Att slåss obeväpnat i Eon(långt).
Jag tycker att när några boxas med varann så är det lite krystat att använda skade tabellerna. Det är alltid (nästan) så att inte extra skada förekommer, utan den andre får alltid 2 T 4 S 1 B eller vad det är.
Detta beror på Eons väldigt kvantifierade skadesystem. Man gör helt inte direkt ont om man inte kommer gör 10 eller mer i skadeverkan.
Detta fungerar utmärkt för strid med vapen, men kan lätt bli knasigt när man ska in i obeväpnad närstrid.
Jag kan ge 2 tips. En husregel, och ett tips från spelarens handbok.
1) Husregel:
Om skadeverkan är under 5, så gör man halvskadeverkan av det normala.
Detta ger lite större differentiering av skadeverkan i obeväpnad närstrid. Om någon får in en kass träff så blir den också mycket riktigt... kass.
2) Från Spelarens Handbok, (och Naugs regelrunkande små fantasier):
Har du nånsin varit i ett slagsmål ? Stog ni verkligen bara och utdelade slag fram och tillbaka och väntade på att någon skulle däcka ?
Faktum:
Obeväpnad närstrid sluter i 75% av fallen på golvet
Om inte kombattanterna vet vad dom pysslar med (dvs dom har inte tränat kampkonst eller dyl.) så kommer det sluta i att den ena får tag i den andras kläder, börjar slita och dra. Den andra får tag i den enas kläder tillbaka, börjar slita och dra. Nån av dom 2 ramlar och tar med sig den sista.
Så här är det ganska mycket tänkt att man ska göra i Eon också. Man ska greppa mycket, man ska försöka tackla och fälla folk, man ska få ner dom på marken, man ska sätta sig på dom, man ska hålla i dom och banka skiten ur dom. Helst allt samtidigt.
Regelteknik:
Om en person ligger ner, så har en ett mycket kraftigt underläga. Mycket sämre än vad man kan tänka sig.
Anfall och motanfall blir 2 tärningar svårare.
försvar blir 1 tärning svårare.
Dessutom blir man automatisk försvarare.
Dessutom så krävs det 1 handling att ställa sig upp. Vilket innebär att om man försöker ställa sig upp i rundan. Så kommer motståndaren att försöka anfalla medans man ställer sig upp. Då blir det instintivt försvar om han inte vill ha en smäll. Det blir 1 tärning svårare.
Kort och gott, det är jobbigt att resa sig upp, man har goda chanser att misslyckas med försvar. Man ligger på ett mycket påtagligt sätt i underläge.
Greppa grejen:
Greppa måste bannemig var den mest underskattade anfallsmanövern i hela jäkla boken.
Den är verkligen tokigt bra.
Du hugger tag i en snubbe (typ hans tröjärm eller nåt), och helt plötsligt så får den greppade mycket svårare på allt som har att göra med strid (se tabell 5-32). Men inte nog med det, här kommer det bästa. Du får 1 tärning lättare på dina anfall mot din motståndare.
Varför är detta så bra ?
Jo, för det innebär att ett enkelt anfall har en svårighet på Ob2T6.
"Ja, så vadå'rå ?"
Jo, detta är jättebra för att chansen att slå perfekt på Ob2T6-slag är 1 på 3. Chansen för perfekt slag är alltså klart hög, vad innebär det då ?
Jo, motståndaren måste slå perfekt för att försvara sig själv (ja just det... fat chance på Ob4T6. Bara 1 på 216...), utöver det, när din motståndare misslyckas kapitalt med sitt försvar. Så gör du 2 tärnignar extra i skada. I vanliga fall (grundskada Kross = Ob1T6+2) så blir det en skadeverkan på Ob3T6+2. Väldigt god chans på 1 extraskada alltså, och en liten (men inte overklig) chans på 2 extraskador.
Låt oss nu pondera att vi befinner oss i drömsituationen att du har din motståndare greppad, samt att han ligger ner.
Ja, dina anfall har en grundsvårighet på Ob2T6, och hans försvar en grundsvårighet på Ob5T6, dessutom så är han automatisk försvarare. Då är man nästan garanterad en vinst i striden. Mycket trevligt.
Så, för att slåss i Eon, se till att greppa motståndaren och få honom på marken. Då har mer eller mindre vunnit fajten.
Naturligtvis kan han göra samma sak mot dig. Dessutom så är "motgrepp" en bra försvarsmanöver mot en sån här "taktik".
/Naug, slåss obeväpnat och grejer.