Nekromanti Hall of Fame (RP) ?

Radagast

Swordsman
Tycker det är kul att läsa om olika rollpersoners uppofringar och sådant.

Skulle man inte kunna skapa en liten kategori som samlar rollpersoner med endel episoder och kanske lite speldata till ev. rollspel (så kan andra också läsa och ha kul, och en driven SL kanske kan stoppa in den som en SLP som krydda på moset ;-) )

// Radagast

Sodivra

Champion
Det samma har föreslagits här, och redaktionen är positiv eller neutral. Ska se till att det kommer upp till diskussion igen, så att det kanske kan dyka upp.

Johan K

Gammal & dryg
Tjaooo, varför inte !
Låter ju som en lite kul idé ju !
Hoppas att inte är för krångligt att fixa till.

/ Johan K, som hoppas att få mer inspiration till slp´s..

HerrBjörn

Warrior
Skulle vara väldigt kul!
en bra idé som jag hoppas att redaktionen kan lägga upp om
de inte tar allt för mycket plats och så....

Radagast

Swordsman
Det finns vissa detaljer i den hänvisade tråden som inte jag gillar.

Jag tycker det gott räcker med en uppdelning i rollspel (t.ex. Dungeons & Dragons, Västmark, Western etc.). Att dela upp i klasser/yrken m.m. blir för plottrigt och man blir tvungen att klicka en 5-10 gånger innan man får läsa något kul.

Jag tycker också att speltekniska termer bör förekomma (om det inte är för friform, men jag personligen gillar inte friform). Dessa behöver dock inte vara så utförliga som för en rollperson, utan det räcker med ungefär så mycket som en SLP i motsvarande spel har normalt).

Bakgrund, personlighet och utseende bör finnas med, bl.a. för hjälp till en spelledare att återgestalta personen, till detta bör någon/några händelser som inträffat i rollspelet beskrivas (vilket är det roligaste att läsa i många fall), vilket är en hjälp att se hur rollpersonen handlar i olika situationer.

Har rollpersonen dött, bör det finnas ett kors efter namnet, samt en beskrivning av händelsen som resulterade i döden (om det hände under äventyrande och liknande). Detta kan användas av en spelledare som t.ex. introducerat en sådan person för sin rollspelsgrupp, och de blivit vänner eller liknande, och sedan får gruppen uppleva från håll personens död... ojoj... vad man kan spinna vidare :gremlaugh:

// Radagast - drömmer vidare i oändlighet

Ackerfors

Alas, your rapids!
"Jag tycker det gott räcker med en uppdelning i rollspel (t.ex. Dungeons & Dragons, Västmark, Western etc.). Att dela upp i klasser/yrken m.m. blir för plottrigt och man blir tvungen att klicka en 5-10 gånger innan man får läsa något kul."

Ja, klasser/yrken och sånt känns lite som en överdrift, även om det gärna får vara "ifyllningsbara" alternativ, så man kan söka på rollpersoner.

Fast jag tycker inte man behöver gå så långt som till att dela in det i spel. Har man en schysst sökmotor till rollpersonsdatabasen räcker det med genre (fantasy, sci-fi, skräck, osv) så söker man på spel, kön, yrke, osv.

Balderk

Swashbuckler
Jag tycker också att speltekniska termer bör förekomma (om det inte är för friform, men jag personligen gillar inte friform). Dessa behöver dock inte vara så utförliga som för en rollperson, utan det räcker med ungefär så mycket som en SLP i motsvarande spel har normalt).
Äh, det är onödigt. Om en spelledare vill använda RPn så kan han gott ge honom stats som verkar passa. Jag som spelare vet ju heller inte hur mycket "så mycket som en SLP i motsvarande spel har normalt" är. Det är bara jobbigt att behöva skriva ner en massa stats, som enkelt kan hittas på av en SL, det är ju inte dem som ska användas till inspiration. Självklart ska det vara frivilligt att skriva ut stats.

/Balderk

Balderk

Swashbuckler
Det lär ju heller inte komma in tusentals rollpersoner så en mer noggrann indelning än genre känns ju mest onödig. Skulle bara finnas en massa tomma slots (för inte orkar man lägga in indelningen efterosm att alternativ kommer in?).

/Baldgeek