Nekromanti Halvmantlade 5.56mm/N

Bastardo

Swordsman
I min spelgrupp har vi under en längre tid funderat över den halvmantlade 5.56mm/NATO-ammunitionen. Är det frågan om ett tryckfel i böckerna, eller ska den verkligen ha 0 i genomslagsförmåga? Hur stämmer detta isåf överens med övrig ammunition som 7.62mm/Short och 7.62mm/NATO, vilka har ett penetreringsvärde på 6 respektive 7.

Vad beror då i detta fall denna fundamentala skillnad i fråga om genomslagskraft på?

/Bastardo

DAKRilla

Hero
Tänka sig. Jag upptäckte samma sak tidigare idag. Min första tanke var i alla fall att värdet borde vara 6, d.v.s. ett mindre än för en helmatlad kula. Detta eftersom skillnaden utan undantag annars är så för övriga kalibrar.

SoC

Veteran
saken är den att halv mantlade kulor har ingen spets och saknar därmed någon störe förmåga att slå igenom saker (T.ex väggar). men om det är rimligt med 0 vet jag ej.... 2 kanske???

DAKRilla

Hero
Om du jämför skillnaden för Penetration mellan halv- och helmantlade inom samma kaliber är skillnaden alltid ett (1). Så, i sådana fall skulle man vara tvungen att ändra om samtliga halvmantalde ammunitioners värde, och frågan är om den som skrev modulen fått det så pass mycket om bakfoten.

En lite parentes: Penetration 2 räcker inte ens för att gå igenom en meter vatten. Låter lite skumt att skottet ska stoppas så lätt.

Pendragon

Swashbuckler
En lite parentes: Penetration 2 räcker inte ens för att gå igenom en meter vatten. Låter lite skumt att skottet ska stoppas så lätt.
Verkligen? Dags att börja ta för vana att kasta sig i skydd bakom akvarium då... :gremwink:

Azdeus

Veteran
Står det inte i N2 grundboken?
För övrigt så har jag gjort om nästan all gevärs ammunition då det gäller penetreringsvärde. De flesta har fått sin pen ökad med ungefär tre. Jag kommer inte ihåg men jag har för mig att 7.62 NATO går igenom ungefär 100 cm ek, men inte mer än 30 cm sand.