Fyrklanterna är gods eller befästningar. Fyrkanter med en yttre fyrkant tillhör en greve eller hertig och är dennes huvudsäte eller liknande. De minsta prickarna markerar vägar, bara så du inte misstar dem för byar också... :gremwink: Små cirklar är föstås byar, de enda större byarna (100+) är Talleskog och Träska bro, vilka är utmärkta med större cirklar (de finns också på kartan i A&S). De vita prickarna är gränser mellan baronier, grevskap, hertigdömen eller riddarmarker (De minsta områdena, tex. Liljehus, Spikgärde är alltså inga baronier utan ägs av en riddare som tjänar närmaste baroni. Det är dessa vita prickar som är rörigast och svårast att se... Jag har inte tid att göra dem tydligare dock.

Ang. befolkningen - läs gärna http://www.io.com/~sjohn/demog.htm

och testa

http://www.rpglibrary.org/utils/meddemog/

ja, en hel del ödebyar torde finnas. Men betänk att man säkert återbefolkat en hel del av dem igen!

dream

Hero
Demografi (OT)

Jepps! :gremwink: Det är vad jag använder dem till också... Men ta dem med en nypa salt, det kan bli en sjuhelsikes massa folk att hysa in i ett litet rike om man inte passar sig. Jag brukar börja med att göra en karta där all mark som odlas är utsatt. Därefter räknar jag ut den ungefärliga arean av denna mark, därefter matar jag in faktan på sidan. Om man bara tar hela landets area, inkl. skogar och berg och annat så blir det nämligen ganksa fel...

Tiamel

Veteran
jag och min spelledare (ripperdoc) har de senaste 3 år varit syselsatta med en hovkampanj i Consaber. För detta har jag gjort en karta över det grevskap (Nantien, i norra Consaber) som kampanjen främst utspelar sig i.

Vi baserade demografin på en seriös hemsidas faktamässiga beräkningar av demografin i Frankrike och England under medeltiden. Har tyvärr inte tillgång till länken då min dator är på annan ort för tillfället. (Kan skicka den senare om det är intressant).

Vi kom iallafall fram till att det fanns 80-90000 inv. på den ytan vilket borde innebära ungefär 200 byar med mellan 200-400 inv. Det kom helt enkelt att innebära att det inte går att rida i princip någonstans i grevskapet utan att stöta på en by. Till skillnad från våra förra kampanjer där det kunde vara dagsmarscher mellan byarna på de mest gynsamma ställena.

Soldarn är ju mer glesbefolkat än Consaber och det finns därför inte lika många byar. Det är dock väldigt roligt att se att fler lägger ner tid på sådana arbeten. :gremlaugh: Hoppas innerligt att du fortsätter med vidare kartläggning av området som man kan få nytta av i sin kampanj. Om man ska klaga på nåt så vore det önskvärt att du färglade kartan så man lättare kan urskilja byar, befästningar, vägar osv. Men iaf, ett mycket välgjort arbete!

/Paulus - vars karta inte är klar ännu men någon gång kommer att publiceras...

Krille

Super Moderator
Re: Demografi (OT)

"Jag brukar börja med att göra en karta där all mark som odlas är utsatt. Därefter räknar jag ut den ungefärliga arean av denna mark, därefter matar jag in faktan på sidan. Om man bara tar hela landets area, inkl. skogar och berg och annat så blir det nämligen ganksa fel... "

Arean av den mark som odlas anges i form av befolkningstäthet, vilket beror helt på terrängtyp och tid sedan inffolkning. Orsaken till att de där formlerna är som de är är människors egenhet att inte bosätta sig enligt fjantasymodellen med tre dagsmarscher emellan byarna och två gårdar per by, utan snarare med tre timmar mellan byarna och tjugo gårdar per by.

Således kan man konstatera genom att läsa Domesday Book att England vid tiden för textens skrivelse (ca 1080 ekr) hade en befolkning på ofjantasyaktiga 1,8 miljoner. Det var dessutom "all time low" efter Vilhelm Erövrarens härjningar och rätt lite med kontintentala mått mätt. Det stämmer rätt bra med de där sidorna - vilket inte är att undra på, då Domesday ingår bland källorna.

dream

Hero

Som sagt. Jag vill gärna ha en mix mellan fantasydemografi och verklig slik. Därav min metod. Men jag håller med dig i övrigt.

Krille

Super Moderator

"Som sagt. Jag vill gärna ha en mix mellan fantasydemografi och verklig slik. Därav min metod."

Som bekant så försöker jag med Västmark bevisa att fantasydemografi inte behövs. :gremwink: