Nekromanti Handen på hjärtat - hur ofta spelar ni rollspel?

Mutanten

Hero
Jag är bara nyfiken*.

a) Hur många speltillfällen a 4 timmar har ni spelat rollspel de senaste 12 månaderna (tex ett åttatimmarspass räknas som två speltillfällen)?

b) Hur många av speltillfällena i (a) har varit som spelledare resp spelare?

c) Hur många olika spelgrupper (över hälften av spelgruppens medlemmar måste vara nya personer för att gruppen ska räknas som en ny spelgrupp) har ni spelat med de senaste 12 månaderna?

d) Hur många rollspel har ni spelat (och vilka) de senaste 12 månaderna?

*Undersökningen genomförs på uppdrag av FRA.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Har vi inte typ nyss haft en rätt liknande undersökning?

Men nåväl...

a) Inte en blek. Fler än fem, färre än femton.
b) Spelledare skulle jag tro 3-4, som då motsvarar de 2-3 spelmöten som avslutade min långa >Humankampanj.
c) 3 "vanliga spelgrupper", en extra som jag spelade Leviathanscenario med på Gothcon. Sen minns jag inte om jag demat Null State eller nåt också kanske.
d) 4-5 eller så. More than Human, fantasyhemmabygget "Umu", Leviathan friforms-hjältekampanjen "Kampanjen" (Långkörare sedan -98), säkert nån vända Null State.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Äh det blev fel när jag skulle lägga till länken, så jag tog bort det inlägget och gjorde ett nytt och därför startar det nya inlägget med "äsch" :)

Och här är mina svar:

a) 7-8 4-timmarspass, men vi kör nästan alltid cirka 7 timmar när vi spelar så jag räknade det som 8 timmar för enkelhetens skull. Ibland blir passen 6 timmar och ibland uppemot 9 kanske.

b) Alla utom kanske 2 tillfällen har jag varit SL.

c) 3

d) 6. Operation: Fallen Reich, Adventurers!, DnD5, Svenska Kulter, More Than Human och Fiasco.

Mutanten

Hero
Då glömmer vi den här tråden då eftersom det redan finns en sådan tråd.

Ape of Wrath

DOWN WE GO
Det var i och för sig inget om VAD man spelat senaste tiden så det är lite intressant tycker jag. Om inte annat fick jag tänka till lite på vad jag egentligen spelat.

God45

#PrayersForBahakan
A) Två till tre i veckan. Vid enstaka tillfällen 4. Så... 150?

B) jag är spelledare i de två grupperna med fasta dagar så... 100 av de spelsessionerna kanske jag har spelledit.

C) 2. Men det är för att den ena gruppen startat två nya kampanjer det senaste året med spelarbyten som sidoeffekt.

D) Så jävla många.... D&D 5 & 4 och OSR och Pathfinder. Vampire, Werewolf, Mage, Savage Worlds, BRP, Wushu, Risus, Nwod, WFRP, 40k rollspelen, Apocalypse world, Blue Rose, Better Angels, E-Collapse... Och fler.

Men långkörarna har varit D&D/Pathfinder, WFRP, Stormbringer, Apocalypse World, Werewolf och Vampire.

Staffan

Myrmidon
A: 0. Vi brukar i teorin spela tre timmar per onsdag (19 till 22, men folk är flaky så det är sällan vi kommer igång till exakt 19). Jag skulle uppskatta att vi faktiskt kommer igång mellan varannan och var tredje vecka, med tanke på att folk åker iväg över sommaren och annars prioriterar jobb, familj och sådana dumheter. Så kanske 20 faktiska spelmöten á 2+ timmar.

B: Uppskattningsvis har jag varit SL i 5-10 av dessa möten. Tidigare har det varit oftare, men eftersom jag lackat ur lite på Pathfinder som jag tidigare primärt spellett har det inte blivit så mycket innan D&D5 kom.

C: En och samma spelgrupp.

D: Låt oss se... Pathfinder, Mutant År 0, Mutant: Undergångens arvtagare, och D&D5 är nog de vi mest spelat senaste året.

Godzillikles

Veteran
a) Hur många speltillfällen a 4 timmar har ni spelat rollspel de senaste 12 månaderna (tex ett åttatimmarspass räknas som två speltillfällen)?
-Ungefär 20. (lokala spelet ungefär 15-16 per år, online en gång i veckan. Onlinespelet har inte hunnit hålla på så länge än, så hoppas kunna säga 50+ nästa gång du frågar.

