<blockquote><font size=1>Svar till:</font><hr>
. Vad är troligast att han sysslar med för typ av handel och vad handlar han med?
<hr></blockquote>
Ja, det som ger mest vinst? Det bör vara något som ger en bra avkastning i förhållande till arbetsinsatsen, f*n vad självklart det lät.
Om du vill handla med mer ovanliga föremål tex trollhantverk, dvärgiskt smide, så blir det nog en större stad du har din verksamhet i. Det är nog även svårare att få tag på dina produkter, vilket i sin tur kan motivera resor och då äventyr i förlängningen. Å andra sidan kan du nog bedriva en fullgod handel i en form av lanthandel som utrustar äventyrare, bönder, stigfinnare etc.
Värdshuset kommer nog att fungera som en ekonomisk buffert genom att du har ett inflöde av pengar som kan bekosta mer vågade investeringar.
Vill du syssla med inrikes eller utrikes handel eller med att förmedla varor, tex du vet att Ruben Krämare har 2 ton gott utsäde att sälja, han kan dock inte bli av med det. Men din kontakt Arne Snedfot kan avyttra detta utsäde i en håla. Själv tar du 5-10% i kommision.
En tanke jag har med min handelsman är att resa runt och förmedla olika affärer. Jag får från mitt handelshus en lista på de varor som finns, sen blir min uppgift att resa runt och ta reda på marknaden, samt sluta de avtal jag kan. Tänk på vikten av skrivna avtal i Consaber, du behöver gillesbrev vilka verifierar för din handelspartner att du är den du utger dig för att vara och därmed att de avtal du sluter kommer att hållas.
Jag har precis börjat med denna rp och diskuterar gärna hur handel som spelide kan utvecklas vidare. Själv tycker jag det är ett kul område att spela då det kan skifta i olika kampanjer men ändå finns det nästan alltid med.