Beastslayer
ROTN
Satt och funderade på Troja och Achilles och den halvgud han är enligt sagan.
Jag skulle vilja göra något liknande i någon fantasysetting. Jag vill låta spelarna vara söner/döttrar till gudar och inte på något cheesy sätt som i Demigod.
Jag vill inte att de ska ska bli totalt "overpowered" så att de kan slå sig igenom en armé på helt egen hand, de ska ha stora styrkor, men också stora nackdelar, självklart helt beroende på vilken deras fader/moder är.
Vilken pantheon det handlar om är oviktigt, jag är mest bara ute efter att spåna på vilken typ av krafter respektive nackdelar man kan ge rollpersonerna för att göra dem kraftfulla, men endå dödliga. Så förslag och exempel är varmt välkommna.
Finns det något system som gör detta bra? Oavsett vad så kommer jag att modda ihop något utefter eget tycke, men det skulle ju vara gött att ha något att gå efter, bortsett från Demigod, det finns redan inom räckhåll nämligen.
Jag tänker mig just nu ungefär något i den här stilen.
Bythred son av Herne the Hunter (Den keltiska guden)
*STYRKOR
(Jag utgår ifrån Eons system i exemplet, normalvärden från 3-18. Ett normalsvårt slag är på 3t6 under eller lika med FV)
2t6+6 slås i alla attribut, varje gud har en grupp med attribut som är deras främsta och "viktigaste", deras styrkor helt enkelt. I en valfri av dessa får rollpersonen +15 ytterligare, i de övriga +10. Varje gud har 3 framstående attribut.
I Bythreds fall
+15 SYN, +10 RÖRLIGHET, +10 HÖRSEL.
Dessutom får Bythred LUKT som ett attribut.
Spjutet och bågen som är klassiska jaktvapen är klassade som lättlärda för Bythred.
Han åsamkar +2t6 skada med dessa vapen.
Bythred lämnar inga fotspår i vildmarken och hans lukt uppfattas som ett rovdjurs, i Bythreds fall en järv.
-2 tärningar på alla vildmarksbaserade färdighetsslag (3 tärningar är ett normal svårt slag imot FV).
Inga vilda djur anfaller Bythred såvida de inte blir provocerade. Han kan också lugna ner vilda djur genom en blick.
*NACKDELAR
Domesticerade djur blir skrämmda av Bythred och betraktar honom som något farligt. Hästar, hundar osv.
När Bythred vistats mer än ett månvarv utanför skogen så förlorar han alla sina styrkor tills dess att han övernattat en natt i vildmarken.
Själens träd: Bythred måste välja en skog eller någon form av vildmark där det växer ett träd eller motsvarande. Blir detta träd nedhugget så förlorar Bythred för alltid alla sina styrkor samt även nackdelarna.
Vad tycks?
Jag skulle vilja göra något liknande i någon fantasysetting. Jag vill låta spelarna vara söner/döttrar till gudar och inte på något cheesy sätt som i Demigod.
Jag vill inte att de ska ska bli totalt "overpowered" så att de kan slå sig igenom en armé på helt egen hand, de ska ha stora styrkor, men också stora nackdelar, självklart helt beroende på vilken deras fader/moder är.
Vilken pantheon det handlar om är oviktigt, jag är mest bara ute efter att spåna på vilken typ av krafter respektive nackdelar man kan ge rollpersonerna för att göra dem kraftfulla, men endå dödliga. Så förslag och exempel är varmt välkommna.
Finns det något system som gör detta bra? Oavsett vad så kommer jag att modda ihop något utefter eget tycke, men det skulle ju vara gött att ha något att gå efter, bortsett från Demigod, det finns redan inom räckhåll nämligen.
Jag tänker mig just nu ungefär något i den här stilen.
Bythred son av Herne the Hunter (Den keltiska guden)
*STYRKOR
(Jag utgår ifrån Eons system i exemplet, normalvärden från 3-18. Ett normalsvårt slag är på 3t6 under eller lika med FV)
2t6+6 slås i alla attribut, varje gud har en grupp med attribut som är deras främsta och "viktigaste", deras styrkor helt enkelt. I en valfri av dessa får rollpersonen +15 ytterligare, i de övriga +10. Varje gud har 3 framstående attribut.
I Bythreds fall
+15 SYN, +10 RÖRLIGHET, +10 HÖRSEL.
Dessutom får Bythred LUKT som ett attribut.
Spjutet och bågen som är klassiska jaktvapen är klassade som lättlärda för Bythred.
Han åsamkar +2t6 skada med dessa vapen.
Bythred lämnar inga fotspår i vildmarken och hans lukt uppfattas som ett rovdjurs, i Bythreds fall en järv.
-2 tärningar på alla vildmarksbaserade färdighetsslag (3 tärningar är ett normal svårt slag imot FV).
Inga vilda djur anfaller Bythred såvida de inte blir provocerade. Han kan också lugna ner vilda djur genom en blick.
*NACKDELAR
Domesticerade djur blir skrämmda av Bythred och betraktar honom som något farligt. Hästar, hundar osv.
När Bythred vistats mer än ett månvarv utanför skogen så förlorar han alla sina styrkor tills dess att han övernattat en natt i vildmarken.
Själens träd: Bythred måste välja en skog eller någon form av vildmark där det växer ett träd eller motsvarande. Blir detta träd nedhugget så förlorar Bythred för alltid alla sina styrkor samt även nackdelarna.
Vad tycks?