da_bohz
Swordsman
- Joined
- 31 Jan 2016
- Messages
- 454
Jag sitter och grubblar över hur systemet för skada och hälsa ska fungera i Halean (mitt rollspel, tillika en low-fantasyvärld), och har nu grubblat själv tillräckligt länge för att rådfråga oraklet som är WRNU.
I dagsläget har jag ett system som är likt många andra, nämligen att man skriver upp hur mycket skada man får när man tar den, samt i vilken kroppsdel skadan hamnar (huvud, torso, arm, arm, ben, ben). Man har normalt runt 40 Hälsa hos en nyskapad karaktär, och därmed runt 18 Hälsa i skallen som är den svagaste kroppsdelen. Vapnen gör skada i t6-nivåer, där exempelvis en vanlig handyxa ger 1t6+2 skada och en tvåhandsyxa ger maffiga 3t6+6 skada på en attack. Även om jag kommer modifiera vapenskadorna något allteftersom det speltestas är ändå tanken att skadorna kommer ligga ungefär däromkring.
Jag ser egentligen inget problem med att det är på detta vis. Däremot har jag två andra typer av statusvärden, Utmattning och Mental Hälsa, som båda består av rutsystem där man kryssar i rutor allteftersom man tar motsvarande "skada".
Jag har funderat på flera varianter för hur man skulle kunna göra om/ konvertera systemet till ett med rutor, men har hittills inte kommit på någon smidig (läs: spelbar) lösning som inte helt fuckar upp alla aspekter som är avhängiga hälsosystemet (exempelvis vapenskada, läkekonst, healing etc).
Funderingarna jag har är alltså dessa:
Är det värt att hålla systemet konsekvent och därmed konvertera det nuvarande systemet till ett med rutor?
Har ni några bra exempel på rollspel (gärna internet-tillgängliga) där man kan se hälsosystem med rutor?
I dagsläget har jag ett system som är likt många andra, nämligen att man skriver upp hur mycket skada man får när man tar den, samt i vilken kroppsdel skadan hamnar (huvud, torso, arm, arm, ben, ben). Man har normalt runt 40 Hälsa hos en nyskapad karaktär, och därmed runt 18 Hälsa i skallen som är den svagaste kroppsdelen. Vapnen gör skada i t6-nivåer, där exempelvis en vanlig handyxa ger 1t6+2 skada och en tvåhandsyxa ger maffiga 3t6+6 skada på en attack. Även om jag kommer modifiera vapenskadorna något allteftersom det speltestas är ändå tanken att skadorna kommer ligga ungefär däromkring.
Jag ser egentligen inget problem med att det är på detta vis. Däremot har jag två andra typer av statusvärden, Utmattning och Mental Hälsa, som båda består av rutsystem där man kryssar i rutor allteftersom man tar motsvarande "skada".
Jag har funderat på flera varianter för hur man skulle kunna göra om/ konvertera systemet till ett med rutor, men har hittills inte kommit på någon smidig (läs: spelbar) lösning som inte helt fuckar upp alla aspekter som är avhängiga hälsosystemet (exempelvis vapenskada, läkekonst, healing etc).
Funderingarna jag har är alltså dessa:
Är det värt att hålla systemet konsekvent och därmed konvertera det nuvarande systemet till ett med rutor?
Har ni några bra exempel på rollspel (gärna internet-tillgängliga) där man kan se hälsosystem med rutor?