-15 som spelledare, 5 som spelare. Ungefär.

c) Hur många olika spelgrupper (över hälften av spelgruppens medlemmar måste vara nya personer för att gruppen ska räknas som en ny spelgrupp) har ni spelat med de senaste 12 månaderna?
-Två. Den enda person som ingår i båda grupperna är jag själv.

-Tre: AD&D 2nd Ed. (det som spelats överlägset mest under perioden), Pathfinder, D&D5 (senast, och det enda jag spelar för tillfället).
Som ytterligare info: De 12 månaderna omedelbart innan den efterfrågade perioden spelade vi helt andra spel (förutom Pathfinder, som vi spelade även då).

anth

Vetefan
Kort svar från mobil

a) I snitt ett pass i veckan, de flesta 4-timmars på vardagkvällar.

b) Gissningsvis har jag spellett 1/3-1/2 av gångerna.

c) Två spelgrupper (växelvis var annan vecka) + lite blandat folk på konvent.

d) Två spel, LotFP & DnD5, + lite blandade spel på konvent.

*FRA har inget intresse av rollspel sedan Didi och Björn hamnade i onåd. :)

Purgatid

Warrior
Göteborg, Sverige, Europa, Jorden, Solsystemet, Or

- Vi spelar en gång i veckan, i regel fredagar, minst fyra timmar, men ofta 6 eller 8 timmar. Sist var det t.ex 6 timmar. Undantag kan bara göras om någon är allvarligt sjuk, eller har viktiga åtaganden, som jobb eller en nära släktings födelsedag. Andra undantag är inte godtagbara och leder till uteslutning. Det exakta antalet spelpass är svårt att säga. Vi har haft veckor vi inte spelat, då någon legat hemma i feber. Vi har också haft veckor som vi inte spelat för att någon varit tvungen att jobba. Men dessa tillfällen är undantag och är inte fler än kanske 8 på ett helt år. Resten av veckorna har vi spelat.

- Spelledare vid samtliga tillfällen.

- Jag spelleder aldrig fler än en grupp åt gången, och jag är i praktiken aldrig spelare.

- Det här äventyret påbörjades 04-02-14 och är pågående. Vi spelar för tillfället EON III. Innan det spelade vi drakar & demoner i ungefär en månad, och innan det spelade vi Neotech i ungefär 3 månader.

chrull

Stockholm Kartell
Cirkavärden:
a: 40-60
b: sl 60%, spelare 40%
c: 10+
d: De jag kommer ihåg: LotFP, Keep it Sunny, LabLord, PF, DW, AW:Dark Age, 5E, OD&D, B/X, MutantÅ0, WFRP, X-Plorers, AD&D, EPT, Traveller

kloptok

Pensionerad astrolog
a) Ca 15 4-timmarspass med en grupp, ca 20 med en annan och ca 20 med en tredje. Plus konvent, vilket kanske är runt 35 4-timmarspass totalt (?). Det blir sammanlagt runt 90 4-timmarspass.

b) Har spellett (alternativt agerat lekledare i SL-fulla spel) kring 20 av dessa.

c) Tre mer långvariga spelgrupper samt alla olika grupper jag spelat med på konvent (vilket dels är svårt att räkna och dels förstör statistiken en del).

d) En hel drös. Mestadels LotFP och Mutant År Noll. Utöver det: Fiasco, Polaris, Utpost, Svart av kval, Durance, Shab al Hiri roach, Fantasy!, LabLord, Empire of the Petal Throne, OD&D, AD&D, Den Yttersta Domen, Daughters of Verona, CoC, Carolina Deathcrawl, Annalise, Coyotes of Chicago/Shadows of the trees, D&D 5, Keep It Sunny och kanske något till som jag glömt. Så drygt 20 spel det senaste året.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.

Uppskattningsvis? Hmm... 24. Två i månaden.

Kanske 60-65% om jag får gissa.

Inga, men vi har tillräckligt stort utbud för att kunna ha flera olika konstellationer i vår spelgrupp för att ständigt ha variation. :)

Fem stycken. Bortom: Lögnens slöja, Icons, Leviathan, Numenara och The Strange.