anth
Vetefan
I andra rollspel kan det ta flera veckor att återhämta sig om man hamnar på 0 hp.
I DnD 3E tar det åtminstone en vecka.
I DnD 4E kan t.o.m. en magiker hamna på 0 hp, bli helt återställd - 2 gånger på samma dag. Och en fighter, som är ännu hårdare, klarar tre gånger på en dag.
Nu är jag fullt medveten om att det är gjort så med flit för för att strider ska bli roligare och för att man inte ska behöva slå läger redan efter första striden på dagen (vilket förekom i äldre versioner av DnD) - men säg nu att jag VILL att det ska bli tuffare...
Säg att jag vill införa en husregel som halverar healing (även då kan en magiker fortfarande hamna på 0 hp och bli helt återställd på en dag).
Är det bäst att
* halvera antalet healing surges per dag eller
* att låta en healing surge vara 1/8 av ens totala hp?
Vad finns det för- och nackdelar med de två lösningarna?
Är det något annat man ska tänka på?
I DnD 3E tar det åtminstone en vecka.
I DnD 4E kan t.o.m. en magiker hamna på 0 hp, bli helt återställd - 2 gånger på samma dag. Och en fighter, som är ännu hårdare, klarar tre gånger på en dag.
Nu är jag fullt medveten om att det är gjort så med flit för för att strider ska bli roligare och för att man inte ska behöva slå läger redan efter första striden på dagen (vilket förekom i äldre versioner av DnD) - men säg nu att jag VILL att det ska bli tuffare...
Säg att jag vill införa en husregel som halverar healing (även då kan en magiker fortfarande hamna på 0 hp och bli helt återställd på en dag).
Är det bäst att
* halvera antalet healing surges per dag eller
* att låta en healing surge vara 1/8 av ens totala hp?
Vad finns det för- och nackdelar med de två lösningarna?
Är det något annat man ska tänka på?