Det finns vissa detaljer i den hänvisade tråden som inte jag gillar.
Jag tycker det gott räcker med en uppdelning i rollspel (t.ex. Dungeons & Dragons, Västmark, Western etc.). Att dela upp i klasser/yrken m.m. blir för plottrigt och man blir tvungen att klicka en 5-10 gånger innan man får läsa något kul.
Jag tycker också att speltekniska termer bör förekomma (om det inte är för friform, men jag personligen gillar inte friform). Dessa behöver dock inte vara så utförliga som för en rollperson, utan det räcker med ungefär så mycket som en SLP i motsvarande spel har normalt).
Bakgrund, personlighet och utseende bör finnas med, bl.a. för hjälp till en spelledare att återgestalta personen, till detta bör någon/några händelser som inträffat i rollspelet beskrivas (vilket är det roligaste att läsa i många fall), vilket är en hjälp att se hur rollpersonen handlar i olika situationer.
Har rollpersonen dött, bör det finnas ett kors efter namnet, samt en beskrivning av händelsen som resulterade i döden (om det hände under äventyrande och liknande). Detta kan användas av en spelledare som t.ex. introducerat en sådan person för sin rollspelsgrupp, och de blivit vänner eller liknande, och sedan får gruppen uppleva från håll personens död... ojoj... vad man kan spinna vidare
// Radagast - drömmer vidare i oändlighet