Nekromanti Halv... saker... raser

Dueenlurrv

Veteran
Sitter här och funderar, i alvboken står det ju att det inte finns några halvalver... men, finns det halv tiraker, människor som blivit med barn med en tirak eller dvärg osv. Vet att det kanske inte är så troligt, men om det skulle vara så att det blir så, vad blir det då? kan dom änns bli gravida?, läst någonstanns om ett halvtroll det är det närmaste jag kunde komma. Hjälp mig, kan inte hitta det i någon av böckerna. Berätta vad ni vet :gremgrin:

Maxwan

Swordsman
För att man ska kunna få barn med varandra måste man tillhöra samma art, och då det heter "raser" är det väl egentligen möjligt att de skulle kunna få barn med varandra. Misslor är väl en helt annat art, men de övriga, dvärgar, tiraker, människor och alver, tja, det är svårt att säga om de ens tillhör samma art. I Encyklopedia står det att det inte finns några belägg för att det funnits eller finns några halvdvärgar, och om en alv och människa får en avkomma tillsammans blir det ju antingen en människa eller en alv.

Att människor på jorden av olika raser kan få barn med varandra är ju en självklart vi alla känner till. Så är det ju i Mundana också. Om nu en tirak tillhör samma art som människorna borde den kunna få barn med dem. Men hur det ligger till där kan jag inte svara på. Några halvalver eller halvdvärgar finns i alla fall inte, det är säkert...

Pendragon

Swashbuckler
i alvboken står det ju att det inte finns några halvalver...
Samtidigt gör "Alver" klart att just det påståendet är en sanning med modifikation, eftersom både Pyar och Learam bevisligen har blivit mer människolika genom uppblanding med människor.

/Joel

Honken

Hero
Samtidigt gör "Alver" klart att just det påståendet är en sanning med modifikation, eftersom både Pyar och Learam bevisligen har blivit mer människolika genom uppblanding med människor.

Jo, men det är ju en ändring som sker över många generationer. Vilket jag tycker är en vettig sak.

Hade det funnits halvraser så har det ju blivit lite som alla andra spelvärldar.

/Honken

Pendragon

Swashbuckler
o, men det är ju en ändring som sker över många generationer. Vilket jag tycker är en vettig sak.
Kanske inte nödvändigtvis. Betänk följande exempel: En kiriya och en darken får ett barn ihop. Vilken hudfärg har barnet? Skulle du säga att det blev ljushyat om det blev alv? Eller mulatt i vilket fall som?

/Joel - använder begreppet halvalv. Ibland.

Caesar

Veteran

Det står väl ingenting om att det är en genetisk uppblandning med människor. Det som främst avses kan väl mycket väl vara deras beteende. Dessutom är det väl inte omöjligt att även fysiska attribut även kommer att förändras genom att man tar intryck av människornas ideal och dessutom så kanske det är lättare att bli framgångsrik i människornas värld om man liknar en människa, så att det däri uppstår något sorts naturligt urval?

Det kanske är lite långsökt, men det är ju fantasy... :gremwink:

/Caesar - försöker vara snäll mot alvboksförfattaren

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Det beskrivs väl som så att alver med mänskliga föräldrar har en tendens att vara lite grövre och hårigare? I sådanan fall är det rätt lätt att få en förklaring på léarams utseende -- de är visserligen helt och hållet alviska (ärver förbannelsen etc) men till utseendet aningen mer mänskliga.

Hjalle

Swashbuckler
Jodå, jag vet. Men mitt svar var ett svar på ett inlägg där det föreslogs att léaram och pyar bara hade ärvt beteendet från människorna, och var ganska ouppblandade. Då undrade jag... åh blablabla. :gremwink:

Hoppas jag är förståerlig.

-Hjalle, såg Legolas' skäggstubb i filmerna.

Pendragon

Swashbuckler
Det beskrivs väl som så att alver med mänskliga föräldrar har en tendens att vara lite grövre och hårigare? I sådanan fall är det rätt lätt att få en förklaring på léarams utseende -- de är visserligen helt och hållet alviska (ärver förbannelsen etc) men till utseendet aningen mer mänskliga.
Det roliga är att om man jämför de två "uppblandade" stammarna Learám och Pyar, så verkar de ha påverkats på ganska olika sätt. Det nämns inte att Pyar har blivit hårigare, bara att deras öron blivit mindre och mer människolika (vill jag minnas). Samtidigt har de håriga Learám störst öron av alla, ndantaget Henéa.

/Joel

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Eftersom alvernas evolution tycks funka med absurd hastighet (trots att de lever längre än människor) kan man tänka sig att de alvraser som tidigt skilde sig från andra alver -- léaram och henéa -- har bevarat ett primitivt drag, medan det har försvunnit hos "mainstreamalverna". Kanske hade de olika alvgrupperna annorlunda biotropisk signatur, något som ledde till att inblandning från människorna fick annorlunda effekter.

Oreh

Warrior
Halvalv är ett ord som används av folket i Mundana på avkomman från alv/människa. Det som avgör den egentliga rasen är ju Förbannelsen, men att ärva de övriga fysiska egenskaperna är väl ingen omöjlighet.

Halvdvärgar existarar väl främst inte p.g.a. att ingen ras känner sig sexuellt attraherad av dvärgarna och vice versa. Tiraker ser ju inte ens skillnad mellan könen.

// allt jag säger är fantasi.