Hand-outs

Quadrante

Grisbonde
Saker man fick av spelledaren och kunde ha i handen, eller lägga på bordet framför sig var ju sånt man uppskattade. Men även ratade som "jaha, så den här är det viktiga" ... för det är ju (var ju) sällan så att spelledaren orkat göra bilder till alla SLP:s eller skisser på allt ... särskilt inte de saker som hittades på i stunden. Så därför har jag själv ratat handouts, kartor och dito under spel, så att tanken kan vara fri, och spåret inte allt för uppenbart.

Men, det måste ju finnas massor med exempel på bra handouts som ni haft, uppskattat.
Vad gör dem bra, hur gör man dem bra ...

Kan gissa att kartor ligger högt upp på listan, men annat ...

Quadrante

Grisbonde
Personligen tänker jag så här: Handouts ska bara vara sånt man inte vill/orkar förmedla muntligt, eller inte ständigt vill besvara på frågor om. Sånt som spelare kan sitta och kolla upp på egen hand. Vilket oftast inte behöver bli nåt alls, om det inte är en del av upplevelsen att få sitta och plöja igenom en infodump eller fantisera om färdväg.

Tänker att främsta anledningen till handouts bör väl vara att man vill skapa en spelig aktivitet (kanske av något som annars är ett avbräck/avbrott).

Last edited:
Kör normalt inte med handouts överhuvudtaget eftersom jag är för lat för det och tycker inte det är roligt att hålla på med. Undantaget brukar vara en karta över området/världen.

Men, det händer att jag får för mig att rita något från kampanjen/äventyret. Det hände dock mycket oftare när jag var yngre och hade mer tid att sitta och rita.

Jag kan skissa upp något under äventyret medan jag förklarar, t.ex. en snabb karta eller översiktsbild. Då blir det ord och skiss samtidigt.

---

Som spelare uppskattar jag välgjorda handouts som tillför något till spelet. Ett brev som avslöjar annat än bara textinnehållet (t.ex. skrivstilen, typ av bläck/pergament, sigill, etc. ) kan vara väldigt intressant. Men, jag är för lat för att göra sådant själv :)

Quadrante

Grisbonde
Kan hålla med om att man blir lat inför att ordna handouts, därför känns det som de behöver ha en funktion (utöver att förmedla nåt jag lättare kan ordna med ord).